Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ta ur stolen.

MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Ta ur stolen.

Inlägg av MrMerkel » 18 apr 2020 13:19

Har en Mitsubishi outlander 2012 och tänkte ta ur båda stolarna fram för en rejälare rengöring , så den självklara frågan är är det besvärligt ?

Båda stolarna är skinnstolar och har elektrisk justering tror jag ( åtminstone förarastolen ).

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av Funk » 18 apr 2020 13:58

Oavsett hur svårt det är, tänk på att t.ex urkoppling av stolarnas säkerhetssystem (airbags, bälteslås etc. ) kan sätta felkoder som man måste in till verkstad för att nolla om man gör fel..
Kolla med någon kunnig på just ditt bilmärke innan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MC95
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 06 maj 2016 17:48
Ort: Partille

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av MC95 » 18 apr 2020 14:38

Det ska inte var några konstigheter att ta ut stolarna om det är elsäten. Det blir inga felkoder eller varnings medelande om man kopplar ut stolarna, det blir det inte på Volvo iallafall. Jag jobbar som Volvo mekaniker.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av Manor » 18 apr 2020 18:22

Ett tips som jag hörde var att göra bilen strömlös 30 minuter innan man kopplar ur allt som har med airbags att göra. Om tipset stämmer vet jag inte men fungerade åtminstone på den gamla Volvon (hade dock inte med stolarna att göra).
Det kan väl ändå vara vettigt att lyfta på minuspolen innan man kopplar ur det elektriska på stolarna.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av MrMerkel » 18 apr 2020 18:45

Jag avvaktar och ska jag ta ur dom ringer jag min Mitsubishi verkstad som jag är väldigt nöjd med . Hade service igår men glömde såklart att fråga.

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av JP's » 18 apr 2020 20:55

Lossa minuspolen och vänta ett litet tag, sedan är det bara att montera ur dom, samt glöm inte att öppna bagageluckan om du ska städa där också, då den inte kan öppnas utan ström... :) Fungerade på min -10 Ralliart med airbag i stolarna och är inget problem att göra på din heller ;)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av Funk » 19 apr 2020 07:42

MC95 skrev:
18 apr 2020 14:38
Det ska inte var några konstigheter att ta ut stolarna om det är elsäten. Det blir inga felkoder eller varnings medelande om man kopplar ut stolarna, det blir det inte på Volvo iallafall. Jag jobbar som Volvo mekaniker.
Som Volvomekaniker vet du då att om du tar ut någon del av SRS (airbagsystemet) så kan det sättas felkoder om man inte gör rätt, t.ex om man inte tänker sig för och bestämmer sig för att sätta på tändning/radioläge då någon kontakt är ur. Mer än en glad amatör har säkert tänkt lyssna på radion eller testa någonting och inte gjort bilen spänningslös eller tillfälligt lagt på batteripolen igen... har man då inte VIDA (Volvos diagnosdator) eller sitt eget märkes liknande kan det bli problem. SRS-koder kan inte raderas utan verkstadsbesök så vitt jag vet (är det inte lagkrav ?).

Alla är inte mekaniker så råd tycker jag skall ges med det i åtanke. Så mitt generella råd står kvar, oavsett bilmodell, kolla rätt procedur med kunnig person innan så slipper ni överraskningar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Ta ur stolen.

Inlägg av Jensa » 19 apr 2020 10:49

Så länge man inte slår på tändningen brukar det inte vara några problem och det sätts inte några felkoder när tändningen är av

Skriv svar