Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däcktryck

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 02 jul 2018 03:52

Bild

Jag ville experimentera lite ikväll, fyllde på luft i däcken innan jag slängde på dem på bilen. Tänkte att det skulle bli intressant att se om det gjorde någon väsentlig skillnad för däcktrycket när det kom på bilen sen.

Jag hade däcken i bagageutrymmet och fyllde alla fyra till 2,0 bar, per VWs rekommendation vid lätt last. Klockan var redan efter 22 så jag åkte vidare till en luftig parkering med lite ljus kvar. Hissade upp och satte igång med skiftet. Insåg när jag monterade det sista däcket att jag hade tappat / glömt en "ventilplupp" borta vid macken där jag fyllde dem. Gillar inte att komma på mig själv med att slarva. :oops:

Hur som helst, efter att däcken kommit på så åkte jag med tjejen tillbaka till samma mack igen, i Jakobsberg, för att kontrollera trycket igen. Dom har en sån där maskin där man ställer in trycket med display och så pumpar maskinen eller tömmer per automatik. Det gick snabbt och jag hann inte riktigt se hur högt trycket var nu. Kan åtminstone konstatera att maskinen fick släppa ut luft ur framdäcken i flera sekunder innan den var nöjd. Bakdäcken däremot var nästintill spot on. Den duttade en gång (in eller ut) och sen var den klar.

Varför det här också kan vara intressant är för att jag tänkte på reservdäcket. Det ska ha runt 4 bar (har jag för mig) och jag vet nu att om jag fyller det till fyra bar och plötsligt behöver det i fram så blir trycket för högt. Visst, det går alltid att tömma det på lite luft men utan en mätare så kan jag inte så noga veta. Närmaste mack hade fått stå till tjänst men en sån kan ju ligga flera mil bort.

Jag har undrat över det här länge men inte nu längre. :) Now I know.
Dessutom hittade jag den lilla pluppen igen och satte tillbaka på det sista däcket.
Vi unnade oss en en burgarmeny efteråt. :jeps

Bild

En fråga: Hur ställer ni er till det med lufttrycket? Är ni noggranna med att följa manualen eller? Min erfarenhet är att två olika mackar visar lite olika däcktryck med samma däck, särskilt om det är en gammal vs nyare utrustning. Sånt stör mig lite. Min närmaste mack har gammal utrustning. (Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel på gammalt. Men ibland undrar jag om de på macken brinner för rätt däcktryck lika mycket som jag gör. ;) Undrar om mackägaren bryr sig om att kalibrera dessa instrument mer än bara vid leverans?)

Litar ni på däcktrycksmätarna på macken?
Bilagor
plupp.JPG
okq8_luft.jpg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Däcktryck

Inlägg av Stefan N » 02 jul 2018 07:18

Jag kollar mina däck ett par gånger under säsongen, kalla däck och min egen mätare.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Däcktryck

Inlägg av progge » 02 jul 2018 07:47

Noga vid kalibreringen av tpms sensorer i bilen vid däck byte, sedan sköter det sig skälv.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 02 jul 2018 21:02

Vad är det för egen mätare du kör med?

Är kanske inte tpms jag har i min bil, men något heter det. Nollställer också efter att jag justerat däcken.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Däcktryck

Inlägg av progge » 03 jul 2018 06:50

MRisberg skrev:Vad är det för egen mätare du kör med?

Är kanske inte tpms jag har i min bil, men något heter det. Nollställer också efter att jag justerat däcken.
Kör med en från Biltema till Racing, Cross och Karting.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 03 jul 2018 15:49

Ok. Såg att dom hade en. Inte omöjligt att det blir en sån framöver.

EDIT 180704 Jag såg inte alls en sån hos Biltema kom jag på nu. Det var på Clas Ohlson jag såg en sån.
Senast redigerad av 3 MRisberg, redigerad totalt 4 gång.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Manor » 04 jul 2018 13:07

Jag har också en digital tryckluftsmätare som jag litar på.
Köpte just en ny "luftpåfyllare" till tryckluftskompressorn som matchade ovanstående perfekt, så nu litar jag på bägge :).

Jag kör konstant med högre däcktryck än rekommenderat. Tanken är att det ska vara lite mer ekonomiskt än inriktat på komfort.
Idag kör jag på 2.5 bar både fram och bak på Volvon, vilket är rekommenderat tryck med många passagerare/vikt...jag testade också ett tag på 2.7 runt om vilket också fungerade. Om 0.2 bar gör skillnad för bränsleförbrukningen vet jag inte, men de "fartstreck" jag åker över till och från jobbet kändes mjukare med aningen lägre tryck :).

Jag tror att det är svårt att överfylla ett modernt däck så att det börjar slitas mer i mitten än på sidorna.
Det är mer komforten som blir lidande, och det fick styra min begränsning till 2.5 bar denna gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 04 jul 2018 14:38

Jag brukar faktiskt fylla på för mellan-mängd-packning, 2,3 bar istf 2,0 bar, när jag byter till sommardäcken. Den här gången blev det 2,0 för att jag är lite extra rädd om just gummit och dess förslitning. De har många år på nacken. Vill bara ha ut en säsong till av dem så kan jag köpa nya nästa år.

Vad nice att du har två mätare som matchar varann. Det är inte min erfarenhet med de olika pumparna på mackarna runt där jag bor.

Får se om jag slår till på en separat lufttrycksmätare framöver. Vill isf bara göra det om jag vet att den mätaren är kalibrerad och kan kalibreras efteråt också. Om det nu finns behov av sånt. Vet inte alls om lufttrycksmätare driftar med tiden.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Däcktryck

Inlägg av progge » 04 jul 2018 18:31

Manor skrev:Jag har också en digital tryckluftsmätare som jag litar på.
Köpte just en ny "luftpåfyllare" till tryckluftskompressorn som matchade ovanstående perfekt, så nu litar jag på bägge :).

Jag kör konstant med högre däcktryck än rekommenderat. Tanken är att det ska vara lite mer ekonomiskt än inriktat på komfort.
Idag kör jag på 2.5 bar både fram och bak på Volvon, vilket är rekommenderat tryck med många passagerare/vikt...jag testade också ett tag på 2.7 runt om vilket också fungerade. Om 0.2 bar gör skillnad för bränsleförbrukningen vet jag inte, men de "fartstreck" jag åker över till och från jobbet kändes mjukare med aningen lägre tryck :).

Jag tror att det är svårt att överfylla ett modernt däck så att det börjar slitas mer i mitten än på sidorna.
Det är mer komforten som blir lidande, och det fick styra min begränsning till 2.5 bar denna gång.
Jag vet att det biltillverkare rekommenderar är väl utprovat och testat.
Lämnade min bil på service och de ställde om TPMS till 2,7 Bar.
Rekommenderat är 2,5 bar fram 2,2 bar bak. 225x45x18 8,5T
Jag frågade var för och de sa att jag skulle komma in för återställning till OEM värden.
De påstod att man blandat bilmärken, och att man skall följa det som anges i bilens instruktioner.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Däcktryck

Inlägg av Bananen » 04 jul 2018 18:31

Jag kör efter denna tabell på ett ungefär.


Profil - Bar


30 - 3.2
35 - 3.1
40 - 3.0 
45 - 2.9 
50 - 2.8 
55 - 2.7 
60 - 2.6 
65 - 2.5 
70 - 2.4 
75 - 2.3 
80 - 2.2 
85 - 2.1

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 06 jul 2018 04:07

Vad har du utgått ifrån när du gjorde tabellen?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Däcktryck

Inlägg av Manor » 06 jul 2018 11:34

Jag har sett motsvarande tabell över däcktryck gentemot däckprofil men känner väl att det måste finnas mer sanning till dessa siffrot.
Många bilar ska exempelvis ha olika tryck fram respektive bak, som ju inte tabellens siffror tar hänsyn till.

Som sagt...jag hävdar att man kan höja däcktrycket en del för att vinna ekonomi (bränsleförbrukning) gentemot komfort i viss mån. Jag tror också att komforten blir lidande innan man ens märker av att däcket slits mer på mitten pga högt däcktryck.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Däcktryck

Inlägg av Bananen » 06 jul 2018 17:22

MRisberg skrev:Vad har du utgått ifrån när du gjorde tabellen?
Hittade den på någon sida på nätet, kommer tyvärr inte ihåg var. [emoji848]

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Däcktryck

Inlägg av Funk » 07 jul 2018 08:37

Jag kör på biltillverkarens rekommenderade ECO-tryck gällande för däcksstorleken, helt enkelt för att jag vet hur jobb mycket chassiekonstruktörerna har lagt ned på att få allt att stämma...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Däcktryck

Inlägg av progge » 07 jul 2018 08:50

:j
Funk skrev:Jag kör på biltillverkarens rekommenderade ECO-tryck gällande för däcksstorleken, helt enkelt för att jag vet hur jobb mycket chassiekonstruktörerna har lagt ned på att få allt att stämma...

/Thomas
:jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 07 jul 2018 11:02

Har inte hört om "eco-tryck" tidigare utan googlade lite bara. Menar du att fylla i 15% mer luft än ordinarie angivet? Skulle i så fall bli 2,3 bar istf 2,0 för mig.

Känner mer och mer att jag är sugen på en egen mätare, under förutsättning att den mäter bra. Läste nyss flera reaktioner där folk märker att det uppmätta trycket skiljer sig från mack till mack.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Däcktryck

Inlägg av progge » 07 jul 2018 13:52

MRisberg skrev:Har inte hört om "eco-tryck" tidigare utan googlade lite bara. Menar du att fylla i 15% mer luft än ordinarie angivet? Skulle i så fall bli 2,3 bar istf 2,0 för mig.

Känner mer och mer att jag är sugen på en egen mätare, under förutsättning att den mäter bra. Läste nyss flera reaktioner där folk märker att det uppmätta trycket skiljer sig från mack till mack.
Värmen i ett däck ökar trycket cirka 0,2 Bar vid normal temp/Körning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 07 jul 2018 15:24

Ja, det är ju det med värmen också. Finns det en kompensation för däckvärmen i såna där tryckmätare? Tänkte att om man behöver mäta medan däcket är varmt men att man inte vet hur varmt det är ..?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Däcktryck

Inlägg av Funk » 07 jul 2018 21:11

MRisberg skrev:Har inte hört om "eco-tryck" tidigare utan googlade lite bara. Menar du att fylla i 15% mer luft än ordinarie angivet? Skulle i så fall bli 2,3 bar istf 2,0 för mig.

Känner mer och mer att jag är sugen på en egen mätare, under förutsättning att den mäter bra. Läste nyss flera reaktioner där folk märker att det uppmätta trycket skiljer sig från mack till mack.
Vettiga tillverkare har med det i dekalen i bilen sedan ganska många år..
Volvo-XC40-D4-AWD-2018-Däcktrycksdekal.jpg

Man mäter vid "kalla" däck , vilket normalt sett betyder +20grader.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av MRisberg » 07 jul 2018 23:21

Intressant. Min är enklare, men bilen är från 2009 också. Ska se om jag kan ta en bild på den om några dagar.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar