Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Invändig rekond, lädervård
Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Bästerortarn » 23 jul 2021 15:45

Ok, har bestämt mig för att investera i en klädsel/mattvätt då jag numera även har behov av att rengöra stoppade möbler och lite mattor.

Har kollat lite på maskiner i prisklassen ca. 5000 och först var jag inne på en Kärcher men så drog jag mig till minnes mina tidigare erfarenheter av Kärchers produkter som inte är jättebra. Plastiga och smäckiga produkter med mycket småfel, packningar/nipplar etc. som går sönder/lossnar etc. och en sjukt ogin kundservice som alltid utan undantag skyller ifrån sig och hävdar handhavandefel.

Förutom att jag vill att den ska spruta och (framförallt) suga ordentligt så ska den klara av att torrsuga hyffsat. Om vi t.ex. tar exemplet bil/husvagn ska jag inte behöva kånka med mig både en dammsugare och klädseltvätten. Det är en fördel om det ingår mycket tillbehör så man inte behöver lägga ytterligare lusentappar på nödvändiga tillbehör.

Jag har hittat några intressanta modeller som t.ex. Elsea Estro 110, Numatic George, IPC GP 1/16 och så finns det ju ett gäng Kärcher också förstås :roll:

Elsea Estro verkar rekommenderas av många och så även Numatic George som tyvärr ser både plastig ut och som en jävla leksak. IPC GP 1/16 ser intressant ut på pappret men är betydligt svårare att hitta omdömen om.

Sååå, någon med koll som kan hjälpa mig välja?

EDIT: Elsea Estro-110 ska det vara, inget annat :D
Senast redigerad av 1 Bästerortarn, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Manor » 23 jul 2021 16:44

Jag har tyvärr ingen koll på olika märken/modeller, men kör själv med en RG2000 som har fungerat för mitt behov.
Den är dock väldigt plastig och jag brukar alltid dammsuga med en separat dammsugare (Nilfisk/Alto) innan som har känts kraftfullare.

När jag tittat runt lite så har denna fångat mitt intresse:
https://www.bollnasbilvard.se/dammsugar ... vaett.html
...den ser dock väldigt snarlik ut en Kärscher och är kanske är en sådan med annat namn. Den kostar dock mer än 5000:- men verkar vara aningen rabatterad just nu.

Hittade detta videoklipp också:
https://www.youtube.com/watch?v=LyZcq1tkB4c

Nu verkar det dock inte komma med så mycket tillbehör till den. Jag fick exempelvis med ett "mattvättmunstycke med rör" (för inomhusbruk) med min RG2000. Största skillnaden på Rotador gentemot RG2000 är att kopplingarna ser ut att vara av metall istället för plast...och att nog även pumptrycket är högre.

Om den ser intressant ut så kan du ju ställa frågan till Bollnäs Bilvård som säljer några olika modeller.
De har även denna:
https://www.bollnasbilvard.se/dammsugar ... vaett.html men då är man uppe i närmare 7000:- (edit just nu 6270:- i rabatt vilket kanske ändå gör den intressant?). Den verkar dock vara gjord i än mer metall.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Bästerortarn » 23 jul 2021 18:29

Alltså, ska inte svära på det men jag tycker mig ha sett Rotadoren under ett annat namn och betydligt lägre pris på Amazon. I övrigt så tycker jag inte att den baserat på spec. verkar ha något speciellt som motiverar priset. Känns aningens oprisvärd helt enkelt. Och den kanske är lite för liten :?

Viper'n är säkert bra men den är alldeles för stor och tung för mina behov.

Som det känns nu så lutar det år Elsea Estro 110 men det är ingen panik och jag hinner säkert ändra mig också :D

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Stefan N » 24 jul 2021 17:54

Fick slänga min RG2000 då den började spricka överallt, köpte en Puzzi och den har bara fungerat men å andra sidan är den bara 2 år ungefär.
:brumm Polestar2

Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Bästerortarn » 26 jul 2021 00:20

Jag är nog inne på antingen en IPC GP 1/16 EXT eller modellen nedan. Det jag möjligen ser som negativt med IPC är att kem/färskvattentanken bara är på 3L och att anslutningar verkar vara i plast jämfört med t.ex. Elsea Estro-110. Det som talar för den är att i princip alla tillbehör man kan tänkas behöva ingår: https://www.ipcworldwide.com/wp-content ... LF2021.pdf

Å andra sidan har jag hittat en maskin Ghibli Power Extra 7 P som verkar likvärdig (förutom den mindre smidigare storleken) Elsean men som kommer med fler tillbehör. Också tillverkad i Italien som Elsea och verkar rejält byggd när man kollar youtubevideos. Denna har också kopplingar i metall och kommer med lite fler tillbehör än Elsea'n. Negativt med denna skulle kunna vara tillgänglighet på delar/tillbehör eftersom den inte är speciellt populär i just norden. https://www.ghibliwirbel.com/en/104-POW ... A-7-P.html

IPC'n kostar ca. 4500 kr inkl. frakt och Ghibli'n nästan prick 5000 kr inkl. frakt.

Hade det inte varit för att Elsea'n enbart skeppas med möbelmunstycket så hade jag nog köpt den då den säljs av fler svenska butiker etc. men rör och golvmunstycke som ingår till både IPC och Ghibli till den kostar ytterligare 1600 kr och det är aningens magstarkt i min bok.

Hmm, det är jobbigt att vara en påläst och medveten konsument :roll:

Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Bästerortarn » 08 aug 2021 02:35

Ok, jag hade i princip bestämt mig för Ghibli'n när jag krånglade till det ännu mer då jag hittade ett par andra maskiner också. flexCAT 116 PD (ca. 4200 kr) som dock till slut gick bort p.g.a. liten färskvattentank och aningens för högt pris för vad man får, Lavor GBP 20 Pro (2000 kr) som också gick bort p.g.a. liten färskvattentank (2L) samt sämre recensioner och till slut Ströme T203 (ca. 1300 kr) som verkar vara en kinatillverkad maskin tillverkad åt ett finskt företag. Framförallt gick den bort p.g.a. tveksamheter kring kvaliteten, specifikationer och att den enda svenska åf. (vitvaruexperten) inte har en jävla aning om vad dom säljer och hävdade att denna maskinen minsann varken behöver några filter eller påsar.

Till slut så bestämde jag mig för en Fakir Premium SR 9800 S som jag nyss klickade hem från amazon.de för ca. 2700 kr. Min budget sjönk nämligen en aning när jag insåg hur mycket kostnader mitt spontanköpta fritidshus skulle innebära 8-) Men jag tror att denna blir bra, det verkar vara en välbyggd tysktillverkad maskin som det är lätt att hitta billiga påsar och filter till (på Amazon & Ebay), har vattenslangen integrerad i sugslangen, aningens högre sugkapacitet (på pappret), ett till synes väldigt bra handtag samt kommer med en massa munstycken och tillbehör. Negativt skulle möjligen vara att den ska vara ganska högljudd och inte har en jättestor färskvattentank (dock större än flera av dom jag valde bort) samt att munstyckena verkar ha en ljusgrön ton på dom transparanta delarna. Givet förutsättningarna tror jag att denna maskinen var den bästa kompromissen mellan plånbok och behov. Fakiren kostar nästan hälften så mycket som Ghibli'n och mindre än häften av Elsea Estro'n och jag har svårt att tro att den bara skulle vara hälften så bra.

Förhoppningsvis anländer maskinen innan jag bränner upp till jämtland och den spontaninköpta kåken så jag hinner testa maskinen däruppe och kan lämna en första recension.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Manor » 08 aug 2021 23:21

Den ser ju helt ok ut :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Re: Klädseltvätt ca. 5000 kr, vilken?

Inlägg av Bästerortarn » 12 aug 2021 21:29

Så idag dök den upp men kartongen var halvöppen och väl hemma så kollar jag att alla delar finns med. Självklart är det en jävla skitgrej som saknas. Behållaren för vatten/rengöringsmedel har två hål varav det ena ska ha ett skruvlock och det andra hålet är det som man för ner en slang i, på den slangen så sitter ett lock. Självklart så saknas locket för det andra hålet :evil:

Hur jävla svårt kan det vara som e-handelsföretag att packa grejerna ordentligt? Inget yttre emballage alls utan bara själva produktkartongen som inte ens var tejpad runt om. Bara häftad med såna där "häftklamrar mod. XXL".

Ja ja, har skickat ett medd. inkl. foton till Amazon nu och bett dom att skicka ett nytt lock för att ersätta det som saknas. Vi får se hur det går. Jag tänker i.a.f. testa maskinen i helgen då kåken jag ska upp till köptes möblerad och det finns ett gäng gamla stoppade möbler som Fakiren ska få rå på!

EDIT: även om man får ge Amazon att dom är förbannat snabba på att svara så vilka omoderna jävla stolpskott dom är. 2021 nu och hela deras verksamhet handlar om e-handel men dom hävdar att dom "inte kan" skicka ett sketet lock som är 2-3 cm stort och väger 10-15 gram. Valmöjligheterna är att skicka tillbaka hela jävla skiten för en utbyte, ångra köpet eller prisavdrag på 20% Jag valde det senare och har mailat tillverkaren och bett om att få köpa ett jävla lock.

Och efter att ha sett min bifogade bild hävdar dom fortfarande på fullt allvar att varan är väl paketerad, trots att den inte ens är tejpad ordentligt runt om. Hade jag skeppat iväg leveranser med sånt uselt emballage när jag jobbade på lager hade jag fått sparken efter ett par gånger.

1628795512932.jpg

Skriv svar