Sida 1 av 2

Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 13 jun 2018 15:49
av MRisberg
Till er som meckar bil och ser in i motorns inre; tändstift, cylindrar, etc:

Har bensin med högre oktantal (98/99) en märkbart/synlig positiv effekt på motorns och avgassystemets inre skick?

Bakgrund:
Ända sen jag skaffade min Golf har jag tankat den med 98 oktan, mestadels från OKQ8. Detta för att jag någon gång läst att 98, förutom maximal prestanda på sportiga bilar, ska vara bra för livslängden på motorn. Jag väljer alltså inte 98 för att uppnå maximal acceleration eller toppfart - jag kör inte särskilt sportigt. Jag är primärt ute efter livslängd, att motorn ev går renare och i bästa fall att bilen drar lite mindre bensin pga högre bensinkvalité?

Tacksam för rådgivning.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 13 jun 2018 18:40
av progge
MRisberg skrev:Till er som meckar bil och ser in i motorns inre; tändstift, cylindrar, etc:

Har bensin med högre oktantal (98/99) en märkbart/synlig positiv effekt på motorns och avgassystemets inre skick?

Bakgrund:
Ända sen jag skaffade min Golf har jag tankat den med 98 oktan, mestadels från OKQ8. Detta för att jag någon gång läst att 98, förutom maximal prestanda på sportiga bilar, ska vara bra för livslängden på motorn. Jag väljer alltså inte 98 för att uppnå maximal acceleration eller toppfart - jag kör inte särskilt sportigt. Jag är primärt ute efter livslängd, att motorn ev går renare och i bästa fall att bilen drar lite mindre bensin pga högre bensinkvalité?

Tacksam för rådgivning.
Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 13 jun 2018 19:09
av rigi
Hittade detta efter en snabb googel sökning.

https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 13 jun 2018 19:12
av Funk
Kort svar, 98/99 ger inga som helst fördelar i annat än turbosnurror eller högkompressionsmotorer som tänjer på gränserna för vad bränslet klarar av.. Vare sig på effekt, prestanda eller livslängd.

Det enda som kan göra skillnad är om man jämför 95 oktan med etanolinblandning mot 98/99 som oftast (i alla fall tidigare) är utan...man kan då få liite högre bränsleförbrukning. I de fall man hittar beläggningar och likande i förbränningsrum eller på ventiler så beror det på avlagringar från oljan, och då det som passerar via dåliga ventiltätningar och oljeskrapringar.

/Thomas

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 15 jun 2018 15:46
av MRisberg
progge skrev:Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.
I reklam för dyrare bensin så sägs det att det är så men jag har för mig att jag läst om det på något annat ställe också, lite mer oberoende (hittar inte det nu bara).

Det borde ju vara som med andra vätskor man använder till bilen - alla är av olika blandning och av varierande kvalité. Ta bara alla tvättprodukter vi pratar om här på forumet. De skiljer sig från varann .. varför skulle inte bensin göra det med?

Men att hitta belägg för vad jag tror på är desto svårare.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 15 jun 2018 15:52
av MRisberg
rigi skrev:Hittade detta efter en snabb googel sökning.

https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/
Yes, tack. Har Googlat i minst en timme innan jag skrev här. Den där och många andra sidor hittade jag med.

Intressant läsning men jag kom tyvärr inte fram till något svar som besvarade min fråga eftersom sidan du länkar till, liksom de andra jag hittade, handlade om huruvida oktantalet ger bättre prestanda - och om det är värt en dyrare bensin för den sakens skull. Jag är 99% ute efter hur oktantalet eventuellt påverkar skicket på motorns inre delar för att ge maximal livslängd på motorns komponenter och kanske avgassystemet.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 15 jun 2018 15:56
av MRisberg
Funk skrev:Kort svar, 98/99 ger inga som helst fördelar i annat än turbosnurror eller högkompressionsmotorer som tänjer på gränserna för vad bränslet klarar av.. Vare sig på effekt, prestanda eller livslängd.

Det enda som kan göra skillnad är om man jämför 95 oktan med etanolinblandning mot 98/99 som oftast (i alla fall tidigare) är utan...man kan då få liite högre bränsleförbrukning. I de fall man hittar beläggningar och likande i förbränningsrum eller på ventiler så beror det på avlagringar från oljan, och då det som passerar via dåliga ventiltätningar och oljeskrapringar.

/Thomas
Tack för svaret. Jag får kolla upp då om min Golf kör med högkompressionsmotor.

Jag har funderat över ditt svar och undrat var man kan få reda på hur bensinen är blandad vad gäller t ex etanol. Personalen bakom kassan på macken kanske har ett produktblad, får kolla upp.

