Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur väljer man ny bil bäst?

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Hur väljer man ny bil bäst?

Inlägg av Basilm » 04 mar 2021 16:44

Hej!

Som ämnet lyder kommer jag, med familj, välja ut en ny bil (förmodligen i början av 2022) och undrar hur man bäst går tillväga att göra ett så pass informerat köp som möjligt. Audi a4 allroaden jag hade har nu sålts, det var inga fel eller klagomål på den - utöver att varken jag (tung) och frun (lätt) tyckte att sportsätena var riktigt trevliga för längre åkturer. Hur som helst bor vi nu så att vi inte behöver bil, men tänkte flytta nästa år till ett område där bil förmodligen blir aktuellt (jippi!).
Med det sagt undrar jag hur köper bil, bäst. Jag hade tänkt att som tidigare gå till ett antal bilhandlare och testköra och känna och se helt enkelt, men jag läste på annat bilforum om någon som "lånat" hem en v60 innan dem bestämde sig. Så min fråga blir: Hur vanligt/sannolikt är det att man kan "låna hem" en bil 24-48h innan man bestämmer sig för att antingen köpa den, eller säga nej tack? Det slog mig aldrig att man kunde låna hem en bil, så att säga.

Jag tar också gärna förslag på lämplig bil, som måste uppfylla följande: Kombi, 5-säten, inte en krona mer än 400,000 (allt packat och klart), gärna lite små-rolig att köra (dvs inga snikmotorer med 150hk tack). Annars är allt grönt så att säga. Med det sagt har jag kört lite med en V60 och blev positivt överraskad av sätena, men det mesta andra tycker jag att gamla a4 allroaden fixade bättre (rymlighet fram generellt, v60 känns liten innuti, vägegenskaper etc).

Tack för alla tips och råd - och förtälj gärna om det är "vanligt" att man kan låna hem en bil innan eventuellt köp! :)

Edit: Jag var ju dum nog att inte inkludera innan: det behöver självklart inte vara en "ny" bil, men hade hoppats på cirka årsmodell 2017-2021 för det priset.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur väljer man ny bil bäst?

Inlägg av Manor » 04 mar 2021 19:27

Min utgångspunkt för ett privatköp av bil är att jag ska kunna behålla bilen länge.
Det innebär att jag vill köpa en bil med kvalitets/hållbarhetsrykte som i princip innebär att det bara finns några japanska märken kvar. Dessa märken har dock ofta ett sämre rostskydd, så jag lämnar direkt in dem för en komplett rostskyddsbehandling.

Mina privatköpta bilar har varit:
- Subaru Impreza 2.0 Turbo (behölls i 11,5 år)
- Subaru Outback 3.6R (behölls nästan 5 år)
- Suzuki Swift (andrabil som nu är 6,5 år och som numera används som första bil när jag jobbar 100% hemifrån)
- ...därtill en gammal Volvo men den räknas inte...och en förmånsbil Mitsubishi Outlander PHEV som var helt ok men som jag aldrig skulle köpt privat.

Är det tjänste/förmånsbil eller privatleasing för 3 år så är det inte lika känsligt.
Det ska mycket till om inte en bil ska hålla ihop i 3 år utan allt för mycket bekymmer.

De märken jag tror på är Lexus, Toyota, Honda, Subaru, Suzuki och kanske Mazda (väldigt bra garantier).
Diesel är inte ett alternativ för mig.

Det behöver ju inte vara rätt såklart, men mycket av statistiken pekar ändå i den riktningen.
Nu kan det ju dock vara så att du värdesätter annat än "hållbarhet", men ovanstående är hur jag resonerar åtminstone.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Hur väljer man ny bil bäst?

Inlägg av mikkiz » 04 mar 2021 19:55

En v90/ v90cc ist för v60?
Rymligare och bekvämare..och som alltid med volvo, säkerhet i topp.
Med d5/t5 borde den va relativt pigg å trevlig å köra.
Borde gå hitta en lätt beg för dom pengarna.

R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Re: Hur väljer man ny bil bäst?

Inlägg av R1Uffe » 11 mar 2021 21:43

Nu kanske mycket beror vars i landet man bor, men en seriös "butik" lånar ut bilar ett dygn eller 2 om dom har en sådan bil hemma som man får låna

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Hur väljer man ny bil bäst?

Inlägg av Basilm » 29 aug 2021 11:59

Ursäkta nekrofileringen av tråden, det blev ett bilköp redan igår, för en vecka sen pga arbete (främst), det slutade i en xc60 2021 B4 som använts lite, för att kunna komma under 400kkr. Spontana reflektioner efter 150 mil körda: Oerhört komfortabel, överraskande "låg sitt känsla" för en så pass hög bil ändå, men också betydligt "tråkigare" att köra än a4an.

Skriv svar