Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rostskyddsbehandling...?

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Norrhyttan » 01 okt 2019 10:41

elektronikfreak skrev:
30 sep 2019 19:40
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny eftersom min fundering just gäller rostskydd. :D

Vart har alla rostskyddsföretag tagit vägen?

Jag minns tillbaka på både 70-, 80- och 90-tal när det fanns mängder med rostskyddsföretag och i princip varenda lite större bensinmack som utförde service på bilar även erbjöd rostskyddsbehandlingar. Men nu är de väldigt få, väldigt väldigt få som erbjuder en rostskyddsbehandling.

Orsaken skulle ju kunna vara att bilarna som säljs numera har så pass bra rostskydd redan från fabrik att något rostskydd inte längre behövs under hela bilens livslängd. Samt att betydligt mer delar på bilarna idag är gjorda i aluminium. Men kollar man ex in rostskyddstester (utförda av Vi Bilägare) på merparten av alla asiatiska bilar så har ju i princip ALLA bilar undermåligt rostskydd. Tom vår senaste stolthet - S90/V90 - fick väl ganska tveksamt rostskyddsbetyg - 3/5 - så min fundering är hur vi bilägare ska råda bot på detta?

Eller kan det vara så att biltillverkarna tänker så cyniskt att de redan från början kalkylerar med en betydligt kortare livslängd på bilarna på grund av att de rostar bort? Innan elektroniken kollapsar?

Har just köpt en gammal Peugeot 206 SW av årsmodell 2006 som endast gått lite drygt 11K mil och som jag tänkte behålla några år såvida motor och elektronik hänger med. :-)
Även om Vi Bilägare förstås har rätt i sak så är dagens bilar betydligt bättre rostskyddade än bilar från exempelvis 70-talet. De rostade som Sillmjölkar, minst sagt. Det var inte helt ovanligt att man fick svetsa i bärande delar på en fem år gammal bil. Sådant händer inte idag. Mycket av den rosten vi ser på "moderna" bilar är rent kosmetisk. Som VAG:s notoriska galvblåsor eller kanten på bakskärmen som ligger och skaver mot plaststötfångaren. Sådana skador kan inte ett rostskyddsföretag förebygga.
Vad var det jag sa!

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 01 okt 2019 13:01

Varför göra rostksyddsbehandling?, 99% av folk byter ju bil innan man får nytta av det... ;). Sen vill man ju komma åt den synliga rosten?!, den hjälper ju inte detta mot tyvärr..:(..

Så tror detta är nått förlegat när folk hade samma bil i 20 år och inte slit och släng samhället hade startat ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Manor » 01 okt 2019 19:27

Jag tillhör dem som rostskyddar mina bilar för att det känns bra :).

Den Subaru Impreza Turbo som jag köpte ny gjorde jag inte det med...efter 11,5 underbara år så fanns rosten där lite här och var :(.

Därefter blev det en Subaru Outback 3.6R som fick komplett rostskydd...den behölls 5,5 år och inte den minsta bruna hinna undertill. Nu kör jag vår Suzuki Swift som köptes ny som andrabil 2014...den fick också en komplett rostskyddsbehandling, och kommer troligtvis behållas länge. Begynnande rost ska inte vara anledningen till en försäljning.

Kostnaden för detta är i mina ögon försumbar...jobbigast är att lämna in den och vara utan bil de dagar den rostskyddas ;).

Nödvändigt? Nej, kanske inte...men åtminstone en grej mindre att grubbla på.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 02 okt 2019 07:01

Manor skrev:
01 okt 2019 19:27
Jag tillhör dem som rostskyddar mina bilar för att det känns bra :).

Den Subaru Impreza Turbo som jag köpte ny gjorde jag inte det med...efter 11,5 underbara år så fanns rosten där lite här och var :(.

Därefter blev det en Subaru Outback 3.6R som fick komplett rostskydd...den behölls 5,5 år och inte den minsta bruna hinna undertill. Nu kör jag vår Suzuki Swift som köptes ny som andrabil 2014...den fick också en komplett rostskyddsbehandling, och kommer troligtvis behållas länge. Begynnande rost ska inte vara anledningen till en försäljning.

Kostnaden för detta är i mina ögon försumbar...jobbigast är att lämna in den och vara utan bil de dagar den rostskyddas ;).

Nödvändigt? Nej, kanske inte...men åtminstone en grej mindre att grubbla på.
Ja rent psykiskt så är det ju faktiskt trevligt :D . Men ur ekonomiskt så är det rätt bortkastat tyvärr. Sen har jag kollat när det gjort detta på en nyare bil, vetefan om det är så många som kan detta. Dagens bilar är ju helt hopplösa med plast skydd överallt, så att göra rostskydd seriöst tar ju bra många timmar bara att montera ner bilen. Vilket inga har kunskap eller tid för att göra det lönsamt tyvärr..
'
Fast det finns väl undantag?!. Hade en behandlad bil till salu handlaren skrattade att det skulle var värd något, och privat så var det inte inte många som var intresserade..Så fick inget extra för det...

Så efter det, så är det tokputs på utsidan som gäller!. :lol: :lol:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Manor » 02 okt 2019 09:27

Jag lämnar in mina bilar på Rostskydds Metoder i Vinsta. Det är de som kollar rostskyddet på alla bilar för Vi Bilägare, och har pysslat med detta länge. Det tar några dagar och alla plastskydd plockas givetvis bort. Att man skulle få igen pengarna när man säljer bilen är ju tveksamt, men jag gör det för min egen skull.

Tokputs på in- och utsidan hanterar jag dock själv :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 02 okt 2019 10:19

Manor skrev:
02 okt 2019 09:27
Jag lämnar in mina bilar på Rostskydds Metoder i Vinsta. Det är de som kollar rostskyddet på alla bilar för Vi Bilägare, och har pysslat med detta länge. Det tar några dagar och alla plastskydd plockas givetvis bort. Att man skulle få igen pengarna när man säljer bilen är ju tveksamt, men jag gör det för min egen skull.

Tokputs på in- och utsidan hanterar jag dock själv :).

Ja de har ju koll, alltid kul att läsa Vi bilägares rostskydds tester :)

Men en annan sak!, äventyrar man inte rostskyddsgarantin när man göra detta?. Jag vet att Volvo är väldigt kinkiga!, de säger tom att man förlorar lack garantin om man inte använder deras egna enda godkända lackförsegling... :lol:

Vet inte hur de ska bevisa det?., Men har man kladdat på massa rostskydd på felaktigt sätt. Så kan jag lova att de vägrar ersätta genomrost.. :D

Hur funkar detta med garantin från tillverkar och detta extra rostskydd?
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Funk » 02 okt 2019 10:36

Men en annan sak!, äventyrar man inte rostskyddsgarantin när man göra detta?. Jag vet att Volvo är väldigt kinkiga!, de säger tom att man förlorar lack garantin om man inte använder deras egna enda godkända lackförsegling... :lol:
Det med lackskyddet är en skröna, men den verkar bita sig fast... Hur det är med egna rostskyddsbehandlingar vet jag inte, men det är väl som sagt tidigare en döende marknad.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 02 okt 2019 10:43

Ja precis en skröna...men står ju här.. :)


https://www.bilia.se/verkstad/verkstads ... ehandling/
Däremot är det ju rätt billigt, men undra hur bra de görs :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Funk » 02 okt 2019 11:45

Varför Bilia formulerar sig på det sättet undrar jag... men det är inte riktigt så det är. Lackgarantin faller om man kan påvisa att behandlig utförts med metoder eller material som skadat lacken, och det ungefär så det står i instruktionsboken. Vilket inte är så konsigt egentligen..

På den lokala "volvoverkstaden" använder man inte ens Lahegas produkter.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Manor » 02 okt 2019 14:06

Mig veterligen så fungerar inte den (vanligtvis) 12-åriga rostskyddsgarantin ändå, och att den skulle äventyras av en komplettering av exempelvis Rostskyddsmetoder låter väldigt tveksamt.

Problemet som jag ser det är att rostskyddsgarantin är tämligen värdelös, och skulle den ersätta en skada som skett inifrån på säg den högra sidan...hur ser då den vänstra sidan ut.

Att leverantörens skydd på något sätt skulle vara bättre håller jag också för osannolikt...intresset för ett bra rostskydd verkar bara finnas på ganska få bilmärken, och väldigt sällan på japanska bilar som jag oftast brukar köpa.

Numera så är det väl inte rosten som är det största problemet, utan jag kan tänka mig att det är elektroniken som sätter livslängden mer än något annat.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 02 okt 2019 15:06

Manor skrev:
02 okt 2019 14:06
Mig veterligen så fungerar inte den (vanligtvis) 12-åriga rostskyddsgarantin ändå, och att den skulle äventyras av en komplettering av exempelvis Rostskyddsmetoder låter väldigt tveksamt.

Problemet som jag ser det är att rostskyddsgarantin är tämligen värdelös, och skulle den ersätta en skada som skett inifrån på säg den högra sidan...hur ser då den vänstra sidan ut.

Att leverantörens skydd på något sätt skulle vara bättre håller jag också för osannolikt...intresset för ett bra rostskydd verkar bara finnas på ganska få bilmärken, och väldigt sällan på japanska bilar som jag oftast brukar köpa.

Numera så är det väl inte rosten som är det största problemet, utan jag kan tänka mig att det är elektroniken som sätter livslängden mer än något annat.
Ja dagens bilar har väl betydligt kortare livslängd är tanken, så är väl inte rosten som dödar en bil nu. När det det blir för mkt dyra elfel, då är det dags att skrota... :lol:

Jo men rostskyddsgarantin har väll funkat på vissa bilmärken?. Som Merca som rostat upp inifrån på inte alls för gamla bilar.. :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Norrhyttan » 03 okt 2019 14:12

Mangewide skrev:
02 okt 2019 15:06
Ja dagens bilar har väl betydligt kortare livslängd är tanken, så är väl inte rosten som dödar en bil nu. När det det blir för mkt dyra elfel, då är det dags att skrota... :lol:
Eller en lättare krock. På en någorlunda modern bil som har några år på nacken krävs inte mycket till skada innan kostnaden för delar och arbete överstiger bilens värde. När en LED-strålkastare kostar mer än en hygglig månadslön är slutet nära...
Vad var det jag sa!

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 04 okt 2019 20:36

Norrhyttan skrev:
03 okt 2019 14:12
Mangewide skrev:
02 okt 2019 15:06
Ja dagens bilar har väl betydligt kortare livslängd är tanken, så är väl inte rosten som dödar en bil nu. När det det blir för mkt dyra elfel, då är det dags att skrota... :lol:
Eller en lättare krock. På en någorlunda modern bil som har några år på nacken krävs inte mycket till skada innan kostnaden för delar och arbete överstiger bilens värde. När en LED-strålkastare kostar mer än en hygglig månadslön är slutet nära...
Ja så sjukt det där, verkligen miljövänligt... :shock: :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Norrhyttan » 07 okt 2019 15:40

Mangewide skrev:
04 okt 2019 20:36
Norrhyttan skrev:
03 okt 2019 14:12
Mangewide skrev:
02 okt 2019 15:06
Ja dagens bilar har väl betydligt kortare livslängd är tanken, så är väl inte rosten som dödar en bil nu. När det det blir för mkt dyra elfel, då är det dags att skrota... :lol:
Eller en lättare krock. På en någorlunda modern bil som har några år på nacken krävs inte mycket till skada innan kostnaden för delar och arbete överstiger bilens värde. När en LED-strålkastare kostar mer än en hygglig månadslön är slutet nära...
Ja så sjukt det där, verkligen miljövänligt... :shock: :D
...eller när den där jättestora skärmen, som numera ersätter de analoga mätarna i moderna bilar, pajar efter tio år och några nya inte finns att få tag i eftersom tekniken har hunnit bli daterad.
Vad var det jag sa!

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Rostskyddsbehandling...?

Inlägg av Mangewide » 09 okt 2019 19:26

Haha japp :), ja funkar nog halvbra om 10 år
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Skriv svar