Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däckmärken efter transport

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
henka35
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 feb 2009 08:08

Däckmärken efter transport

Inlägg av henka35 » 01 mar 2009 16:19

Hej

Någon som har bra tips på at få bort dessa märken? Jag har provat med putsdukar utan resultat.
Märkerna kommer från att Volvo lade in sommarhjulen i bagaget vid leverans.

Bild

Bild

/Henrik
Senast redigerad av 1 henka35, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Nisse » 01 mar 2009 16:26

H81...

Artikelnummer:920403
Beskrivning:
H-81 Problemlösaren används för att ta bort färg, tusch, sprayburksmålning, gummimärken, friktionsmärken, limrester, tjära etc. Kan användas på alla hårda och mjuka färgäkta ytor, såsom golv, skyltar, glas, kakel, metaller, plysch etc. Ska ej användas på makrolon, ABS-plast, silke och skinn. Aromatfri. Används i koncentrat. Påförs med trasa eller lågtrycksspruta. Låt produkten verka 10 sekunder - 30 minuter, beroende på uppgiftens svårighetsgrad. Bearbeta eventuellt ytan med en borste ellersvamp. Eftertorka eller skölj alltid med rent vatten. Vid tvekan om ytan tål produkten, bör man göra en test på ett mindre synligt ställe. Förpackning: 1 liter

Pris:225,00 kr
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Funk » 01 mar 2009 16:37

Mitt tips är att åka tillbaka till bilfirman och låta dem fixa det.. Så skall det helt enkelt inte se ut vid leverans..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Nisse » 01 mar 2009 17:01

Funk skrev:Mitt tips är att åka tillbaka till bilfirman och låta dem fixa det.. Så skall det helt enkelt inte se ut vid leverans..

/Thomas
Håller med !

Däck/Hjul skall allid läggas i skyddspåsar...dessa kostar inte många kronor och skyddar från detta....

MEN...samtidigt kan det vara bäst att fixa sånt här själv...då bilmekaniker/däckmontörer kan ha rätt dålig kännedom gällande vad man skall använda för typ av medel för att inte förvärra problemet... ;)

Och om sånt här händer så bör man åka tillbaka direkt....Har man tur så råkar man på en kundmottagare som genast fixar problemet....har man otur så kan man..ja Ni förstår säkert...man brukar dra sig lite för att åka tillbaka för sånt här... :oops:
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

henka35
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 feb 2009 08:08

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av henka35 » 01 mar 2009 17:09

Nisse skrev:
Funk skrev:Mitt tips är att åka tillbaka till bilfirman och låta dem fixa det.. Så skall det helt enkelt inte se ut vid leverans..

/Thomas
Håller med !

Däck/Hjul skall allid läggas i skyddspåsar...dessa kostar inte många kronor och skyddar från detta....

MEN...samtidigt kan det vara bäst att fixa sånt här själv...då bilmekaniker/däckmontörer kan ha rätt dålig kännedom gällande vad man skall använda för typ av medel för att inte förvärra problemet... ;)

Och om sånt här händer så bör man åka tillbaka direkt....Har man tur så råkar man på en kundmottagare som genast fixar problemet....har man otur så kan man..ja Ni förstår säkert...man brukar dra sig lite för att åka tillbaka för sånt här... :oops:
Som sagt tidigare så kan det ibland blir sämre :? Därför gör jag gärna det själv. För då vet man att det blir bra gjort.
Men jag ska testa H81:an. Någon annan som har erfarenhet av den?

//Henrik
Senast redigerad av 1 henka35, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Göran » 01 mar 2009 19:27

Henrik, jag kan skicka lite interiörtvätt till dig. Ta det med en nagelborste så försvinner det! :D
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

henka35
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 feb 2009 08:08

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av henka35 » 01 mar 2009 20:51

Göran skrev:Henrik, jag kan skicka lite interiörtvätt till dig. Ta det med en nagelborste så försvinner det! :D
Ska testa med nagelborste. Ska beställa hem lite H81.

//Henrik
Senast redigerad av 1 henka35, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Funk » 01 mar 2009 21:29

Jag köper inte det där resonemanget att man gör det bättre själv.., det gör man kanske, men man kan misslyckas och t.o.m förvärra det hela. Misslyckas firman så får dom beställa nya delar och henka35 blir nöjd i alla fall...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Nisse » 01 mar 2009 21:50

Personligen skulle jag testat lite 5-56 på en microfibertrasa..... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Tomas88 » 04 mar 2009 18:05

Ja det som Nisse säger kan vara värt att prova.
5-56 eller något annat rostlösningsmedel. Bensin kanske är lite vågat men det skulle nog kunna funka.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Executive » 04 mar 2009 18:16

:shock: :shock: :shock:

Hoppas att du iallafall påpekar för ÅF hur den ser ut. Bästa hade varit att visa! I det läget kan du kräva att du får lämna in den till någon som vet vad dom gör, t.ex Ditec!

Har tyvärr också problem med att något alltid blir förstört/nersmutsat när man lämnar in bilen. Det är skandal och inget man ska accepterna. Nu senaste gången så orkade jag inte åka tillbaka så jag fixade det själv....annars hade dom väl pajat något annat som kräver ett besök till! :roll: :cry: :?
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Däckmärken efter transport

Inlägg av Tomas88 » 04 mar 2009 18:33

Ja jag håller med Executive. Köper man en ny bil ska det ju inte vara såna märken.

Skriv svar