Förstår jag dig rätt med att viss bensin kan ha högre kvalité på inblandad olja, som inte lämnar dessa avlagringar?

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 15 jun 2018 21:38
av progge
MRisberg skrev:
progge skrev:Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.
I reklam för dyrare bensin så sägs det att det är så men jag har för mig att jag läst om det på något annat ställe också, lite mer oberoende (hittar inte det nu bara).

Det borde ju vara som med andra vätskor man använder till bilen - alla är av olika blandning och av varierande kvalité. Ta bara alla tvättprodukter vi pratar om här på forumet. De skiljer sig från varann .. varför skulle inte bensin göra det med?

Men att hitta belägg för vad jag tror på är desto svårare.
Ägde en Mitsubishi Evo X 2008.
Där märktes oktanen tydlig vill jag lova, så jag fortsätter med bilen med stjärna mindre T snurra men men.
Bara man tror så kan man skapa underverk

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 16 jun 2018 08:13
av Stefan N
Detta får man med när man uppgraderar till Polestar, dom vill bara att man kör 98.
Bild

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 02:19
av MRisberg
Jo tjena! =) Nu snackar vi prestandamotorer. Med dem är jag helt med på att 98 är bra.

Fast jag ska typ puttra omkring i min 122-hästars Golf. Om det i princip inte betyder något alls för skicket eller livslängden på min motor med 98 oktan så lockar det starkt att börja köra med 95. Det handlar i mitt fall inte bara om att spara en krona här och där, som jag istället kan lägga på bilvård, utan det handlar också om att tillgängligheten av 95 är större i de kretsar där jag kör.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 07:11
av Funk
Bensin som motorbränsle är en ganska hårt regulerad standardprodukt, det finns inga mirakelblandningar.

/Thomas

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 15:42
av mikkiz
Varför inte bara köra med det tillv rekommenderar? Vissa vag motorer rek å köra på 98 oktan. Kommer inte ihåg vilka på rak arm

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 19:21
av MRisberg
mikkiz skrev:Varför inte bara köra med det tillv rekommenderar? Vissa vag motorer rek å köra på 98 oktan. Kommer inte ihåg vilka på rak arm
Min anledning är att jag gillar att lägga mig över genomsnittsnivån när det kommer till det mesta i livet - där det finns alternativ. Härstammar lite från ordspråket "Det som är värt att göras är värt att göras väl" som jag gillar.

Det är också lite av ett skydd mot att lägga mig på precis den nivån som del flesta andra gör och därmed hamna i mängden. Jag möter många gånger en trevligare service vid behov med en dyrare pryl. Jag får många gånger en märkbart trevligare produkt eller tjänst jämfört med när jag köper på snittet. Det känns dessutom lite bättre inombords då det dessutom inte allt för sällan gör produkten miljövänligare och/eller hälsosammare. :jeps

Så, om jag verkligen inte gör någon skillnad med min bil när jag kör med 98 istf 95 så är jag inte dummare än att jag går över till 95.

Ska bara göra lite mer research ... :)

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 19:22
av MRisberg
Funk skrev:Bensin som motorbränsle är en ganska hårt regulerad standardprodukt, det finns inga mirakelblandningar.

/Thomas
Jag börjar ana det ...

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 21:19
av Stefan N
OK´s nya "Go easy-bensin kanske?

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 18 jun 2018 22:04
av MRisberg
Stefan N skrev:OK´s nya "Go easy-bensin kanske?
Huh? Inte hört om. Får leta och läsa på lite ...

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 19 jun 2018 07:14
av Stefan N

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 19 jun 2018 08:27
av Funk
För den som vill läsa lite mer..

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin-2/

/Thomas

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 05 aug 2018 09:54
av MRisberg
Har tankat OKQ8s nya 95 (istf 98 från den gamla blandningen).

Har efter några mil börjat höra ett nytt ljud från motorn eller någon relaterad mekanisk del. Ljudet är tonalt, lite vinande, låter lite elmotor på inte allt för hög frekvens. Ljudet ändrar tonhöjd med motorns varvtal och går upp och ner en hel del vid stadskörning där växellådan går mkt mellan 1-4. Mest låter det nya ljudet på tvåan.

Nu behöver bensinen inte vara orsaken till det nya ljudet. Men det sammanträffar med bytet från 98 till 95 och övergången till OKQ8s nya blandning.
Fortsätter att lyssna ...

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Postat: 10 aug 2018 10:34
av MRisberg
Har slängt i 98 igen, OKQ8s nya blandning då. Ska se den närmaste tiden om ljudet förändras/försvinner.