Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keminjektor försämrar prestandan ordentligt

Diskutera bilvårdsprodukter här
shure
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2021 10:44

Keminjektor försämrar prestandan ordentligt

Inlägg av shure » 05 apr 2021 16:57

Nästintill alla högtryckstvättar under 10.000 har en keminjektor efter pumpen, googlar man runt lite så verkar den lösningen försämra flödet/trycket ganska ordentligt.
Både kränzle och nilfisk säger att deras modeller utan en keminjektor har bättre prestanda just pga det.

På forumet byggahus.se så finns en tråd om just detta https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... -t.276697/

Intressant att kränzle K2175 och Profi 175 som han testat verkar använda samma pump men olika sätt att tillföra kem och prestandaförlusten med K2175 är betydligt större än profin.

Keminjektorn på k2175 sitter antingen direkt på pumpen eller på slangvindan om man har en sån, så den verkar väldigt enkelt att ta bort.

På dom högtryckstvättar jag hittat sprängskisser till så verkar alla vara väldigt enkla att modifiera.

Enkelt sätt att boosta prestandan på sin högtryckstvätt?
Åsikter?
Någon som provat?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keminjektor försämrar prestandan ordentligt

Inlägg av Funk » 05 apr 2021 17:19

Intressant, men hos mig är det ingående flöde och tryck från vattennätet som är flaskhalsen, så för mig är det ett mindre problem om injektorn bromsar lite. Fast jag hade nog föredragit bättre flöde än att kunna lägga kem via tvätten, då jag sällan använt funktionen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

shure
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2021 10:44

Re: Keminjektor försämrar prestandan ordentligt

Inlägg av shure » 05 apr 2021 17:38

Vad har du för monstertvätt om flödet i kranen är begränsningen? =)
Har du provat att mäta vilket flöde du får vid munstycket? Min kränzle A17 ger 6.4/min med det fast munstycket och 8l med det roterande.
Rätt så stor skillnad mot dom 9l/min dom anger i specen, den har heller ingen keminjektor som begränsar.
Undrar vilket flöde jag skulle få med en sån monterad

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keminjektor försämrar prestandan ordentligt

Inlägg av Funk » 06 apr 2021 07:00

Högt beläget hus och dåligt tryck från kommunen på grund av gammalt dåligt ledningsnät räcker för att skapa problem eller sätta begränsningar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar