Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Gör det med RW

Skriv svar
MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Gör det med RW

Inlägg av MrMerkel » 22 apr 2019 22:51

Har kollat en del på http://www.gordetmedrw.se/produkter verkar vara en bra kille , finns även på youtube .

Ska köpa lite grejer så småningom från honom och testa .

Ville bara rekommendera ifall någon vill testa hans grejer eller har några åsikter om hans videos .

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 23 apr 2019 07:04

Jag vill inte verka elak, men det är så ofta jag hittar konstigheter i hans videos så dom hoppar jag oftast över. Då känns det mer seriöst att kolla in Forensic Detailing eller Ammo NYC.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Gör det med RW

Inlägg av MRisberg » 23 apr 2019 18:58

Alla ska vi börja någonstans (tänker mer om RW som Tuber nu än hans bakgrund eller kunskaper). Och än om jag inte håller med om allt som RW gör, vilket jag inte heller gör med allt som utländska detailing-Tubers gör, så uppskattar jag RWs glada humör och försök att tala till allmänheten - "det är enkelt att tvätta bilen och få den till "utställningsskick". :) Kanske han väcker en ny rörelse, att intressera en massa soffliggare att pallra sig upp och testa på GDS-hallen för första gången? I don't know ...

Han verkar inte pigg på att hänga i forum iaf, jag har frågat honom. Kritik tycker jag kan vändas direkt mot honom i kanalen eller på mail kanske. Är så oschyst att snacka bakom ryggen på folk och tycka till som ena armstödsexperter. Bättre än så är vi som hänger här. =)

Och det här var inte menat som en kritik mot dig Funk. Bara fångar upp bollen innan den kastas iväg någon annanstans.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 23 apr 2019 19:38

Det finns som du troligen menar ingen anledning att totalsåga ett i grunden bra initiativ. Men jag skall ta ett litet negativt exempel, man dränker inte sin bil i egen medhavd kallavfettning på en gör det självstation och lägger upp det på tuben, det är inte den egna gräsmattan som blir lidande, det är en företagare med miljöansvar.
Det finns bättre kanaler, med folk som håller en högre nivå.Men tyvärr så är det dåligt med svenska sådana det medges.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Gör det med RW

Inlägg av rigi » 23 apr 2019 20:19

Funk skrev:Det finns som du troligen menar ingen anledning att totalsåga ett i grunden bra initiativ. Men jag skall ta ett litet negativt exempel, man dränker inte sin bil i egen medhavd kallavfettning på en gör det självstation och lägger upp det på tuben, det är inte den egna gräsmattan som blir lidande, det är en företagare med miljöansvar.
Det finns bättre kanaler, med folk som håller en högre nivå.Men tyvärr så är det dåligt med svenska sådana det medges.

/Thomas
Miljöansvar??? Här står folk och dränker sina bilar med avfettning innan dom ska tvätta. Både på gör det själv och innan automattvätt.

Varför skulle man inte få använda medhavd avfettning?? Det är väl där det ska användas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 24 apr 2019 07:13

Miljöansvar??? Här står folk och dränker sina bilar med avfettning innan dom ska tvätta. Både på gör det själv och innan automattvätt.
Varför skulle man inte få använda medhavd avfettning?? Det är väl där det ska användas

Helt enkelt för att det inte fungerar med kallavfettning eller microemulsioner i reningsverken på dessa stationer. Det till och med slår ut dem. Och dessa stationer har ett strikt miljöansvar för sin verksamhet gentemot kommunen, med dessutom kommande skärpta regler för rening med betydligt hårdare gränsvärden.
Här i kommunen blir du portad om dom ser att du har på eget kem i de flesta nyare tvättar. Det är tydligt skyltat på de flesta ställen.
Funkar reningen inte så blir det dryga böter, och utdömande av nyttjandeförbud av anläggningen, med allt vad det innebär i förlorade investeringar.
Sedan finns det dem med äldre anläggningar som inte baseras på samma reningsteknik som fortfarande tillåter det, men dom är ganska få och tydligen numera väldigt svåra att få nyanlägga.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Gör det med RW

Inlägg av Mangewide » 24 apr 2019 08:50

Funk skrev:
Miljöansvar??? Här står folk och dränker sina bilar med avfettning innan dom ska tvätta. Både på gör det själv och innan automattvätt.
Varför skulle man inte få använda medhavd avfettning?? Det är väl där det ska användas

Helt enkelt för att det inte fungerar med kallavfettning eller microemulsioner i reningsverken på dessa stationer. Det till och med slår ut dem. Och dessa stationer har ett strikt miljöansvar för sin verksamhet gentemot kommunen, med dessutom kommande skärpta regler för rening med betydligt hårdare gränsvärden.
Här i kommunen blir du portad om dom ser att du har på eget kem i de flesta nyare tvättar. Det är tydligt skyltat på de flesta ställen.
Funkar reningen inte så blir det dryga böter, och utdömande av nyttjandeförbud av anläggningen, med allt vad det innebär i förlorade investeringar.
Sedan finns det dem med äldre anläggningar som inte baseras på samma reningsteknik som fortfarande tillåter det, men dom är ganska få och tydligen numera väldigt svåra att få nyanlägga.

/Thomas
Vad tänker du på för GDS ställen?!? Eller tänker du på automattvättar?.. Här i Uppsala var ju typ bara OK GDS, där hoppas jag verkligen att man får köra med vad som helst.. För aldrig sett några förbud mot något.. :shock:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 24 apr 2019 11:02

Här är det lite blandat. Det finns en och annan GDS där man har automater med kem, och allt annat är otillåtet. Vid utomhustvättar typ Kärcher, CleanPark och allt vad dom heter är det som regel enbart kem som tillhandahålls i automaten som är godkänt.
Utvecklingen går "tyvärr" också framåt, det finns ställen, och det kommer fler, där man inte tillåter kallavfettning alls. Detta på grund av de nya reglerna för gränsvärden som gäller från 2021.
Gränsvärden idag för en anläggning jag regelbundet brukar är idag 15mg/l efter avskiljare, från 1/1-2021 är det nere i 5mg/ml. Så låga värden klarar man tydligen inte om man tillåter kallavfettning i traditionella oljeavskiljare. I andra system så är kallavfettning ett hot på andra sätt, t.ex dödar den goda bakterier i biologiska system.
Ren olja fastnar/stannar lätt i oljeavskiljare/fångare, löst i nafta eller microemulsioner passerar den mycket lättare.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Gör det med RW

Inlägg av Mangewide » 24 apr 2019 13:29

Funk skrev:Här är det lite blandat. Det finns en och annan GDS där man har automater med kem, och allt annat är otillåtet. Vid utomhustvättar typ Kärcher, CleanPark och allt vad dom heter är det som regel enbart kem som tillhandahålls i automaten som är godkänt.
Utvecklingen går "tyvärr" också framåt, det finns ställen, och det kommer fler, där man inte tillåter kallavfettning alls. Detta på grund av de nya reglerna för gränsvärden som gäller från 2021.
Gränsvärden idag för en anläggning jag regelbundet brukar är idag 15mg/l efter avskiljare, från 1/1-2021 är det nere i 5mg/ml. Så låga värden klarar man tydligen inte om man tillåter kallavfettning i traditionella oljeavskiljare. I andra system så är kallavfettning ett hot på andra sätt, t.ex dödar den goda bakterier i biologiska system.
Ren olja fastnar/stannar lätt i oljeavskiljare/fångare, löst i nafta eller microemulsioner passerar den mycket lättare.


/Thomas

Jaha intressant! :shock: . Tyvärr är det väl rätt svårt att få en bil ordentligt utan riktigt kall avfett. PH neutral som flyg rost, den luktar och ser ju rätt farligt ut. Men hur det med den?.
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 24 apr 2019 14:34

Alkalier och rostlösare är inga komplexa ämnen, rostlösare innehåller en syra som oxiderar järn och en syra som ändrar färg, allt är som jag fattat det sedan blandat I en lösning som gör det hela PH-neutral. PH -neutral säger inte så mycket egentligen... resterna är olika former av järnoxid och inte så mycket farligt egentligen.
Alkalier och blandningar därav är nästan alltid biologiskt nedbrytbara, och tas om hand av reningsverken. Dom finns till och med som miljömärkta...Det som inte tas om hand är rena oljedroppar i liten mängd (dom är inte lösta i nafta/kallavfettning) och kan relativt enkelt tas om hand.
Det värsta som finns (hörsägen) är olja löst i avfettning och sedan finfördelad av högtryckstvätt.. För små partiklar för att filtreras mekanisk och tas om hand , så finfördelade att de inte flyter som ren olja (vilket är den reella funktionen av en traditionell oljeavskiljare) och dessutom giftiga för biologiska reningsanläggningar

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 24 apr 2019 14:59

Om det är svårt att få en bil utan kallavfettning ? Så här ser jag på det:

Ett bra skydd I botten så fastnar inte mycket till att börja med...på vintern så är kampen svår att vinna så där accepterar jag att det inte blir superrent, så alkalier räcker långt. Salt är vattenlösligt så där ser jag inga problem heller.
På våren sedan så avfettar jag en gång rejält , och kanske några punktinsatser löpande under året..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Gör det med RW

Inlägg av rigi » 24 apr 2019 18:03

Den vi har här är från 2017 och vintertid innehåller den kallavfettning, sommarn typ alkalie.

Det låter väldigt lustigt om man bygger en tvättstation som inte tål att användas.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 24 apr 2019 19:48

rigi skrev:Den vi har här är från 2017 och vintertid innehåller den kallavfettning, sommarn typ alkalie.

Det låter väldigt lustigt om man bygger en tvättstation som inte tål att användas.
Ja det kan man tycka, men utvecklingen går fort framåt och kraven på "miljövänlighet" stärks snabbt. Som sagt ovan gränsvärdet för olja i avloppsvatten från befintlig tvätt sänks med två tredjedelar över en natt 2021. Ett sätt att nå dit är att se hela tvätten som ett system, kontrollerar man allt så kan man designa det hela så det funkar och en förutsättning är rätt kem.
Det som mäts noga är utöver vissa metaller är kolväteföreningar, och nafta (kallavfettning) är en kolväteförening.
Jag är inte på något sätt någon expert, men så vitt jag förstår är det i stort sett bara metaller och kolväteföreningar som är omöjliga att bryta ned i dessa sammanhang, metaller är ganska lätta att slamma ihop , kolväten är det inte så då förbjuds dessa..

Det finns ju andra parametrar som kan gälla utöver kemet, man får inte förbruka mer än en viss mängd vatten per tvätt så det måste gå att återanvända vattnet i tvätten. Då får det inte gå fel i reningen..

Bra eller dåligt, det får man tycka vad man vill om, men miljövård kommer knappast att bli en mindre aktuell fråga i framtiden.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Gör det med RW

Inlägg av MRisberg » 25 apr 2019 15:35

Ämnet har gått i en riktning som jag tycker är mycket intressant. De senaste dagarna har jag inte riktigt hunnit med att svara / vara med och diskutera. Svarar lite kort här för att visa mitt intresse.
Funk skrev:Det finns som du troligen menar ingen anledning att totalsåga ett i grunden bra initiativ. Men jag skall ta ett litet negativt exempel, man dränker inte sin bil i egen medhavd kallavfettning på en gör det självstation och lägger upp det på tuben, det är inte den egna gräsmattan som blir lidande, det är en företagare med miljöansvar.
Det finns bättre kanaler, med folk som håller en högre nivå.Men tyvärr så är det dåligt med svenska sådana det medges.

/Thomas
Blir glad av att läsa texten från dig. Känner igen mina egna tankar kring det hela i det. Uppskattar att du har tagit reda på hur det ligger till istället för att bara tycka att "en mack med GDS-hall fixar väl det där?" eller "det är väl deras problem" etc.

Själv har jag haft ett par samtal med både OKQ8 centralt och med stationsansvarig på mina lokala mack om just det här med eget medhavt kem och specifikt även om kallavfettning - ett av de lite mer problematiska kemen. Det är verkligen inte så enkelt som de flesta verkar tro. Nu vet jag lite bättre än förut men jag har inte läst på än om de exakta miljökrav som kommunen ställer på företagen i min kommun. Har beställt alla papper däremot och fått dem redan. Någon dag ska jag jobba ikapp med det ...

Nä, totalsågar RW gör jag inte heller men jag har faktiskt fört kritik direkt i YouTube-kanalen när jag såg sånt du nämnde. Han tyckte inte riktigt som jag så jag lät det vara. Folk tvättar på gatan också, inte springer jag och anmäler för det. Jag har fått höra att jag frågar lite för mycket. Kanske stämmer. "Bättre att be om ursäkt än om lov." har jag tipsats om här på forumet.


Har inte hunnit med att läsa alla inlägg efter ditt. Ska fortsätta med det när jag hinner med.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Gör det med RW

Inlägg av Funk » 25 apr 2019 15:54

Tack för feedbacken.
Tvätta hemma behöver inte vara så illa, det är det där med dagvatten som är värst. Där skiten leds direkt till vattendrag eller reningsverk.
En normal grusplan eller gräsmatta är i sig en enorm filtrationsbädd som faktiskt inte är så dum, men det är klart att oljebaserade produkter inte hör hemma här heller, även om enstaka tvättar förmodligen inte gör vare sig till eller ifrån. En större tvättanläggning kanske kör en bil varannan minut flera timmar om dagen så skalan är en helt annan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar