Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 18 dec 2018 20:23

Jag ska köpa en rad verktyg; hylsor, momentnyckel, mutterdragare etc. Upptäcker att jag har att välja på verktygsfästen i olika storlekar; 1/2" vs 3/4". Vad ska jag välja?

Köper för att bl a lossa bultar på bilen (däcken), jobba med hemmet samt annat jag kan stöta på i framtiden. Finns det någon "svensk standard" vad gäller detta eller någon allmän rekommendation? Är störst bäst eller?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Funk » 18 dec 2018 20:31

1/2" är mer eller mindre standard till personbilsstorlek på hylsor... mindre är bra till pilliga saker, men större använder man inte ofta..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 18 dec 2018 23:17

Tack.

Har läst på lite mer efter att jag läst ditt tips. Har nu förstått att det finns 1/4" och 3/8" också. Inte nödvändigtvis på ett kraftpaket som en mutterdragare däremot.

Försöker lista ut vilka hylsor och tillbehör som är lämpliga att investera i. Det lutar hur som helst åt att välja en mutterdragare med ett 1/2" verktygsfäste, istället för 3/4". Sen hoppas jag att jag kan hitta allt jag behöver i 1/2" vad gäller hylsor och även andra verktyg.

Självklart kan jag framöver komplettera senare med 1/4" och 3/8" för de finare ändamålen om jag skulle behöva det. Om jag inte väljer att köra med omvandlare från 1/2", men är lite rädd att förlora precision och kraft med sådana.

Den här videon var till hjälp också:
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Perra83 » 19 dec 2018 00:38

1/2" har jag på både luftdriven mutterknack och batteridriven. Du kör lixom inte nån knack med små hylsor. Nån liten skruvdragare och mejslar där använder jag ibland mindre hylsor.
Ja köpte Ampro på Swedol. Köpte en tom verktygsvagn och kompletterade med det ja ville ja. Köpte då tre olika storlekar på hylsor för olika ändamål. Riktigt smidigt med dessa lådor med verktyg som man lägger i vagnens lådor. Kvalitén räcker åt mig. Har köpt till några krafthylsor från Biltema som har hållit i massor av år och däckbyten.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Funk » 19 dec 2018 08:20

Jag kör med hylssatser från Kamasa och har kompletterat med lösa hylsor från Biltema vilka jag tycker är väldigt bra och dessutom ganska billiga..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 19 dec 2018 17:43

Ju mer jag läser på desto mer känner jag på mig att 1/2" verktygsfäste är lite som ett mitt-i-prick vad gäller personbilar. Det lutar åt att skaffa en mutterdragare med 1/2".

1/4" och 3/8" ser iofs inte ut att vara helt ovanliga men om jag initialt baserar mina verktyg på 1/2" så kan jag kanske köra med en omvandlare till dessa mindre storlekar av verktygsfäste i nödfall. Samtidigt, hylsor med 1/2" fäste verkar kunna sträcka sig från 10 till 32mm. Det borde räcka för det mesta jag ska göra.

Hittade de här gamla rackarna långt ner i lådan. Har inte använt dem på ett tag. Behöver kolla med Sonic om de är kompatibla med mutterdragare. Det vore fint, då har jag några hylsor att börja med. Annars får jag säga att Kamasa och Ampro såg ut att ha fina verktyg. Jag får spana lite ...
181219_sonic_x3.jpg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Stefan N » 19 dec 2018 19:03

Dom krafthylsorna kan du köra med mutterdragare.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 20 dec 2018 03:09

Jasså? Hur fick du fram den infon? På Sonics hemsida får jag inte fram det.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Funk » 20 dec 2018 19:53

Jag skulle säga att bara baserat på utseendet så är dom där oförstörbara... :-)

På mina fälgar går många krafthylsor inte in i hålet på fälgen, och dessutom tycker jag att risken för repor/skav på fälgen är så stor att jag kör med tunna djupa hylsor från Biltema som jag dragit krympslang över...inte ens dom tunnväggiga för runt trettio spänn har någonsin gått sönder trots åratal av användning.

För övrigt, när vi pratar verktyg...fälgkors skall enbart användas till att jaga bort inbrottstjuvar. Hjulbultar skall dras med ett bra ledhandtag ! Skulle man till äventyr stöta på hjulbulten från helvetet så fixar en rejäl rörbit till förlägning på handtaget det hela tio gånger bättre än fälgkors som snarast är att betrakta som en genväg till akuten... ;-)

/Thomas


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 02 jan 2019 21:12

Underbart utryckt. =) Håller med dig Funk. Hatar fälgkors.

Jag har faktiskt inte kvar mitt utan har lånat ett krafthandtag de senaste gångerna jag bytt. Men det har inte stöd för momentdragning så jag ska titta närmare ett sådant till nästa byte. Vill verkligen veta hur hår jag drar / ska dra. (Har trots allt varit med om att en bult lossnat under färd, och de andra bultarna har börjat skruvas loss de med. Det började skaka, mitt på en lång motorvägsbro - utan vägren dessutom. Fick ställa mig så snart bron var slut och mecka i vintrigt beckmörker på vägrenen längs en 110-sträcka. Not my kind of fun.)

Intressant det där om att klä hylsorna i krympplast. Nu är mina fälgar redan visuellt skadade men det är alltid kul att lära mig något nytt. Det tipset tas tacksamt emot!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Rattnalle » 02 jan 2019 23:11

Biltemas billigaste momentnyckel funkar fint till hjulen. Den med en visare och en skala på. Jag slutdrar dock bara med den och gör resten av jobbet med ett en meter långt ledat skaft. Behöver knappt ta i som regel.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 00:58

Tjena Rattnalle. Välkommen till forumet, gissar jag. Tack för ditt svar.
Yes, jag tänkte också bara slutdra med en momentnyckel, inget mer. Tittar noga efter att den mutterdragare som jag ska köpa i vår har stöd för att kunna dra på muttrar typ "handlätt" för att inte förstöra något om det nyper åt vid fel tillfälle.

Har du kalibrerat din momentnyckel något eller litar du på att Biltema levererat den kalibrerad till inom specifikation? (+ - 4%?) Jag dömer inte efter ditt svar utan är mest nyfiken på hur ni andra gör bara.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av Rattnalle » 03 jan 2019 09:22

Tack.

Jag har inte kollat men med hänsyn till användningsområdet för den vara ganska mycket fel för att jag ska oroa mig, det blir ändå mycket bättre än om jag drar för hand. Precisionen på att läsa av skalan är ju inte jättehög för den delen. Jag har läst generellt positiva omdömen om enkla momentnycklar av den typen men inte något specifikt för just den här.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Verktygsfäste, 1/2" eller 3/4"?

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 10:18

Rattnalle skrev:Tack.

Jag har inte kollat men med hänsyn till användningsområdet för den vara ganska mycket fel för att jag ska oroa mig, det blir ändå mycket bättre än om jag drar för hand. Precisionen på att läsa av skalan är ju inte jättehög för den delen. Jag har läst generellt positiva omdömen om enkla momentnycklar av den typen men inte något specifikt för just den här.
Yes, det kanske är så; att precisionen på verktyget inte är mer än + - 4% men att toleransen för muttern och fälgen är betydligt högre än så - dvs inga problem. Jag har inte läst på om muttertoleranser än så jag vet inte.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar