Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mycket snack och lite verkstad

Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 00:52

Sommaren 2018 ... Varm som få! Underbar tyckte jag. Jag hade energi och förhoppning om att komma igång att underhålla bilen bättre, så sakteligen hitta till en rutin som skulle underlätta det hela även framöver (även hitta ett sätt att koppla av från min egentliga vardag). Skapade ett konto här för att ventilera och lära mig ett tips och annat. Slog till slut även till på ett par rekommenderade produkter från Bollnäs Bilvård. Väntade ett par dagar och så ... leverans! Blev glad och postade att det snart var dags att testa produkterna.

Sved om, packade med allt och åkte till macken - skitpeppad, för att mötas av ...
180627_2_okq8_tvätt_stängd_1-2MP.JPG
Jahopp. GDSen stängd tills vidare. :roll:

Klart att jag uppskattade anledningen, att de skulle bygga om / renovera skiten*, men att jag skulle lyckas pricka in min tvättid bara några dagar efter att hallen på hemmaplan hade stängts var ju humor. Det var redan sent på dagen så jag bestämde mig för att bekanta mig med grannkommunernas GDSer utan att nödvändigtvis hinna med att tvätta. (Det var ju ingen idé att åka till närmaste utomhustvätt även om W&D bara låg 200 meter därifrån. De tillåter inga andra tvättmedel än deras egna. Och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av deras tvättmedel och -program kan jag informera.) Åkte runt och klev in i ett par hallar under kvällen. Bestämde mig för att den i Jakobsberg väl dög, den var hyfsat fräsch faktiskt. Det kom däremot att dröja ett tag innan jag var tillbaka med tvätthinken.

* Skiten var sliten och det var egentligen alldeles för mörkt i hallen för att med någorlunda noggrannhet kunna tvätta en mörkare bil - som min svarta t ex.
180627_2_okq8_tvätt_stängd_2-2MP.JPG
Från vänster: En gammal Vatten och Luft, någon vit "gjutanordning"/grund och sen en hel hög med asfalt ... What the what!?

Den gamla Vatten och Luft har ersatts med en ny. Den har närmast oförståeliga gatulinjer intill sig som förvirrar de flesta (kan visa med bild framöver). Lite kaos kan det bli när fler vill ha luft och vatten samtidigt. Dessutom pumpar den nya luftstationen däcken med ~0,8 bar mer än den gamla gjorde, vid samma tryckindikation alltså. (!) 2.0 bar förut var alltså ~1,2 bar - om man nu ska lita på värdet från den nya pumpen*. Det vita till höger om fasaden kom att bli en tillbyggnad, en ny snabbtvätt. En Dubbelconveyor, se länk för att läsa mer, i Kungsängen alltså. Sen den där högen med asfalt ... Aha! Det skulle tydligen inte bara till att renoveras GDS utan det skulle även byggas till en sån där GDS á la snabb / utomhustvätt. Ska ärligt bli SÅ intressant att höra vilka regler och villkor som kommer att gälla för den. Jag hoppas innerligt att det inte blir lika strikt som de regler som gäller för konkurrerande utomhustvättar, t ex W&D som jag nämnde ovan.

* Jag har jämfört den nya pumpen med flera grannkommuners mackar. De stämmer överens. Den gamla var alltså väääldigt okalibrerad. Läskigt okalibrerad!
180627_2_okq8_tvätt_stängd_3-2MP.JPG
Den gamla infarten till GDS på sidan av macken - finns inte mer.

För att komma till den nya GDSen kör man numera in genom baksidan, intill OKQ8s verkstad. Det är infarten till den gamla automattvätten som numera leder in i tvätthallen istället. Krångligare än så blev det inte. Jag har inte hunnit med att testa någon av de nya tvättarna och det är lite grann därför jag gör det här inlägget. Jag tänkte väl passa på att fråga en del igen om gör det själv för att med lite tur kunna kamma hem några fler tips och tricks. Både vad gäller tillvägagångssätt och kanske även produkter.


Ps. Jag sitter vid en dator där jag inte har en bra möjlighet att redigera bilderna jag laddat upp. De är för mörka enl mig och vid tillfälle, när jag sitter vid en "bättre dator" så kanske jag ljusar upp dem. Det ska trots allt föreställa sommar på bilderna.

To be continued ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 14 maj 2019 05:47

Uppdatering: Har testat snabbtvätten för att rengöra fälgar och däck.

Reglerna som gäller här blev, tvärt emot mot vad en säljare sa till mig innan snabbtvätten färdigstäldes, att inget annat kem får användas här som inte erbjuds genom snabbtvättens maskineri. (Alltså, heller inget kem från inne i OKQ8-butiken.)

Jag hade 120kr laddat på ett kvitto. Körde fram och lastade ut däcken. (Bilderna går att klicka upp i större version. Blir lättare att se smutsiga detaljer då.)
OKQ8_snabbtvatt.jpg
Tvätta nattetid går bra eftersom det är gott om belysning. Det är däcken som står i fokus i natt, inte bilen.

Börjande med att ställa upp däcken med baksidan mot mig - Den smutsigaste sidan först, tänkte jag. Öste på med förtvätt / avfettning. Både fälgar och däck täcktes med ett lager av skum. Inget raklödder direkt men jag kunde ändå se att jag täckte all yta jag ville rengöra. Dags för kemet att jobba. När alla däcken varit dränkta i avfettning ett tag tog jag min fälgborste och rörde lite försiktigt för att hjälpa till i processen. Det var till min förvåning aningen svårt att få smutsen att släppa från fälgen. Från däcket / gummit gick det lite lättare. Det släppte ifrån sig en brun sörja. Fälgarna i sig däremot .. Nja, det hände faktiskt inte så mycket än om jag testade att "gnugga" lite hårdare på utvalda ställen. Gjorde rent fälgborsten emellanåt med rinnande vatten som fanns tillgängligt, gjorde så klart heller ingen skillnad.

Började tänka att jag behövde mer kem så jag öste på en vända till. Gick på med fälgborsten igen men jag började istället ana att det var kem som var avsett för något annat än den här smutsen. Spolade av med högtryck istället för att komma vidare. Det blev inte snyggt.

Nu tänkte jag sluta här och fortsätta i GDSen följande dag. Men! Det gick inte att avbryta påbörjat tvättprogram, det gick bara att "pausa" det - dvs, det gick bara att bromsa tiden / kronor lite men det tickade ändå på. Bestämde mig för att köra på med samma process även på framsidan av däcken. Väntade mig inte ett bättre resultat men ändå att däcken skulle vara lite renare när jag ändå skulle ha tillbaka dem in i bilen.

Tvättade och tvättade ...

Eftersom jag inte blev imponerad av resultatet kom jag av mig lite. Lade liksom ner projektet. Kom på mig när jag kört in bilen i garaget hemma redan. Tog några bilder först då för att visa hur kem från OKQ8 fungerar med fälgar (och i mitt garage hade jag inte mycket belysning):
okq8_snabbtvatt_dack_vw.jpg
Som ni ser sitter det mkt skit kvar, typ som en fet hinna som inte lyckats rinna av innan den satt sig igen. Ända torkade kemet aldrig in.
okq8_snabbtvatt_dack_saab.jpg
Har en uppsättning SAAB-däck också som skulle tvättas. Använder dem för att öva fälgtvätt på. Säljer dem sen när jag bemästrar konsten. :)


Eftersom jag inte kunde avbryta den köpta tiden så använde jag snabbtvättens förtvätt på bilen också (hade en del kronor kvar efter fälgarna). Slängde på ett lager med skum och lät medlet verka två-tre minuter. Spolade sedan av och lät bilen självtorka medan jag torkade av däcken någorlunda och bar in dem i bilen. Här är resultatet:
okq8_snabbtvatt_vw_bak.jpg
Jag vet att bilden är mörk. Man får dessutom ignorera de våta ytorna. (Det var kallt och fuktigt ute, allt torkade långsamt.) Titta på det torra däremot: Där det redan torkat ser man att det inte hänt så där jättemycket med smutsen på lacken heller.

Något besviken .. men ser desto mer fram mot att tvätta med eget medhavt kem i GDSen vid tillfälle. Ska bara se till att vara vaken dagtid, när GDSen är öppen, någon gång snart.

Ett stor plus med snabbtvätten däremot: Den håller öppet 24h vilket är himla trevligt för en nattsuddare som jag. (Tvättade mellan 02-03.) Tänker mig också att NÄR eller OM bilen redan är hyfsad och lackskyddad så kanske snabbtvätten kan komma väl till pass för att bara spola av lite med jämna mellanrum. Spola av pollen om inget annat.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 04:34

190514_golf_bak_efter_okq8_snabbtvätt_1.jpg
Utbytt bild, den andra bilden finn i ett inlägg längre ner: Lättare att se i ljuset .. men inte mycket att hänga i julgran. Efter en avfettning och avspolning med högtryck snabbtvätten ("utomhus-GDS"). Ser i princip likadan ut som innan. Deras kem bet helt enkelt inte.
Senast redigerad av 1 MRisberg, redigerad totalt 16 gånger.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 07:22

Oj , det där var inte bra...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Stefan N » 16 maj 2019 08:04

Nä, du behöver gå på med riktiga grejer.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 11:30

Nej sådär ser det inte ut med en normal förtvätt eller alkalie med efterföjlande högtryck hos mig i alla fall...det där riktigt illa om inte någon "supersmuts"..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 15:59

Tack för era kommentarer. Jag valde att posta i den här gamla tråden för mitt egna psykes skull. Jag har kommit ikapp en del från det att jag skrev det något deppiga ovan, det har äntligen blivit lite verkstad. Skönt att få säga det till mig själv.

Så, jag drog till OKQ8 igen för att tvätta med diverse eget kem - inne i riktiga GDS nu. Just det: Hade dygnet innan dessutom mätt högtrycket på flera platser där personalen hade indikerat för mig att det kännbart skilde sig åt. Mätte flöde i liter / min och kände på trycket med hjälp av rekylen (har ingen tryckmätare). I vattenflöde skilde det sig från 9L/min till 12L/min, med lansen på. Trycket / rekylen i högtrycken varierade från att man instinktivt ville hålla med två händer till att det bra att hålla med en hand.

Hur som helst ... Innan jag åkte in så drog jag och köpte gängtejp. Behövde täta min skumlans efter att jag hade bytt dysa. Behöll 1,4mm på, som jag bytte till här om dagen, eftersom att jag visste att den skulle fungera - åtminstone med de högtrycks maskinerna med högsta trycket. Jag valde ändå att köra in i ett bås där jag mätt till lite lägre tryck. Är skraj att köra med för högt tryck. Lacken har skadats på några ställen redan och jag vill verkligen inte skada den mer pga för högt tryck (tänker främst på repor och stenskott). Ska testa några olika bås och testar nog min 1,25mm dysa igen någon gång framöver.

Väl inne i GDS stöter jag på en herre med en oerhört välskött Golf VI, vit. Vet inte om jag skrivit det tidigare men en stor anledning till varför jag vill in i "tvätta-bilen-världen" är att jag vill bryta gamla invanda mönster i livet, där jag nästan uteslutande träffar folk i de branscher där jag jobbar och har hobbys inom. Så, jag tog min chans och gick fram och hälsade. Vi pratade en stund sen startade jag med att testa två sorters kallavfettning.

Två av däcken och halva bilen fick en kallavfettning som hette AdProLine, resterande halva togs med Biltemas. Jag hade dessa kallavfettningar eftersom jag redan hade köpt dem innan jag hade upptäckt BBV.
adproline_kall.jpg
adproline_kall.jpg (20.25 KiB) Visad 11170 gånger
Jag fick spruta på ordentligt för både lack och fälg sög åt sig som en svamp.Sprayflaskan var original som ovan. Den fungerade bra än om den stått ett tag.
biltema_kall.jpg
biltema_kall.jpg (18.98 KiB) Visad 11170 gånger
Även med denna fick jag spruta på rejält för att det ö h t skulle se fuktigt ut. Efter allt jag lärt mig på sistone vill jag INTE att något av mina kem ska torka in. Inte varit med om att en bil suger åt sig så mkt kallavfettning faktiskt. Sprayflaskan jag applicerade med var INTE original, alltså inte den som i bilden ovan. Jag hade köpt en EPOCA FPM "manuell" sprayflaska från BBV som jag testade för första gången - hällde bara över kemet till denna. Den var sådär ... 50% missnöjd med hur den presterade. INTE vad jag väntade mig från den dyraste sprayflaskan jag någonsin köpt. Den sprayade 50% luft, 50% kem, den gnisslade så det ekade i halva GDSen och .. nä det var nog det.

Återstår att testa BBVs kallavfettning vid ett tillfälle framöver. Det gick åt c a 6-8dl kallavfettning för att hålla allt fuktigt samtidigt som det skulle få sitta på och verka under några minuter. Trots mängden kallavfettning så rann den oerhört lite smuts från bilen. Mycket förvånad över detta. Pratade en minut till med vita-Golf-snubben. Hans bil var redan så ren så jag förstod inte vad han gjorde där ... Skojar lite, men på riktigt: Han är en av de där jag skrattat åt när jag sett filmer på Tuben som tvättar en redan ren bil. Sjukt kul att träffa och prata med en biltvättsnörd. Loved it! :)

Jag spolade av kallavfettningen med två varv runt bilen, nedifrån och upp. Noga noga, som han också påminde mig. Resultatet: En fet skimrande hinna över hela lacken. Mkt fult. Fälgarna då? Fortfarande förvånansvärt svart-smutsiga på många ställen - jag bara gapade. Ingen av kallavfettnigarna hade tagit så som jag trodde de skulle göra. Man lär så länge man lever ... Kanske var det inte meningen att det skulle se bättre ut efteråt.

Jag har inga bilder från pågående tvätt. Annars hade jag lagt ut dem. Bestämde mig för att bara få vara för mig själv en stund snarare än att vlogga för hela världen.

Det var dags för förtvätt, något jag aldrig gjort förut. BBV Prewash Foam i koncentrat i behållaren till skumlansen. Vred ner några snäpp på blandaren för att köra med lite lagom mängd kem. Sjukt kul med skum! :jeps Oh vad jag log brett under det här momentet. Finally fick jag testa min PF22. Sprayade hela bilen runt om och flertalet ställen fick mer än ett lager, fälgarna i synnerhet, baken på bilen med.

Något jag sett i mååånga videos där folk skummar är att de inte tänker på vinkeln de skummar ifrån. Ofta hålls skumlansen från höften eller högre. Alla lägre sittande detaljer, skyddade av något horisontellt "tak", får då inget direkt skum på sig. Antingen tänker väl dessa att de inte behöver kem till dessa ställen för att de är så svåra att se ändå eller så kanske de tänker att ställena blir dränkta med kem när det väl rinner dit ovanifrån. Jag lämnade iaf inget sånt åt slumpen utan hukade mig och sprutade även nerifrån och upp för att tränga in i raster och detaljer som jag ville ha rena de med.

Mkt, MYCKET glad över hur en skumkanon fungerar i det avseendet - att man kommer åt så oerhört många knepiga, trånga ställen genom att enkelt bara hålla in avtryckaren och med rena skumkaoset, svepa fram och tillbaka för att täcka varenda önskad kvadrat millimeter av bilen.

Lät förtvätten verka medan jag spolade rent skumkanonen med klart vatten. Sen var det dags att spola av. Igen, noga noga .. Två varv runt hela bilen. Nedifrån och upp igen eftersom (väl) en förtvätt är avfettning. Resultat i det här skedet: Fälgarna .. Vet inte vad jag ska säga. Fortfarande smutsiga. Lacken då? Tappade hakan. NU hände det något jag inte trott en tvätt utan handpåläggning / svamp skulle mäkta med. Den sken ju! Lacken var ju ren redan! Wtf! Snacka om bra kem! Snacka om ett bra och viktigt steg i tvättprocessen. Nu skulle jag ju kunna svampa utan att riskera att dra runt löst liggande smuts. Mycket imponerad.

Dags för att svampa. Mötte den andra mannen vid kranarna och vi snackade lite igen medan jag fyllde på ljummet vatten och blandade i schampo.
schampo_okq8.jpg
schampo_okq8.jpg (18.08 KiB) Visad 11170 gånger
Åter tillbaka till en produkt jag köpt innan jag upptäckte BBV. Tänkte det blir intressant att testa dessa produkter när jag ändå har dem. Har ju möjlighet att jämföra dem med vassare produkter då.

Hade bara tillgång till en hink, ingen tvåhinksmetod den här gången. Istället tog loss högtryckslansen och använde rinnande vatten från högtryckstvätten för att spola av tvätthandsken innan varje gång jag stoppade ner den i hinken. Tvätthandsken kom från Biltema. Den här modellen:
biltema_handske.jpg
För egen del var det inte bra med en sån här handske. Den var för stor eller min hand för liten. Fick ingen kontroll på den alls. Den svängde runt handen bäst den ville och den fångade upp så mkt vatten att den blev så tung att den ville glida av handen. Den ges bort direkt / åker i tunnan. Får se vad det blir nästa gång.

Tvättade uppifrån och ner. Tjena vad korta armar jag har. Hade svårt att nå över hela taket. När jag kommit långt ner på en panel kunde jag se på handsken att den blir lite smutsig. Jag spolade genast med vatten och tog nytt schamponerat vatten från hinken. En eloge till BBV Prewash Foam igen. Det var mäktigt att se hur pass lite smuts jag fick i min handske efter en förtvätt. Kände mig så glad när jag jobbade med lacken med handen och kände och såg att det inte var mycket löst skit på den alls. Jag arbetade gissningsvis nästan bara med en sista fet hinna. Så nice. Nåväl, längre ner på bilen, så där inunder dörrarna; där var det lite skit. Men där har jag ALDRIG lyckats få det helt rent under tiden jag ägt bilen.

(Jagar på lite för jag ska dra och arbeta lite ikväll också tänkte jag.)

Det tog rätt mycket tid att svampa så jag jagade på lite och fuskade rent av när jag ledsnade lite för mkt på tvätthandsken. Jag kom inte alls åt med den som jag hade hoppats. Efter ett varv runt bilen var det dags att spola av. Högtryck uppifrån och ner. Och igen; spolade även lite nedifrån och i uppåt-vinkel .. för att komma åt de där lite gömda ställena som annars samlar skum.

Fälgarna var det bara att glömma. De behöver en specialbehandling. Lacken ... Hade glömt bort hur fin lacken var. Nästan en liten tår i ögat av att se.

Drog på mig öronskydd och blåste av vatten med högtrycksluft. Konstaterade att vattnet nära nog kramade sig fast i min lack. Det var faktiskt riktigt svårt att få bort vattnet. LÅÅÅÅNGT ifrån vad jag sett och inspirerats av i de YouTube-vides jag sett det senaste året. Här återstår det mkt att lära. Kanske var det där schampot inte det bästa för mina ändamål.

Jag körde lite med en torkduk också. Först ut var en från Clas Ohlsson. Den hade nyligen tvättats med BBV Microfiber wash. Den fångade upp vatten lite sådär. Inte helt dålig men inte sådär som jag sett i videos att riktigt bra dukar kan göra. Sen vet jag inte om den här prestandan kanske också påverkas av hur bra eller dåligt vattnet släpper från lacken. Kanske inte bara var torkdukens fel menar jag ... Får bli att testa andra dukar nästa och nästa gång. Har några på G.

Gick och betalade. OKQ8 bjöd på en mazarin. Körde ut och väntade på tvättpolaren.

Lägger upp resultatbild i nästa inlägg.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 16:09

190514_golf_bak_efter_okq8_snabbtvätt_2.jpg
Innan riktig GDS. (Resultat efter bara OKQ8 snabbtvätt.)
190514_golf_bak_efter_okq8_gds_1.jpg
Efter riktigt GDS.
190514_golf_bak_efter_okq8_gds_2.jpg
Det är skillnad på att göra det själv ...
190514_golf_fram_efter_okq8_gds.jpg
... med eget medhavt kem. :roll:

Ja, jag åker omkring med 12 däck i och på bilen. :cheers

Ja, jag gjorde rent, åtminstone lite halvhjärtat, bakom luckan till tanken. Nej, jag var inte så noggrann att jag vinklade mina backspeglad innan jag skummade på. Har en del att få in i min rutin - har en del kvar att lära. Det här var mer som en förtvätt för egen del. NU först kan jag luta mig in i bilen för att göra rent invändigt, dörrgångar bl a. Efter det åker jag naturligtvis tillbaka och tvättar utsidan igen.

Edit: Flyttade hit "före-bilden" från ett tidigare inlägg och lade dit en annan:
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... 46#p159846
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 18:13

Det ser bra ut !!

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Jepzorlicious » 17 maj 2019 00:10

Snyggt! Och kul att höra din utförliga erfarenhet från tvätten, fortsätt gärna!

Och ett tips till tvättvanten som jag själv gör. Jag gillar inte heller att ha handen i handsken så att säga, så jag viker in "mudden" eller vad det heter i handsken och använder den som en svamp istället. Jag upplever det som enklare att hantera då med att bara dra den som en svamp med inget till lätt tryck och riskerar inte att själv trycka för mycket med handen/armen/kroppen som jag har kunnat göra när jag har den som en handske.

Annars om du inte vill ha en handske alls så finns det ju en del "mikrofiber svampar", den jag själv skulle ha köpt som nästa för egen del är i så fall Microfiber Madness Incredipad (jag kör deras Incredimitt och är oerhört nöjd).

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 17 maj 2019 02:16

Tack Thomas och Jepzorlicious.

Intressant tips om att vika in mudden och använda den som en "svamp" istället. Får fundera på det. Kände direkt när jag läste vad du skrev att det kanske blir lite väl sladdrigt för egen del - men då kom jag samtidigt på att jag kanske kunde fylla vanten med en vanlig tvättsvamp från OKQ8 .. så den får lite styrsel. Ska definitivt tänka på saken innan jag överväger att bara kasta den.

Yes, får se om det kan bli att testa en Microfiber Madness produkt framöver. Har tyckt att det är lite svårt att få tag på deras produkter. Har mailat lite med tillverkaren om det och de har ju sin gång genom AutoDude .. men AD verkar inte vilja ta in hela sortimentet .. eller ens tillräckligt så att de inte säljer slut på lagret. Ska undersöka saken närmare i sommar. Ska ändå till Tyskland i höst så kan ju köpa där också ... Wtf, nu när jag tänker på det; jag ska ju ha besök från Tyskland redan om en månad. Kan ju be dem ta upp allt jag vill testa på från Microfiber Madness .. Tål att tänkas på.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Jepzorlicious » 17 maj 2019 14:29

Jag har två gröna BBV Heavy Duty Wash Mitt (lika som den blå du la upp bild på) en BBV Super Soft Microfiber Wash Mitt och en Microfiber Madness Incredimitt (båda med långa luggar). På samtliga viker jag in mudden när jag använder dem och upplever att BBV Super Soft och MM Incredimitt har bra styrsel och inga problem när jag tvättar.

Eftersom jag köpt de två med lång lugg så har jag gjort så att jag dedikerar dem till överdelen av bilen, ner till halva dörren ungefär, och sedan använder jag de gröna BBV med ”tjocka fingrar” till nederdelen av bilen där det är lite smutsigare. Det kan ju vara ett tips för dig istället för att kasta vanten, eller att bara använda den till fälgarna exempelvis.

Jag köpte min MM Incredimitt från AD och är oerhört nöjd med den, känns som väldigt bra kvalitet och jag tror att den är uppbyggd på ett lite annat sätt än övriga liknande med lång lugg. Den håller mycket vatten och skum och känns väldigt skonsam när man glider över bilen med den. Så om du har möjlighet att få hit en så skulle jag rekommendera det. Deras Incredipad finns ju i två storlekar, en vanlig och en XL som är väldigt stor. Den sistnämnda vet jag att Matt Moreman på Obsessed Garage pratar gott om och har recenserat på sin Youtube-kanal om du vill få lite mer info.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Funk » 17 maj 2019 15:15

Jag har köpt ett gäng fårskinnsvantar från olika ställen och dem är jag nöjd med, jag tycker att visa microfibervantar blir väldigt tunga...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 17 maj 2019 18:55

Faktiskt, bra tips; att köra med en separat tvättsvamp till de skitigaste nedre delarna på bilen. Till fälgarna däremot har jag en specialare som jag inte prövat på än (för jag vet inte hur jag ska tvätta den innan bruk).

Har sett att Matt använder en stor svamp. Har sökt efter den i Sverige, och för att läsa på lite mer .. men det var inte så lätt att hitta. Finns inom EU iaf, och i Tyskland t ex. Har rätt små händer så vet inte om en riktigt stor skulle passa mig. Kanske. Kanske skulle beställa hit två olika storlekar för att känna på lite. Får se.

Kommer inte ihåg vad mina handske avsedd till fälgarna heter. Ska kolla upp det när jag är hemma igen. Ja ... Vill inte att något av det jag tvättar bilen med, där jag lägger emot lite tryck med handen, ska vara för tunt. Vill verkligen att det ska finnas mycket "fjädring" i svampen och materialet. Sen får det faktiskt inte suga åt sig för mycket vatten heller eftersom den inte får bli så tung att jag behöver applicera ett dumt tryck mot den för att den inte ska falla.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Jepzorlicious » 17 maj 2019 20:36

Precis, Matt körde först med Incredimitt och då genom att vika in mudden, men han ville ha en större "svamp" istället, och om jag inte missförstått så fick han Microfiber Madness att göra deras Incredipad i en större version som då blev deras XL-version, och det är den han kör med. Men som du säger är det svårt att få tag på inom landet iaf, men finns utanför. Testa att mäta din blå tvättvante till storlek och jämför med deras mått på hemsidan så kanske du får en hum om storleken.

Jag förstår vad du menar. Min Incredimitt har en form av svamp på insidan på båda sidor som kanske är 1,5-2cm tjock så det känns som en bra fjädring som du säger. Kommer inte ihåg hur BBV Super Soft är men den var bra den också på den punkten.

En sak jag brukar göra om jag tycker vanten har för mycket vatten i sig är att klämma ur den på bilen lite grann så får man ut lite vatten och schampo på lacken som man sen kan gå på med vanten, så får man samtidigt lite "extra glid".

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av progge » 18 maj 2019 11:38

MRisberg skrev:Faktiskt, bra tips; att köra med en separat tvättsvamp till de skitigaste nedre delarna på bilen. Till fälgarna däremot har jag en specialare som jag inte prövat på än (för jag vet inte hur jag ska tvätta den innan bruk).

Har sett att Matt använder en stor svamp. Har sökt efter den i Sverige, och för att läsa på lite mer .. men det var inte så lätt att hitta. Finns inom EU iaf, och i Tyskland t ex. Har rätt små händer så vet inte om en riktigt stor skulle passa mig. Kanske. Kanske skulle beställa hit två olika storlekar för att känna på lite. Får se.

Kommer inte ihåg vad mina handske avsedd till fälgarna heter. Ska kolla upp det när jag är hemma igen. Ja ... Vill inte att något av det jag tvättar bilen med, där jag lägger emot lite tryck med handen, ska vara för tunt. Vill verkligen att det ska finnas mycket "fjädring" i svampen och materialet. Sen får det faktiskt inte suga åt sig för mycket vatten heller eftersom den inte får bli så tung att jag behöver applicera ett dumt tryck mot den för att den inte ska falla.
Softfiber har och BBV har börjat sälja en del av softfibers sortiment.
Prova med SE på slutet av namnet.
Bilagor
5bd60008915e4.jpeg
5bd60008915e4.jpeg (63.23 KiB) Visad 11110 gånger
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 05 jun 2019 23:24

Epoca-flaskan var inte köpt hos BBV utan hos Clas Ohlson. Nu är den utbytt och laddad med koncentrat av BBV Wheel Cleaner. Ska testa det för att se om jag kan göra rent fälgarna från den feta sörjan som inte ville släppa sist.
190601 Ny Epoca sprayflaska.jpg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av Funk » 06 jun 2019 07:35

Du bör späda den, det kan ta knäcken på lacken på både fälgar och bromsok annars..
Man kan gå starkare än rekommenderat på flaskan, men inte rent.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mycket snack och lite verkstad

Inlägg av MRisberg » 06 jun 2019 21:24

Oh tusan. Tänkte att eftersom jag haft problem att få rent fälgarna så var det lika bra att gå på med koncentrat på en gång. Men ska väl se om jag blandar ut det lite då. Men isf gör jag en liten ”sats” först då - så jag inte behöver slänga så mycket om det är koncentrat jag behöver ändå.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar