Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Oljebyten, service, rostlagning
Jeffholmstrom
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 okt 2012 14:52

Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Inlägg av Jeffholmstrom » 31 mar 2015 16:10

Förra sommaren märkte jag att ja fått in vatten i bagaget, tog bort all inredning och såg i botten att det legat vatten och fukt där ett litet tag, det har kommit en del ytrost i botten på plåten som jag tänkte fixa en gång för alla.

Jag tänkte slippa, köra med någon sorts rostlösare, göra rent och sedan måla några lager med en rostskyddsfärg?

Efter det tänkte måla hela nedre delen av skuffen där vattnet lägger sig med någon gummifärg t.ex Plasti dip eller Rostskyddsmassa kanske går, har dålig koll, som tål vatten och fukt, vattnet slipper ligga emot plåten iaf det händer igen.

Vill gärna va tips vilka grejer jag ska använda? :D

Vet att vattnet kommer ifrån suffletten och att kanalerna är antagligen fulla med skit vilket gör att vattnet rinner in i bagaget istället där, men ska rengöra allt det i samma veva.

En bild på hur det ser ut. Ser värre ut än vad det är, efter jag torka rent!
Bild

Här är en bild på hur jag tänkte det skulle bli när det är klart, vad tror ni om det?
Bild

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Inlägg av progge » 31 mar 2015 17:22

Jag skulle valt Rostskyddsmassa före Plastidip.

Tycker att du är på helt rätt spår, blästring om du har till gång. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Inlägg av MattisH » 31 mar 2015 20:42

Jag skulle vilja påstå att med sliptrissa på vinkelslipen och rostlösare (Pingens Acid Clean Gel) så får du det tillräckligt rent. Sen på med någon typ av rostätare. Grundfärg och tillsist gärna en ljuddämpande färg så har du ett perfekt skydd.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Inlägg av garagehunden KL » 31 mar 2015 22:03

Ska du måla istället för rostskyddsmassa, det sistnämnda det säkraste, så använd absolut en tvåkomponentfärg till grundfärg där angreppet varit, exempelvis Hagmans gula. Den är bra. Mycket bättre än zinkjox o liknande. Och kolla också andra sidan av den angripna plåten.

Bläster/punktbläster är det bästa att ha till rengöringen men inte nödvändigt om man är noggrann. Har du inte tvåkomponentfärg är det supernoga att det är nästan mikroskopiskt rent från oxidering innan du lägger färg.

Skriv svar