Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 13 jun 2018 15:49

Till er som meckar bil och ser in i motorns inre; tändstift, cylindrar, etc:

Har bensin med högre oktantal (98/99) en märkbart/synlig positiv effekt på motorns och avgassystemets inre skick?

Bakgrund:
Ända sen jag skaffade min Golf har jag tankat den med 98 oktan, mestadels från OKQ8. Detta för att jag någon gång läst att 98, förutom maximal prestanda på sportiga bilar, ska vara bra för livslängden på motorn. Jag väljer alltså inte 98 för att uppnå maximal acceleration eller toppfart - jag kör inte särskilt sportigt. Jag är primärt ute efter livslängd, att motorn ev går renare och i bästa fall att bilen drar lite mindre bensin pga högre bensinkvalité?

Tacksam för rådgivning.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av progge » 13 jun 2018 18:40

MRisberg skrev:Till er som meckar bil och ser in i motorns inre; tändstift, cylindrar, etc:

Har bensin med högre oktantal (98/99) en märkbart/synlig positiv effekt på motorns och avgassystemets inre skick?

Bakgrund:
Ända sen jag skaffade min Golf har jag tankat den med 98 oktan, mestadels från OKQ8. Detta för att jag någon gång läst att 98, förutom maximal prestanda på sportiga bilar, ska vara bra för livslängden på motorn. Jag väljer alltså inte 98 för att uppnå maximal acceleration eller toppfart - jag kör inte särskilt sportigt. Jag är primärt ute efter livslängd, att motorn ev går renare och i bästa fall att bilen drar lite mindre bensin pga högre bensinkvalité?

Tacksam för rådgivning.
Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av rigi » 13 jun 2018 19:09

Hittade detta efter en snabb googel sökning.

https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Funk » 13 jun 2018 19:12

Kort svar, 98/99 ger inga som helst fördelar i annat än turbosnurror eller högkompressionsmotorer som tänjer på gränserna för vad bränslet klarar av.. Vare sig på effekt, prestanda eller livslängd.

Det enda som kan göra skillnad är om man jämför 95 oktan med etanolinblandning mot 98/99 som oftast (i alla fall tidigare) är utan...man kan då få liite högre bränsleförbrukning. I de fall man hittar beläggningar och likande i förbränningsrum eller på ventiler så beror det på avlagringar från oljan, och då det som passerar via dåliga ventiltätningar och oljeskrapringar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 15 jun 2018 15:46

progge skrev:Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.
I reklam för dyrare bensin så sägs det att det är så men jag har för mig att jag läst om det på något annat ställe också, lite mer oberoende (hittar inte det nu bara).

Det borde ju vara som med andra vätskor man använder till bilen - alla är av olika blandning och av varierande kvalité. Ta bara alla tvättprodukter vi pratar om här på forumet. De skiljer sig från varann .. varför skulle inte bensin göra det med?

Men att hitta belägg för vad jag tror på är desto svårare.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 15 jun 2018 15:52

rigi skrev:Hittade detta efter en snabb googel sökning.

https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/
Yes, tack. Har Googlat i minst en timme innan jag skrev här. Den där och många andra sidor hittade jag med.

Intressant läsning men jag kom tyvärr inte fram till något svar som besvarade min fråga eftersom sidan du länkar till, liksom de andra jag hittade, handlade om huruvida oktantalet ger bättre prestanda - och om det är värt en dyrare bensin för den sakens skull. Jag är 99% ute efter hur oktantalet eventuellt påverkar skicket på motorns inre delar för att ge maximal livslängd på motorns komponenter och kanske avgassystemet.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 15 jun 2018 15:56

Funk skrev:Kort svar, 98/99 ger inga som helst fördelar i annat än turbosnurror eller högkompressionsmotorer som tänjer på gränserna för vad bränslet klarar av.. Vare sig på effekt, prestanda eller livslängd.

Det enda som kan göra skillnad är om man jämför 95 oktan med etanolinblandning mot 98/99 som oftast (i alla fall tidigare) är utan...man kan då få liite högre bränsleförbrukning. I de fall man hittar beläggningar och likande i förbränningsrum eller på ventiler så beror det på avlagringar från oljan, och då det som passerar via dåliga ventiltätningar och oljeskrapringar.

/Thomas
Tack för svaret. Jag får kolla upp då om min Golf kör med högkompressionsmotor.

Jag har funderat över ditt svar och undrat var man kan få reda på hur bensinen är blandad vad gäller t ex etanol. Personalen bakom kassan på macken kanske har ett produktblad, får kolla upp.

Förstår jag dig rätt med att viss bensin kan ha högre kvalité på inblandad olja, som inte lämnar dessa avlagringar?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av progge » 15 jun 2018 21:38

MRisberg skrev:
progge skrev:Jag gör som du, tror att högre oktan ger en renare förbränning.
I reklam för dyrare bensin så sägs det att det är så men jag har för mig att jag läst om det på något annat ställe också, lite mer oberoende (hittar inte det nu bara).

Det borde ju vara som med andra vätskor man använder till bilen - alla är av olika blandning och av varierande kvalité. Ta bara alla tvättprodukter vi pratar om här på forumet. De skiljer sig från varann .. varför skulle inte bensin göra det med?

Men att hitta belägg för vad jag tror på är desto svårare.
Ägde en Mitsubishi Evo X 2008.
Där märktes oktanen tydlig vill jag lova, så jag fortsätter med bilen med stjärna mindre T snurra men men.
Bara man tror så kan man skapa underverk
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Stefan N » 16 jun 2018 08:13

Detta får man med när man uppgraderar till Polestar, dom vill bara att man kör 98.
Bild
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 02:19

Jo tjena! =) Nu snackar vi prestandamotorer. Med dem är jag helt med på att 98 är bra.

Fast jag ska typ puttra omkring i min 122-hästars Golf. Om det i princip inte betyder något alls för skicket eller livslängden på min motor med 98 oktan så lockar det starkt att börja köra med 95. Det handlar i mitt fall inte bara om att spara en krona här och där, som jag istället kan lägga på bilvård, utan det handlar också om att tillgängligheten av 95 är större i de kretsar där jag kör.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Funk » 18 jun 2018 07:11

Bensin som motorbränsle är en ganska hårt regulerad standardprodukt, det finns inga mirakelblandningar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av mikkiz » 18 jun 2018 15:42

Varför inte bara köra med det tillv rekommenderar? Vissa vag motorer rek å köra på 98 oktan. Kommer inte ihåg vilka på rak arm

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 19:21

mikkiz skrev:Varför inte bara köra med det tillv rekommenderar? Vissa vag motorer rek å köra på 98 oktan. Kommer inte ihåg vilka på rak arm
Min anledning är att jag gillar att lägga mig över genomsnittsnivån när det kommer till det mesta i livet - där det finns alternativ. Härstammar lite från ordspråket "Det som är värt att göras är värt att göras väl" som jag gillar.

Det är också lite av ett skydd mot att lägga mig på precis den nivån som del flesta andra gör och därmed hamna i mängden. Jag möter många gånger en trevligare service vid behov med en dyrare pryl. Jag får många gånger en märkbart trevligare produkt eller tjänst jämfört med när jag köper på snittet. Det känns dessutom lite bättre inombords då det dessutom inte allt för sällan gör produkten miljövänligare och/eller hälsosammare. :jeps

Så, om jag verkligen inte gör någon skillnad med min bil när jag kör med 98 istf 95 så är jag inte dummare än att jag går över till 95.

Ska bara göra lite mer research ... :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 19:22

Funk skrev:Bensin som motorbränsle är en ganska hårt regulerad standardprodukt, det finns inga mirakelblandningar.

/Thomas
Jag börjar ana det ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Stefan N » 18 jun 2018 21:19

OK´s nya "Go easy-bensin kanske?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 22:04

Stefan N skrev:OK´s nya "Go easy-bensin kanske?
Huh? Inte hört om. Får leta och läsa på lite ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Stefan N » 19 jun 2018 07:14

:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av Funk » 19 jun 2018 08:27

För den som vill läsa lite mer..

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin-2/

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 05 aug 2018 09:54

Har tankat OKQ8s nya 95 (istf 98 från den gamla blandningen).

Har efter några mil börjat höra ett nytt ljud från motorn eller någon relaterad mekanisk del. Ljudet är tonalt, lite vinande, låter lite elmotor på inte allt för hög frekvens. Ljudet ändrar tonhöjd med motorns varvtal och går upp och ner en hel del vid stadskörning där växellådan går mkt mellan 1-4. Mest låter det nya ljudet på tvåan.

Nu behöver bensinen inte vara orsaken till det nya ljudet. Men det sammanträffar med bytet från 98 till 95 och övergången till OKQ8s nya blandning.
Fortsätter att lyssna ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Oktan vs motorns skick (inte prestanda)

Inlägg av MRisberg » 10 aug 2018 10:34

Har slängt i 98 igen, OKQ8s nya blandning då. Ska se den närmaste tiden om ljudet förändras/försvinner.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar