Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Audi original service...efter 5 månader?

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 17 feb 2020 23:14

Hej!

Ville kolla om detta är försvarbart:

Jag köpte min bil i slutet av augusti/början av September 2019, det är en audi a4 allroad 2015. Kollade i diverse servicepapper m.m och såg att motoroljan var gammal, även om jag aldrig tidigare haft bil tyckte jag man kan byta olja en gång per år och inte en gång var tredje år, så jag hörde mig av till Audi ett par veckor efter jag köpt bilen, och då byttes/kollades:

Nytt (1) Oljefilter, (2) kupéfilter, (3) luftfilter, (4) oljan tappades och ersattes av ny "färsk" olja, (5) lyktorna kollades då baksätesförare klagade på att "man inte såg något på vägen mitt i natten under lätt regn med svart asfalt och inga väglysen, (6) bromsbelägg kollades och sas hålla för ytterligare 1000-15000 mil.

Nu fem månader senare, och cirka 400-450 mil senare, sa bilen till att den måste servas inom 30 dagar. Jag ringer audi och poängterar att "allt väsentligt" har gjorts för bara fem månader sen, så jag antar att de kan avaktivera "varningslampan" om service. Jag får som svar att; "Om bilen säger att den behöver servas så behöver den servas". Jag klagar lite mer, och får ett slutgiltigt svar som lyder "Vi får se om det behövs, men så kan det nog bli."

Är detta försvarbart? Jag tycker en service nu är absolut onödigt - jag klagar och vill höra vad in tycker om detta, då en "original service" hos audi går på minst 3500-4000kr.

(Jag är komplett grön inom detta, haft bil i endast ett halvår som sagt då jag tidigare endast bott i storstäder utomlands, men tycker detta är helt fel, jag fixade ju diverse saker för bara fem månader sen).

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av mikkiz » 18 feb 2020 01:38

Kolla med audi vad bilen säger ska göras?
Kan det vara så att bilen säger att tex bromsvätska ska bytas?

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 18 feb 2020 11:47

Okej, ska göras - dock kan detta endast göras på Audi. Jag hade hoppats att kommit dit med en "detta är onödigt" mentalitet först bara, då bilen inte är tillräckligt specifik i sitt klagande på service, utan den säger bara, "Service in 10800 km or 27 days" nu.
Sen så kanske de kan fixa ev bromsvätska eller dylikt billigt och snabbt, vet ej, vet bara att jag absolut ej vill göra en "Original service" 5 månader efter ovanstående.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Funk » 18 feb 2020 11:52

såg att motoroljan var gammal
Hur gammal. Audi har väl variabla serviceitervaller så frågan är väl om du "brutit" mönstret genom din service.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 18 feb 2020 14:42

Jag har kollat i servicehandboken, och de serviceprotokoll som kom med bilen nu. Senaste byte av olja, oljefilter, friskluftsfilter, bränslefilter diesel (?), bromsvätska, växellådeolja och något som kallas "reduktionsmedel" (jag antar att det är AdBlue) byttes samtliga den 14e Mars 2018.

Sen dess har jag alltså den 17e Sept 2019 (ca 18 månader efter ovanstående datum) bytt frisluftsfilter, kupéfilter, olja och oljefilter.

Jag har brutit mönstret i och med det, i manualen så står det att (long life) oljan ska bytas var 24e månad, eller 3000 mil. Då jag köpte bilen var oljan alltså ungefär 18 månader gammal och bilen gått dryga 2000 mil sen senaste service (mätarställning låg då på ca 7400 mil).

Nu för ett par dagar sen piper bilen om service vid start, vid alltså dryga 7820ish mil, och 5 månader sen senaste "flexibel servicen" som jag köpte av audi original verkstan.

Med detta sagt så kanske det börjar bli tid att byta bromsvätska, då detta ska göras varje 24e månad enligt handbok. Frågan är då: hur saftigt är det att byta bromsvätska, gentemot en "hel service"? Jag hoppas och antar att det är betydligt billigare. Det finns en tendens, tycker jag personligen, att man kommer in hos audi för något litet - men går därifrån med diverse tjafs gjort, med en prislapp på 3500 - 5000kr.

Tack för svaren, jag går in för att endast byta bromsvätska, och se vart detta landar...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Funk » 18 feb 2020 17:46

Hmm.. då gjorde du servicen alldeles för tidigt. Men oavsett det så skulle intervallen för service nollats så bilen börjat från noll igen.. du har nog tyvärr gjort bort dig lite i och med detta. Just för att det inte nollställdes då du gjorde så är du i detta läget nu. Men borde inte verkstaden nollat ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 21 feb 2020 01:11

Jag var på Audi i Borlänge tidigare idag, och kontentan blev att jag ABSOLUT måste ha en ny "Audi Original Service minus oljebyte", där de kan vara snälla nog att lägga in ett byte av bromsvätska för 770kr, servicen totalt skulle gå på, och jag citerar, "cirka 3700kr".
Mycket fram och tillbaka tjafs, jag önskade få en offert så jag vet vad som ska göras/kollas, men detta var helt omöjligt tydligen... Gick till Mekonomen och frågade om dem kunde släcka service lampan, men de vågade dem inte heller tydligen, utan ville få papper på vad Audi skulle utföra i sin "original service", för att sen kunna ge mig en offert för jämförande av pris.

Jag har alltid antagit att detta var den mänskliga faktorn, aka Audis fel, och jag tror det stämmer. Jag tog mig tid att kolla igenom dator/MMI? displayen i bilen och där ser jag att bilen vill ha oljebyta SENAST om 201 dagar, alltså knappt 6½ månader, även då jag bytte olja m.m för bara dryga fem månader sen. Enligt serviceboken ska oljan bytas var 24e månad eller 3000 mil, vilket som kommer först. Varken tiden eller miltalen är ens i närheten av något sådant, såklart. Så känns som att de inte "slagit av"/"nollställt" dessa service-meddelanden i bilen.

Så just nu är jag tvungen verkar det som att göra denna service, inom 20 dagar för att ha kvar min "mobilitetsgaranti" och få tyst på bilen... jag fattar ingenting, och Mekonomen var även dem konfunderande :cry: :cry:

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av mikkiz » 21 feb 2020 01:27

Verkar ju konstigt att dom inte berättar vad som ska göras på bilen?

Och servade du bilen hos audi tidigare borde den inte behöva service 5 mån senare...

Jag skulle vända mig till en annan audiverkstad...som berättar vad som ska göras med bilen.
Annars kan dom ju lura kunder hur som helst

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av vaxfrasse » 21 feb 2020 08:41

Måste säga att jag tycker det verkar mycket stelbent från verkstadens sida......
Kan du inte få besked om vad som ska göras och en prisuppgift tycker jag med att du ska kolla upp någon annan Audiverkstad.
Det måste ju gå att anpassa service efter behovet.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Bananen » 01 mar 2020 14:15

Jag hade skitit fullständigt i "Audi Borlänge"! :(
Kolla med Ad Bilverkstad i Borlänge som folk verkar nöjda med, gjorde en googling.

Lycka till! :cheers :jeps
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 10 mar 2020 11:27

vaxfrasse skrev:
21 feb 2020 08:41
Det måste ju gå att anpassa service efter behovet.
Detta antog jag också, och ack så fel jag hade...tydligen.
Det hela slutade med att jag betalade för denna "inspektion", som den kallas, som gick totalt på 3684 kr, fick inget för detta utom bromsvätska och en "check genom bilen". Det underliga var att jag fick poängtering att främre stötfångare var trasig, jag frågade vad detta gällde och det kunde dem inte heller gå in på, tydligen. Jag har sen flera veckor tillbaka varit på mekonomen och fixat en skruv som satt fast i någon plast hake mellan stötfångare fram och plast/tyg innerskärmen på passagerarsidan fram. Jag märkte att det var 1-2cm glapp i "filten/tyget" på innerskärmen och ville kolla upp detta hos Audi i Borlänge, men det kunde man inte bara "kolla upp", utan man behövde boka service, och dem hade så fullt upp, och dem gör inga "småfixar" bla bla bla. Så då gick jag till Mekonomen, dem fixade plast haken och ny skruv på ca 15 min och 250 kr.

Hur som helst, angående att min bil vill ha ny oljebyte redan om 6 mån, även då detta byttes (och diverse andra filter) den 17e Sept 2019. Frågade om detta, med något irriterad ton, ingen i frontdesk fattar något utan de hämtar en mekaniker, en pojke som jag hoppas är åtminstone myndig som menar att jag kan "trycka på något" när de 6 månaderna gått, och då resettas MMI datorn och allt är lugnt till nästa "riktiga" oljebyte.

Pojken är säkert superduktigt, inte det alls, men är så jävla less på denna nonchalanta stil hos dem. Det var väldigt lätt att köpa en bil där, men när vill fråga om saker, eller fixa "mindre" saker, då är allt mycket svårt, ingen kan förklara någonting alla mumlar i skägget, och den dem hänvisar är en ung grabb. Detta på en auktoriserad Audi verkstad. Det känns....andefattigt.

Som relativt ny bilägare (som sagt, köpte bilen i somras, aldrig tidigare kört bil) så var jag så naiv att jag trodde att man alltid kunde få simpel hjälp / ställa frågor, speciellt då bilen är så pass ny att den har "audi approved plus" bullshit försäkring etc.....suck.

I övrigt går bilen bra, bara förbannad när jag tänker på "servicen" hos dem. Ser inte fram emot nästa service.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av mikkiz » 10 mar 2020 14:51

Det verkar vara nåt med audi och service alltså.
Hade en 2010 A4 och möllerbil va oxå nonchalanta så det va första å sista gången jag servade där.
Gick till mekonomenverkstad och fick samma service 2000kr billigare dessutom och bilen gick precis lika :)
Så mitt råd är å skippa den verkstaden och välja en annan.
Lätta pengar för verkstaden å ta 3600kr för ett bromsvätskebyte...jag hade aldrig betalat det.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av Basilm » 11 mar 2020 13:38

Jadu, usch säger jag bara. Som sagt, lätt å köpa bil från Audi, jobbigt med kundservice / individanpassad service.
Jag vänder mig till Mekonomen eller annan verkstad nästa gång. Även om mobilitetsgarantin slutar gäller, ger väl "etablerade" verkstäder garantier om dem begår fel / skadar bilen under service?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Audi original service...efter 5 månader?

Inlägg av mikkiz » 11 mar 2020 13:53

När du servar din bil hos oss på Mekonomen ingår ett års assistansförsäkring. Det innebär att vi hjälper dig om din bil plötsligt stannar eller vägrar starta. Du får även hjälp vid bensinstopp, punktering eller om du av någon anledning tappat bort din nyckel. Vår assistansförsäkring gäller i hela Norden

Taget från mekonomens hemsida

Skriv svar