Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Diskutera bilvårdsprodukter här
Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 03 apr 2017 07:05

I lördags när jag som vanligt tvättade bilarna och spolade som vanligt för att sedan börja svampa så var tvätten helt död.. Typ som om den är avstängd,pissar,men motorn startar inte och bygger upp tryck.. Den är 3-4 år gammal. Är ju start/stopp på dessa,men nu blev det ingen start längre,bara stopp :x provat byta uttag,kollat säkringar i garaget,låtit den svalna/vila,men den är helt död. Alltid förvarad i varmgarage.. Har ni tips och tankar,och även förslag vart jag ska vända mig för service? Bor norra sidan sthlm.. Suck,man är ju ingen hel människa utan högtryckstvätt.. :roll:
:brumm

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Jensa » 03 apr 2017 19:28

Prova skruva av den blåa kåpan och ta sedan bort den stora vredet som du startar och stoppar maskinen med och testa att slå till den vanliga strömbrytaren där bakom och se om maskinen startar för det kan vara det stora vredet som har hoppat över brytaren innanför som gör att de inte vill fungera nu

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 04 apr 2017 10:27

Tack för tips! Hittade en reservdelslista/sprängskiss på nätet,så jag får kolla lite på den när jag hinner.
:brumm

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Jensa » 04 apr 2017 19:37

värt ett försök iallafall

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Logan » 05 apr 2017 22:08

jag hade kärcher och där var det kondensatorn som gav upp hoppet och det var exakt samma beteende som du nämnde
The passions is what drives the art. Detailing for life

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 11 apr 2017 20:07

En uppföljning på mitt bekymmer... Kollade lite i helgen med sprängskissens hjälp och konstaterade att det kan vara kondensatorn eller start-stop ventilen.. Kanske... Så för att spara tid och slippa beställa delar som jag inte är hundra på,så lämnade jag den till cleanlab i arlandastad och dom kom fram till att start-stop ventilen behövde bytas,så nu funkar den igen.. 900kr fattigare,men en snabb hjälp iaf.. Bara att förtränga utgiften,snabbt ;)
:brumm

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 14 maj 2017 21:41

S----------tan,here we go again...:( nu har tvätten börjat strula igen,helt död igår då jag sprutat på häxblandningen på båda bilarna och skulle spola.. Blir så trött... Får ringa cleanlab imorgon och kolla om dom ska kolla på tvätten igen... Och huuur länge ska man kosta på den innan man köper en kränzle..? Känns lite fel att bara slänga den också då jag fixat olika spolrör/munstycken till den.
:brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Manor » 22 maj 2017 22:13

Lill-Dan skrev:S----------tan,here we go again...:( nu har tvätten börjat strula igen,helt död igår då jag sprutat på häxblandningen på båda bilarna och skulle spola.. Blir så trött... Får ringa cleanlab imorgon och kolla om dom ska kolla på tvätten igen... Och huuur länge ska man kosta på den innan man köper en kränzle..? Känns lite fel att bara slänga den också då jag fixat olika spolrör/munstycken till den.
En Kränzle är aldrig fel ;).
Kanske CleanLab har någon form av garanti och står för kostnaden för nästa reparation. De måste väl ha missat något förra gången?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

pts
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 apr 2016 16:35
Ort: Stockholm

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av pts » 18 jun 2017 10:59

Jag höll på och strulade med en nilfisk ett bra tag köpte sedan en 3 Fas kränzle K2175 TST , samma fysiska format som 1 Fas men lite mera vatten och lite mera tryck som är ställbart.

Oavsett tvätt så använd 19 mm slang att mata med och ha bara en kort 13 mm närmast tvätten för smidighetens skull. En 19 mm slang behövs för att ge tillräckliga vatten mängder så att man är säker på att undvika kavitation i pumpen pg av otillräcklig vattenflöde, det var det som knäckte med nilfisk.

Nilfisken är som att spola med en vattenslang i jämförelse och kränzlen stänker mindre när man jobbar med den, jag köpte med ett extra pistol en st2600 m quick release och svirvel och sedan 2 st mellan koppling en 330 mm och en kort som tillåter att jag använder medföljande spol lansar.

Kränzlen tvättar mycket snabbar och jag tycker att jag har bättre kontroll.
Skulle jag behöva byta tvätt så är allt 22m standard och i metall så investering i slang, lansar och utrustning står sig.

Att kunna ställa ned trycket gör att man kan undvika att bli sjöblöt av stänk i trånga utrymmen, flödet gör att man fortfarande har bra tvätteffekt.

Hade jag köpt den här tvätten från början så hade jag sparat en del pengar och tid.
Jag gjorde misstaget att köpa 2 st konsument version vilket inte lönar sig.
/Per

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 18 jun 2017 12:52

Javisst är en proffstvätt att föredra, men både din Kränzle och våra gamla KEW på jobbet kostar trots allt 4-5 gånger mer än en Nilfisk 145-3. För dom pengarna (gav 1800:- för min) så är den oerhört prisvärd skulle jag säga.... trots flitigt bruk hemma med "för lågt" vattenflöde och tryck har jag ännu inte lyckats knäcka pumparna i min Nilfiskar. Dock har det förbrukats några handtag, vilka inte är av superkvalitet direkt...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

snowballtwo
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2012 04:28

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av snowballtwo » 26 dec 2017 20:11

Jag har nästan samma problem med min nilfisk som ts. Jag köpte den i maj och har använt den max 5 ggr i somras, häromdagen när jag tog fram den så funkade den som vanligt vid första avspolningen. Efter svampningen så startade inte motorn dock. Stängde av och på vattnet, startade om maskinen och bytte uttag. Den bara pissade ut vatten utan tryck. När jag höll in handtaget så startade dock motorn efter ca 5 sekunder. Då var den som vanligt igen, tills jag släppte handtaget och skulle spola igen, då var det ytterligare 5 sekunders väntan.

Vad kan det bero på? Jag har fortfarande garanti på den, köpte den via cdon så den måste ju skickas om det skulle komma till det.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 27 dec 2017 08:10

Oh ,detta hade jag nästan glömt...

Min 145:a gav upp i höstas med samma symptom bara ett par månader efter denna tråden var aktuell... efter några turer fick jag en ny maskin så jag vet ärligt talat inte vad felet var.

Men en sak har jag lärt mig...att Nilfisks service/garantiprogram på konsumentsidan lämnar mycket övrigt att önska, för att inte tala om CDON vilka inte har en aning om vart du skall vända dig..
Oavsett vad dom säger om du ringer Nilfisk centralt eller pratar med CDON, lokalisera den närmaste verkstad på länken och kontakta dem först. Förhoppningsvis har du en i närheten och kan lösa det hela genom dem och uppvisande av kvitto.
Får du sedan reda på vad felet var så skriv gärna det här.

https://consumer.nilfisk.se/sv/Service/ ... tader.aspx

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 28 dec 2017 14:11

Jag har läst på lite om problemen med vissa serier av Nilfisktvättar , på 130-14X serien så är det tydligen en ventil där en fjäder rostar av efter några år av användande. Denna ventil är rätt billig och enkel att byta, problemet är att hitta någon som säljer reservdelar till slutkund (för rimliga pengar).
Lägsta pris på ventilen är 80:- + moms men till kund över disk tar man upp till 500:- ..
Felkälla nummer två är microbrytaren till denna ventil, vilken tydligen inte är helt ovanligt att den går sönder , den är dock lätt att felsöka.
Min trasiga 145:a står nu på bänken i verkstaden och experimenteras med, sagda ventil verkar vara problemet så en ny är beställd från UK (£23)
I mitt fall är fjädern hel, men ventilen verkar kärva så vi får se.
Om intresse finns så kan jag dokumentera mina erfarenheter.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Jensa » 28 dec 2017 18:59

Det får du gärna göra

pts
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 apr 2016 16:35
Ort: Stockholm

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av pts » 28 dec 2017 19:00

Det kan vara av intresse, jag har en Nilfisk stående.

Jag löste det med en kränzle 3-fas maskin men det vore bra att ha en 220v maskin att kunna ta med sig.
/Per

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av jonkegtx » 28 dec 2017 23:09

Dokumentera gärna, kan vara bra att veta om min 145:a börjar strula. [emoji106]

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 29 dec 2017 00:01

Ser att jag inte uppdaterat efter mina bekymmer andra gången tvätten stannade.. Jag lämnade in den då igen hos cleanlab i arlandastad,och dom kollade på "goodwill" den gången och då sa dom att det var elkabeln som var trasig/klämskadad..hmmm,visst,den funkar ju sen dess iaf,och jag ser att dom bytt den.. Och Funk,uppdatera oss jättegärna!!
:brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 14 okt 2018 17:24

Då var det dags igen...samma oregelbundet trycklösa Nilfisk... den fungerade bara felfritt exakt ett år.. :-(

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 14 okt 2018 20:48

Baaah... Så vad gör du nu?
:brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 15 okt 2018 06:50

Just nu väntar jag på svar från Nilfisk, för jag känner inte för att ens fixa det enklaste fel själv...
Men det lutar åt en Kränzle även om jag tycker det är väldigt mycket pengar för en hobbymaskin..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar