Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

bilvård

Diskutera bilvårdsprodukter här
Camry 2003
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2022 11:49

bilvård

Inlägg av Camry 2003 » 22 sep 2022 12:29

Hej,jag är ny på detta forum och känner inte riktigt till hur man skall skriva och agera.Min bil är en 2003 Camry som jag skulle vilja polera upp och göra riktigt fin,jag har tittat online på olika produkter men har ingen erfarenhet.Jag har kommit fram till följande.Att tvätta av bilen,sedan polera med Meguiars Ultimate Compound därefter lägga på Turtle Wax Ceramic Graphene
sedan försegla ytan med 3M Perfect-it III Högglansskydd är en syntetisk lackförsegling.Skulle någon vilja svara om detta är ettbra sätt och inte överarbetat.bästa hälsningar Camry2003

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: bilvård

Inlägg av Funk » 22 sep 2022 19:09

Hej och välkommen hit.

Du behöver inte båda lackskydden, det räcker med ett. Vilket vet jag inte då jag inte använt något av dem.
Tvätta, polera och sedan ett lackskydd..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: bilvård

Inlägg av progge » 05 okt 2022 10:33

Tjenare.
Kul att du hittat hit.
viewtopic.php?f=15&t=11506
Är en liten tråd om hur man hanterar sin bil, ur min synvinkel.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
ChristofferJonsson
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2019 09:17

Re: bilvård

Inlägg av ChristofferJonsson » 11 okt 2022 18:06

Som Funk sa så blir det väldigt överflödigt med både Turtles Graphene och 3Ms "röd kork"
Min personliga favorit som håller mycket bättre än Turtles är Gtechniq Crystal Serum Light och sen toppa med ULTI Wet Coat då och då.
Gtechniq CSL (Crystal Serum light) har en hållbarhet på upp till 3-5 år, men inte den bästa avrinningen, därav köra ULTI Wet Coat för att toppa ovanpå.
Bild

MVH Christoffer

Camry 2003
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2022 11:49

Re: bilvård

Inlägg av Camry 2003 » 18 okt 2022 18:20

Hur skall jag förbereda lacken inför poleringen.Jag hör man skall eventuellt börja med andvända flygrostborttagare, sedan kallavfettning, alikalisk avfettning därefter,sedan claybar för alla mikropartiklar.Är det rätt sätt att arbeta på?
Tacksam för råd och tips.
MVH Camry

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: bilvård

Inlägg av Funk » 19 okt 2022 06:52

Om det ser ut att behövas så är det rätt steg. Men det beror lite på lackens skick...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: bilvård

Inlägg av progge » 20 okt 2022 10:52

Jag skulle vilja säga att de kem steg du nämner är en bas, som man skall använda.
Jag ser ofta bevis på att man slarvar med rengöring av lacken, och drar runt smuts med trissorna.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar