Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däcktryck

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 05 aug 2018 09:48

Igår började jag köra med 2,3 istf 2,0. Får se över lite tid om det gör någon skillnad.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 02 jan 2019 22:34

Några månader senare. Jag har inte noterar någon skillnad i bensinförbrukning men jag har märkt att det är lättare att styra vid långsamma hastigheter, på en parkering t ex - i gångfart och sånt typ.

Okej, så en helt annan notis:

Jag har under de senaste 10+ åren skött om mina däcktryck på min närmaste OKQ8-mack här i Kungsängen. Min mack är sedan i somras 2018 i ett stort renoveringsarbete (det pågår till viss del än vintern 2019). Väldigt mycket byggs om och uppgraderas. Trevligt trevligt. Inklusive däcktryckspumpen - och den ska jag säga något om.

Jag noterade att från ena dagen (med de gamla pumparna) till den andra (med den nya pumpen): Det saknades 0,8 bar när jag började pumpa med den uppgraderade pumpen. Jag blev helt paff! Det var en enorm skillnad, syntes mycket väl på däcken med. Så pass att jag tog mig till flera andra stationer för att kontrollera. Till min förvåning stämde de andra pumparna in på det värdet jag fick från den nya pumpen. Var de gamla pumparna alltså så dåligt kalibrerade att de visade 0,8 bar fel undrar jag då?

Ja, jag kommer ju inte att få ett svar på det men vill tipsa om att: om du är det minsta osäker på om favoritmacken visar rätt - testa grannkommunens mack eller fler t o m. Det är galet vad fel EN mack kan visa men med mätningar från flera ställen fås åtminstone ett genomsnitt, som säkert stämmer bättre överens med verkligheten än bara ett mätresultat.

Jag har en egen pump jag kan använda mig av också. När jag har den hemma igen så ska jag se hur den mäter sig mot den nya hos OKQ8.


EDIT: Förtydligande: Det blev 0,8 bar för lite tryck med de gamla pumparna jfm de nya pumparna.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Däcktryck

Inlägg av Funk » 03 jan 2019 09:14

Det där är lurigt...Personligen är det värsta med pumpar på mackarna om de är oregelbundna i mätningarna, för då varnar min bil stup i kvarten för fel däcktryck.
Nu för tiden fyller jag bara hemma med en egen kompressor/mätare som jag vet visar lite för lite (kollat mot tre olika på jobbet och tappen) , men den är konsekvent...

Kanske skall nämna att jag alltid kör på "ECO-tryck" enligt biltillverkaren för en vettig balans mellan högt tryck och komfort..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 10:08

Jag har funderat på att skaffa en separat mätare förut. Får se om jag tar upp tanken igen efter det här. Skulle vilja att den gick att kalibrera eller .. på något vis garanterade mig att den faktiskt visade rätt.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Däcktryck

Inlägg av Rattnalle » 03 jan 2019 10:13

Jag har kontrollmätt några gånger med en cykelpump som jag vet är rätt bra eftersom jag kontrollerat den mot digital mätare tidigare. Det brukar stämma rätt bra med pumpen på macken där jag pumpar, så länge packningen är fräsch. Det är en sån där trycket ställs in och så pumpar den på egen hand.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 10:21

Rattnalle skrev:Jag har kontrollmätt några gånger med en cykelpump som jag vet är rätt bra eftersom jag kontrollerat den mot digital mätare tidigare. Det brukar stämma rätt bra med pumpen på macken där jag pumpar, så länge packningen är fräsch. Det är en sån där trycket ställs in och så pumpar den på egen hand.
Där där nya "automatiska" pumparna kanske är bättre kalibrerade eller är lättare att kalibrera. Jag hoppas att de visar rätt nu.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar