Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Använda lackstift i stenskott.

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av tobbegubben » 25 aug 2015 20:35

Hej allihopa.

Jag hade inne en bil för ett tag sedan som var full av stenskott på huven. Det fanns ett lackstift som jag använde, men tyckte inte att det blev så bra..

Jag duttade i hålen, men tyckte att det var svårt med original penseln. Dels för att det blev ju hur mycket som helst i en topp, precis som en vulkan. När jag sedan tog bort överflödet så tog man ju bort allt.

Tänkte höra med er hur ni gör och vad ni använder?
Plus att när gör ni detta, efter vilken procedur?

Jag gjorde det efter att ha tvättat bilen grundligt innan den s k poleringen med maskinen.

Tacksam för all hjälp för att kunna klara detta bättre till nästa gång. :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av korvis » 25 aug 2015 21:12

Använd en riktigt fin och för ändamålet anpassad stenskottspensel.
En del kör Chipex istället och har fått rätt bra resultat.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av Manor » 25 aug 2015 23:31

Det finns visst smala penslar man kan få tag på som är riktigt bra till detta.
De små penslar som följer med i Chipex är bättre än originalpenseln i ett lackstift, men aningen för stora ändå...tycker jag.

Nu senast så körde jag med en tandpetare...en droppe färg i en liten "plastbubbla" jag använde som kopp...och två tandpetare varav den ena vässad för att vara smalare än smalast.
Blev det perfekt?
Nä, men riktigt hyggligt...lite polering på det så blir det nog osynligt :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av RobbeS » 26 aug 2015 00:15

Jag körde med chipex på den numera sålda Passaten som var ganska så ansatt av stenskott. Jag grovpolerade och spritade av bilen innan jag satte på chipexen i tron att poleringen rengjorde stenskotten lite extra. Sen la jag på chipexen med penslarna som följde med enligt instruktionerna och lät det härda ett dygn innan jag finpolerade hela bilen med maskin förutom på framkant av motorhuven som var mest ansatt av stenskott. Där handpolerade jag lite försiktigt med mf duk och milt polermedel. Resultatet blev inte perfekt med helt okey för en amatör och enbart synligt om man letade efter lagade stenskott.
Det som är lite kul är att jag försökte sälja bilen innan jag fixade till den för 17000 kr. Två intresserade kom och tittade men backade ur. Efter polering och lackskydd med Glare satte jag in en ny annons och den första som kom och tittade köpte bilen för 25000 kr. Så 15 timmars arbete och material för 1500 spänn (inklusive lite reservdelar från skroten) lönade sig :D

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av korvis » 26 aug 2015 12:53

8000 spänn i skillnad!
Det blir ju bra timpenning på det :mrgreen:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av Manor » 26 aug 2015 13:16

RobbeS skrev:Jag körde med chipex på den numera sålda Passaten som var ganska så ansatt av stenskott. Jag grovpolerade och spritade av bilen innan jag satte på chipexen i tron att poleringen rengjorde stenskotten lite extra. Sen la jag på chipexen med penslarna som följde med enligt instruktionerna och lät det härda ett dygn innan jag finpolerade hela bilen med maskin förutom på framkant av motorhuven som var mest ansatt av stenskott. Där handpolerade jag lite försiktigt med mf duk och milt polermedel. Resultatet blev inte perfekt med helt okey för en amatör och enbart synligt om man letade efter lagade stenskott.
Det som är lite kul är att jag försökte sälja bilen innan jag fixade till den för 17000 kr. Två intresserade kom och tittade men backade ur. Efter polering och lackskydd med Glare satte jag in en ny annons och den första som kom och tittade köpte bilen för 25000 kr. Så 15 timmars arbete och material för 1500 spänn (inklusive lite reservdelar från skroten) lönade sig :D
Grattis, det var ju väl värt mödan :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av RobbeS » 26 aug 2015 14:05

Där ser man hur viktigt det yttre är och att smådetaljer som fönsterhissar och centrallås fungerar. Oftast är det ju enkelt att åtgärda det också. I mitt fall var det bara att byta ut kabelhärvan in i dörren så fungerade allt det elektriska samt rengöra låset i bakluckan så fungerade det också. Bytte dessutom ut ryggstödet i baksätet som hunden tuggat sönder mot ett felfritt från skroten som kostade 350 kr. Så timpenningen var helt okey :D

Användarvisningsbild
TAT
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 jan 2012 23:23
Ort: Stockholm

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av TAT » 26 aug 2015 22:53

Beställer bättringsfärg från thescratchdoctor. Kommer i brevlådan på ca 5 arbetsdagar. Innehåller bas, eventuellt pearl (som andra steg) och en 2 komp. klarlack samt små slippapper, små små spritdukar och spetsiga toppsar att "dutta" med. Jag använder dock modellpenslar i några olika grovlekar för att lägga i färgen.
Det viktiga är att verkligen få rent så att det sitter kvar. Har några vässade pinnar som stöd för slippappret. Efter rengöring får man lägga några tunna lager bas tills det täcker (inte ett tjockt lager). Lägger sedan klarlack så att det bygger marginellt. Polerar försiktigt efter ca en veckas härdning :cheers

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av Mattemaz » 27 aug 2015 18:16

Ni som testat chipex behöver man köpa en extra flaska sånt borttagningsmedel? Sitter nämligen och funderar på att testa om det är bättre än vanligt stift.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av RobbeS » 27 aug 2015 18:29

Mattemaz skrev:Ni som testat chipex behöver man köpa en extra flaska sånt borttagningsmedel? Sitter nämligen och funderar på att testa om det är bättre än vanligt stift.
Vet inte vilken du menar? När jag köpte följde det med en flaska rengöringssprit och en flaska milt polermedel. Trots att jag lade igen många stenskott så har jag det mesta medlet kvar av allt, även själva färgen.... Det enda som tog slut var penslarna.
Undrar om rengöringsspriten inte är vanlig IPA försedd med egen doft.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Använda lackstift i stenskott.

Inlägg av tobbegubben » 30 aug 2015 09:48

Tack för era svar.
Jag gjorde som så att jag tog en tandpetare och duttade i. Lät verka några timmar och sedan körde jag men polering efter.

Precis som ni andra så blev det inte perfekt men bra mycket bättre än innan. Och stenskotten syntes tydligt på en mörkblå bil. :)

Skriv svar