Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rostskyddsbehandling...?

Oljebyten, service, rostlagning
jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av jaxpo » 10 dec 2009 21:33

Någon som har erfarenhet av rostskyddsbehandling eller underredesbehandling(, vilket som nu är rätt att säga)?

Är det värt pengarna att lägga det på en ny bil, fungerar det bra osv? :roll:

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av jaxpo » 10 dec 2009 21:53

Oj oj Göran :) , nu är de så att det inte är någon vetenskapsman med erfarenhet om kemi och kunskap om rostskyddsbehandling som kanske ska utföra detta... ;)

Har sett kampanj på ca 3000kr och ordinarie på ca 5000 kr (har jag för mig).. så vad får man egentligen?
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Göran » 10 dec 2009 21:57

Kolla in här, ett miljövänligt rostskydd.

http://www.noxudolcenter.com/

Ps: det är alltid värt på nya bilar, alltid!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av linblekinge » 10 dec 2009 22:16

Har själv rostskyddat min toyota via svensk bilvård , pris ca 6400:-
Det finns oxå Dinolcenter kedjan som är några hundralappar billigare
Svenskbilvård borrar inte i bilen , vilket toyotas generalagent förbjuder ...

Här kan man se hur dom gör :
http://www.bilrost.com/s_04.htm

Funkar det då , ja har rostskyddat alla mina bilar , och det är stor skillnad efter ca 8-10år , inte en rostfläck som man kan se ;)

En seriös kedja använder sprut schema
http://www.norskantirustforening.no/Ima ... 202009.pdf

Här finns skräck exempel hur det kan se ut på ett par år gamla bilar

http://www.norskantirustforening.no/NAF ... bilder.htm

http://www.bilrost.com/s_05.htm

Vi bilägare gör rostskyddtester på nya bilar
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Göran » 10 dec 2009 22:21

FInns han bara i Uppsala? Verkar seriös.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av linblekinge » 10 dec 2009 22:22

Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av linblekinge » 10 dec 2009 22:22

Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Jiiins » 10 dec 2009 22:39

Jag har rostskyddat två utav mina bilar Tuff kote dinol och senaste gången blev det ett Noxudolcenter. Eftersom det blev billigare och funkade bra det med, en fördel att göra om man har tänkt att ha bilen länge det funkar väldigt bra enligt mina erfarenheter.
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Funk » 11 dec 2009 08:53

Om man skall rostskydda en ny bil beror på två saker. Om man skall ha den länge och vilken bil det gäller. Har man köpt t.ex en japansk bil och skall behålla den länge så skall man definitivt göra det. Har du en ny Mercedes, Audi eller Volvo som du skall ha 3-5 år så är det pengar i sjön...

Att lägga 5-6 tusen på att rostskydda en nyare bil kan man bara räkna hem om man skall behålla det så länge att den börjar rosta, eller modellen normalt brukar göra det. Först då börjar värdet påverkas sigifikant av behandlingen. Helt enkelt för att den inte rostat och är i bättre skick än de andra som finns på marknaden vid det tillfället. För detta förutsätter att bilarna inte behålls så länge att ni behöver svetsa i dem eller byta rostiga delar...

Däremot skall man ju vårda sin bil genom att se över den och eventuellt behandla delar som är utsatta i framförallt underedet, och på detta forumet behöver vi väl knappt diskutera en fräsch lack utan obehandlade stenskott....


/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Bewsfroe » 11 dec 2009 22:41

linblekinge skrev:En "billigare" firma ;)
http://www.angarnarostskydd.se/index.php?menyval=2
Jag hade inte valt att rostskydda min bil där! Det är för det första inget riktigt Noxudolcenter, dom bara kör med deras produkter. Sen demonterar dom INTE varken hjul eller innerskärmar! Det är riktigt uselt att inte demontera innerskärmarna och göra rent samt låta det torka riktigt ordentligt innan man sprutar!

Tro mig, jag har just nu praktik på en bilrek som rostskyddar med Noxudol. Detta är ett riktigt "center" (klassat av Noxudol själva)

Vi demonterar alltid innerskärmarna om bilen ska rostskyddas enligt programmet som innefattar sprutning av hjulhusen.

Varför e det då så viktigt att demontera innerskärmarna? Jo, när jag skulle rostskydda min mammas Golf 3a fick jag ut totalt 10 liter, alltså en helt hink, med fuktig skit. Sand, löv, lera och annat gojs. Och detta kom helt och hållet uteslutet från hjulhusen. Det är inte bra att spruta rostskydd på detta vill jag lova.

Bifogar några bilder från behandlingen av min egen bil:

Bild

Bild

Bild

Fördelen med Noxudols rostskydd är att det droppar inte, det blir ingen besvärande lukt i bilen eftersom produkten inte innehåller lösningsmedel vilket oxå innebär att det är miljövänligare än andra produkter.

Kan verkligen rekommendera detta. En behandling på firman där jag praktiserar kostar ca 3000 kr (komplett med underrede, hjulshus, dörrar och luckor.

Hoppas ni har fått lite merkött på benen ang. rostskydd nu! :D
Senast redigerad av 1 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av jaxpo » 12 dec 2009 18:58

Bra med tips och tankar... Ska kika lite vad nätet har att erbjuda för information och utbud av behandling, men Er åsikt är ju guldvärd o ha i åtanke :)

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Tomas88 » 17 dec 2009 22:46

Har rostskyddat min Volvo S40 själv.
Att borra i balkar skulle jag aldrig få för mig. Brukar väl finnas en del ställen där man kan komma åt ändå.

Det man ska tänka på är som sagt att göra rent och se till att det blir torrt innan behandling.
Sen är en annan viktig sak att kolla att rostskyddet du använder inte löser upp bilens redan befintliga rostskydd. Tror man skall akta sig för petroliumbaserade rostskydd på nyare bilar med vaxbaserat rostskydd.

Har man ny bil så ska man kanske kolla upp detta med garantier om man börjar behandla själv också.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av jaxpo » 18 dec 2009 18:24

Verkar lurigt de där med att ge sig på en behandling själv, i allafall om man känner sig något osäker. fast det skulle vara roligt att lära sig, det är en annan sak :)

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av l wikberg » 04 jan 2010 13:19

En sak att tillägga kan vara att kolla över vad bilen har för typ av innerskärmar från fabrik. Flera fabrikat har åtminståne de bakre innerskärmarna i någon typ av tyg, för ljuddämpningen skull förståss. Men dessa binder fukt, och vintertid blir det en stor isklump av alltihopa som vid plusgrader avger kondensfukt och vårfloder :lol: .
Svensk bilvård rekomenderar att byta ut dessa mot plast, och förlusten av ljuddämpningen får man igen på tecktylmaterialet som är ljuddämpande i sig.
Vad gäller hålborrning så är det vid vissa fall ett måste, då karosskonstruktionen omöjliggör ibland en fullgod behandling annars, speciellt tröskel partier med förstyvningar invändigt, och där kan det oxå förekomma omlottplåtar som ligger på varann, Cheva Transports trösklar är kända för att rosta, och det beror just på detta.
Sedan ska man tänka på vad för behandling som passar just din bil, en nybil kör man liknande produkter som bilen har från fabrik (eller skulle haft :lol: ), men däremot en äldre bil som har ytrost invändigt i balkar mm kan det vara helt förkastligt att lägga vaxbaserade produkter, vaxet lägger sig som en kaka ovanpå rosten och man får nästan motsatt effekt istället. Där är det bättre med petroliumbaserat som inte torkar och spricker lika snabbt.
Senast redigerad av 1 l wikberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av bustorp » 04 jan 2010 15:31

Jag har aldrig rostskyddat någon av mina bilar. Däremot har det hänt att jag fått laga rost på dem o då har jag skyddat det bytta plus ev. kladdat i lite där det saknats under bilen.
Den ursprunglilga skyddet har jag aldrig rört då det bevisar sin effektivitet genom att sitta kvar o hålla rent.
Jag har så gamla bilar att det liksom inte lönar sig längre........
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av l wikberg » 04 jan 2010 16:54

jaxpo skrev:Oj oj Göran :) , nu är de så att det inte är någon vetenskapsman med erfarenhet om kemi och kunskap om rostskyddsbehandling som kanske ska utföra detta... ;)

Har sett kampanj på ca 3000kr och ordinarie på ca 5000 kr (har jag för mig).. så vad får man egentligen?
Hmm, väldigt låga priser, dom kan ju inte avse kompletta behandlingar för de pengarna, kan tänka mig att det omfattar slitskydd på underrede, men knappast ngn demontering av alla plastdetaljer, avfettning, torkning, ev behandling på ytrostiga partier mm, gäller att se upp vad man får för pengarna.
Man kan kladda en del själv, men man kommer alldrig åt ordentligt med sprayprodukter o likn gämfört med riktig utrustning.

TobbeL
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 02 feb 2015 17:19
Ort: Linköping

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av TobbeL » 03 feb 2015 13:17

Jag har kollat runt lite på rostskyddsmetoder då jag är intresserad av att utöka skyddet på min och sambons nya bil vi köpte förra sommaren (2014) och jag har fastnat lite för Noxudol, kanske också för att det är så utbrett och övriga behandlingar inte längre finns i samma utsträckning i Linköping längre.

Fördelarna vad jag har förstått mot andra är att bilen inte behöver genomgå samma grundliga grundtvätt vilket sparar tid och sin tur pengar vilket även gör den billigare till konsument, den behöver inte heller vara helt torr. Nackdelen är väl att själva slitskyddet är lite sämre ifall man tar det som tillval. Vad jag har förstått så behöver man inte vänta på sin bil i flera dagar som vad jag har förstått är vanliga med en genomgående Tectyl-behandling som annars är väldigt bra men väldigt dyrt i jämförelse.

Underhållet av Noxudol ska också vara mer fördelaktigt. Jag tror kanske det är därför många här i stan verkar ha gått över mer till Noxudol vad jag har funnit men det innebär också att de måste tjäna bättre pengar och jag kommer då direkt till att det kan vara överpriset i relation till personal och produktkostnader? Ni som har behandlat bilarna med Noxudol hos en certifierad vad har det kostat er? Kan vara bra att veta innan jag då åker runt och hör mig för :)

Sen tar det lite emot för när man kollar efter Noxudol-produkter i t.ex USA vad det kostar så är det sjukt billigt så det är lite så jag funderar på att försöker underhålla det mycket enkelt löpande sen, haha.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Manor » 03 feb 2015 14:13

Alla rostskyddsmedel är bättre än inget.
Jag vet dock inget om Noxudol.

Själv har jag lämnat in mina bilar på Rostskydds Metoder i Stockholm.
Det tar några dagar och kostar en slant, men det känns det att vara värt.

Personligen så gillar jag att bilen tvättas noggrannt undertill och därefter får torka helt innan rostskyddsmedlet läggs på.
I annat fall känns det lite som att ta deodorant i en svettig armhåla...det luktar bättre ett tag, men skiten finns där :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TobbeL
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 02 feb 2015 17:19
Ort: Linköping

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av TobbeL » 03 feb 2015 14:40

Manor skrev: Personligen så gillar jag att bilen tvättas noggrannt undertill och därefter får torka helt innan rostskyddsmedlet läggs på.
I annat fall känns det lite som att ta deodorant i en svettig armhåla...det luktar bättre ett tag, men skiten finns där :D.
Hehe absolut så är det väl alltid skönt att veta att någon rengör bilen åt en men om man ser till rostskyddets verkan så känns det ändå bra att veta att det funkar även ifall bilen inte är 100% smutsfri och att skiten som då ev kan finnas kvar inte har något negativ inverkan på rostskyddets kvalitet. Att de dock gör en hyfsad rengöring ser jag ändå som självklart? hehe.

Ett underrede mår ju oavsett bäst av ett gott underhåll, med eller utan ett extra rostskydd.

EDIT: Fanns visst närmre också men priset fortf väldigt bra i relation till vad man betalar kanske? http://www.misab.se/lista.php?kid=892 Jag kan ha missbedömt hur man ser på länkning av produkter men då detta inte kan ses som en direkt konkurrent till Bollnäs eller sponsorerna vad jag kan se så kanske det är tillåtet? Ber om ursäkt annars.

B0sse
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 okt 2015 16:25

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av B0sse » 23 okt 2015 12:02

Ville dela med mig lite av mina erfarenheter men blev borttagen då det tolkades som reklam...
Har hållit på och slipat och kladdat själv på gamla bilar sedan tidigt 80-tal men det blir svårare och svårare.
Har nu en Audi -06 som väl får betraktas som relativt modern?
Problemet är att rostskyddet inte är av gammal god Audikvalitet längre- karossen är fortfarande galvad men nästan ingen slitstark underredsmassa hittas under plast och aluminiumpaneler, bara tunt skikt med grundfärg.
Under panelerna tittade rosten fram överallt där galven försvunnit.

Nu är jag intresserad av att behålla min A4 som jag i övrigt är mkt nöjd med så vad göra?

Gamla metoden med att skrapa, slipa och sedan lägga Tectyl el dyl funkar inte så bra med alla dessa plast och alu paneler i vägen.
En bekant hade samma problem och det visade sig att han kände ngn som kunde fixa problemet. Jag har nu själv löst problemet på samma sätt och det funkar.
För att inte göra ngn reklam på forumet får väl den som har samma problem som jag skriva en rak fråga här på forumet eller höra av sig till moderatorn som kanske kan vidarebefordra min mejladress?
Rost är ett gissel!
/Rikard

Skriv svar