Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kärcher SE 4 plus?

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
DennisCA
Ny Medlem

Kärcher SE 4 plus?

Inlägg av DennisCA » 08 dec 2025 14:33

Är det en bra maskin att skaffa om man vill tvätta säten och mattor i bilar? Kärcher har en SE 5 Car som är mer bilinriktad men det ser ut att vara samma maskin fast mindre tillbehör.

Jag tänker på SE 4 då jag också vill tvätta mattor och sånt.

Eller är jag helt fel ute?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Kärcher SE 4 plus?

Inlägg av Funk » 08 dec 2025 18:33

Det är en helt OK maskin. Men i all ärlighet så kommer man långt med en bra våtdammsugare och en bra trycksputa också.. Allt beror på hur ofta man gör den typen av jobb. Det finns trots allt nonamemaskiner med samma funktioner från 1500:- på t.ex Amazon.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 dec 2025 20:16

Jag köpte en Reservdelsgurun 2000 (tror jag den hette)...väldigt plastig men jag har haft stor glädje av den och än fungerar den. Jag använder den till allt möjligt och inte bara till bilen. Kärcher SE 4 plus tror jag är än bättre :-).
mvh Manor

DennisCA
Ny Medlem

Inlägg av DennisCA » 09 dec 2025 08:25

Hittade SE 4 plus till 230€ på amazon.de så det börjar inte var så stor skillnad då längre mot de billigare maskinerna.

Många av de andra maskinerna jag såg som var billigare verkar vara mera punktrengöringsmaskiner eller för mindre ytor. Kan tänka mig det funkar om man endast ska ha det till bilar. Men jag tänkte också använda de till att tvätta mattor så då ser Kärchern mera lämpad ut, då man bl.a. får stå upprätt.

DennisCA
Ny Medlem

Inlägg av DennisCA » 11 dec 2025 09:56

Nedsatt ännu mera, 199€ med gratis frakt på amazon.de, nu beställd:

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 11 dec 2025 16:28

Bra, berätta gärna hur den är efter du testat !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

DennisCA
Ny Medlem

Inlägg av DennisCA » 04 jan 2026 18:17

Fick hem den tidigare i veckan. Provade tvätta mattan i hallen med den och usch vad smutsigt vattnet blev.... Så den funkar nog!

Den gick igenom vattnet i behållaren ganska snabbt. Jag använde den på så vis att jag satte ner munstycket på mattan och tryckte in avtryckaren så vattnet börjar spruta, sen drog jag den längs mattan med knappen intryckt.

Då jag försökte googla detta nåt AI svar som vanligt där det menade man skulle köra en tvåstegsprocess. Man sprejar ytan först med vattnet/rengöringsmedlet (låter det verka, kanske bearbetar ytan mekaniskt), sen dammsuger man bort det.

Jag fick leta upp manualen som PDF för texten i boken kan jag inte läsa ens med min nya glasögon, där beskrivs båda sätten faktiskt. Hur tvättas bilsätena bäst, med en- eller tvåstegs metod?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 05 jan 2026 13:49

Tvåstegsmetoden ! Spreja på medel och bearbeta om nödvändigt med borste. Vänta lite, våtdammsug. Sedan sköljsug med rent vatten. Om det är väldigt blött, sug igen. För att slippa slabba med vätskebyten i maskinen , spruta rengöringsmedel med vanlig kempåläggare/sprejflaska.

/Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 05 jan 2026 15:03

Jag använder enbart vatten i maskinen så jag gör på följande sätt:
  • Spreja rengöringsmedlet manuellt och avvaktar ett litet tag
  • Går på med borste på ytan vid behov.
  • Kör över genom att enbart spreja vatten med maskinen.
  • Kör därefter med både sprej och sug.
  • Slutligen endast sug tills ingen vatten verkar sugas upp.

Detta har fungerat bra för mig :-).
mvh Manor

DennisCA
Ny Medlem

Inlägg av DennisCA » 06 jan 2026 12:59

OK det låter som det är lika bra att skaffa en dedikerad sprayflaska man får ha rengöringsmedlet i då och så kör man bara rent vatten i maskinen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 jan 2026 16:55

DennisCA skrev:
06 jan 2026 12:59
OK det låter som det är lika bra att skaffa en dedikerad sprayflaska man får ha rengöringsmedlet i då och så kör man bara rent vatten i maskinen.
Ja, det var det tips jag fick.
Främst för att inte trycka in rengöringsmedel i klädseln som blir svårt att få bort även om man kör med rent vatten i slutet.
mvh Manor

Skriv svar