Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Diskutera bilvårdsprodukter här
Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Rattnalle » 21 feb 2019 18:05

Perra79 skrev:
Rattnalle skrev:Miljonfrågan: Hur stor skillnad är det, egentligen, mot att applicera förtvätten med tryckspruta?


Egentligen inte jättestor tror jag... Dock så är det ju ganska så jobbigt att ha en tryckspruta till hela bilen och så blir ju inte skumlagret lika tjockt och fint. Jag har en tryckspruta när jag tvättar husvagnen eftersom jag inte tillgång till vatten där jag tvättar den så får ta med mig ett gäng med fyllda hinkar med vatten och tvätta på det sättet.
Jag kör Biltemas åttalitersspruta. Alltså inget skum utan bara spruta. Inget större jobb att lägga hela bilen generöst med den. Med en liten är det en annan femma..

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Lemerok » 22 feb 2019 16:23

Även jag har skaffat en sån här, riktigt smidigt för oss som tvättar i hall. :nicka
En liten demo-video:


Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 apr 2009 08:25

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av GreenTurtle » 28 feb 2019 20:55

Lemerok skrev:Även jag har skaffat en sån här, riktigt smidigt för oss som tvättar i hall. :nicka
En liten demo-video:

Vad kör du för medel och blandning i sprutan?


/ Tapatalked

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Lemerok » 01 mar 2019 09:01

GreenTurtle skrev: Vad kör du för medel och blandning i sprutan?


/ Tapatalked
King Carthur Control Snow Foam från autodude, koncentrerat i sprutan med max medel inställt.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av progge » 01 mar 2019 16:02

Lemerok skrev:
GreenTurtle skrev: Vad kör du för medel och blandning i sprutan?


/ Tapatalked
King Carthur Control Snow Foam från autodude, koncentrerat i sprutan med max medel inställt.
Kul att se att du hittat hit Lemerok.
Du har varit saknad.
Vad åker du i nu för tiden?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Lemerok » 01 mar 2019 16:31

progge skrev: Kul att se att du hittat hit Lemerok.
Du har varit saknad.
Vad åker du i nu för tiden?
Tjena, tack. :)

Jag väntar faktiskt på en ny bil, kommer inom 2 månader, hade tänkt slänga upp en ny post då.
Jag har sålt Volvon och köpte en Fiesta ST 2014, faktiskt samma som jag hade tidigare. :lol:

Och den nya bilen är en Ford Fiesta ST 2019, byggd som jag vill i performance blue med extra allt. :jeps

En sån här, lånad bild:
IMG_5942.jpg

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av mikkiz » 01 mar 2019 16:35

Vilken gullig :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av progge » 01 mar 2019 16:44

Lemerok skrev:
progge skrev: Kul att se att du hittat hit Lemerok.
Du har varit saknad.
Vad åker du i nu för tiden?
Tjena, tack. :)

Jag väntar faktiskt på en ny bil, kommer inom 2 månader, hade tänkt slänga upp en ny post då.
Jag har sålt Volvon och köpte en Fiesta ST 2014, faktiskt samma som jag hade tidigare. :lol:

Och den nya bilen är en Ford Fiesta ST 2019, byggd som jag vill i performance blue med extra allt. :jeps

En sån här, lånad bild:
IMG_5942.jpg
Ser fram i mot din nya tråd :D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av popp » 01 mar 2019 19:49

Riktigt rolig bil denna. :brumm

Jobbar på Ford och denna bil är riktigt rolig bus bil måste jag säga. och snygg dessutom :D

Så ett bra köp måste jag säga. :best

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Jepzorlicious » 06 mar 2019 14:15

För att hjälpa fler som har liknande funderingar med foam lance i GDS-hall så har Autodude skapat en karta där användare själv kan lägga till info om just detta. Det har kommit in en hel del platser där det är möjligt, och precis detta jag var ute efter med trådstarten.

Så ett tips är att ni själva kan se vad som ligger i närheten där ni bor, men även fylla på med mer info så hjälps vi åt så fler som behöver vända sig till GDS-hall också får skumma :)

https://www.autodude.se/tvatthallar_gds_hallar/

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av TonyM » 06 mar 2019 15:45

Om ni av någon anledning inte har möjlighet till foam lance i gds hallen eller andra ställen. Så har Granngården riktigt bra pris på iK9 foamer. Denna har blivit riktigt stor borta i USA. Med något mirakel fälgrengöring som jag är lite frågande till än så länge hehe. Där man skummar på fälgrengöringen och bara spola av. Så en touchless tvätt av fälgarna. Men verkar funka hyfsat att foama större ytor med. Och liknande ligger nära dubbelt i pris. Så denna hamnar mellan BBV två egna foam lance i pris. Men då en portabel skumm pump spruta som verkar klarar de vanliga medlen.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av deje » 07 mar 2019 07:54

Jepzorlicious skrev:När det kommer till utbudet från olika tillverkare så har BBV, Autodude, Chemical Guys och Pingens alla foam Lance där de erbjuder adapter som passar på de OKQ8 som har Quick release (adaptern ser ut som på bild 2 som Lill-Dan la upp ovan).

Av alla de (alldeles för många) timmar jag kollat youtube och läst runt om ”bästa foam Lance” så är det en amerikansk variant som kommit upp, MTM PF22. Källor är bla Obsessed Garage, Pan the Organizer och några fler. Den verkar vara väldigt bra men finns som sagt inte i Sverige vad jag vet.
Själv så har jag enbart testat BBV Ultra Performance 2ggr hittills så kan inte uttala mig riktigt ännu, men BBV har lagt upp ett klipp för att jämföra deras olika varianter på youtube https://youtu.be/IkPWoC8qupw. Tror även att pingens har lagt upp några klipp på sin youtube som visar deras foam Lance in action.

Personligen tror jag att mycket handlar om att man inte bör köpa de allra billigaste och att den man köper bör ha kapacitet för det vattenflöde man får från sin högtryckstvätt, såväl portabel som i GDS-hall.
MTM PF22 Är italiensk! och finns att köpa på ebay för runt £54.40 ink frakt beroende lite på vilken fattning man vill ha, se bara till att ha rätt orifice på skummunstycket anpassat till din högtryckstvätt.
Jag har flera olika varianter av skumlance allt ifrån billiga Kina varianter till denna MTM PF22 och skumproduktionen skiljer sig inte nämnvärt.

https://www.ebay.co.uk/itm/MTM-Hydro-It ... r=1&_rdt=1
deje

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Perra79 » 09 mar 2019 21:04

deje skrev:
Jepzorlicious skrev:När det kommer till utbudet från olika tillverkare så har BBV, Autodude, Chemical Guys och Pingens alla foam Lance där de erbjuder adapter som passar på de OKQ8 som har Quick release (adaptern ser ut som på bild 2 som Lill-Dan la upp ovan).

Av alla de (alldeles för många) timmar jag kollat youtube och läst runt om ”bästa foam Lance” så är det en amerikansk variant som kommit upp, MTM PF22. Källor är bla Obsessed Garage, Pan the Organizer och några fler. Den verkar vara väldigt bra men finns som sagt inte i Sverige vad jag vet.
Själv så har jag enbart testat BBV Ultra Performance 2ggr hittills så kan inte uttala mig riktigt ännu, men BBV har lagt upp ett klipp för att jämföra deras olika varianter på youtube https://youtu.be/IkPWoC8qupw. Tror även att pingens har lagt upp några klipp på sin youtube som visar deras foam Lance in action.

Personligen tror jag att mycket handlar om att man inte bör köpa de allra billigaste och att den man köper bör ha kapacitet för det vattenflöde man får från sin högtryckstvätt, såväl portabel som i GDS-hall.
MTM PF22 Är italiensk! och finns att köpa på ebay för runt £54.40 ink frakt beroende lite på vilken fattning man vill ha, se bara till att ha rätt orifice på skummunstycket anpassat till din högtryckstvätt.
Jag har flera olika varianter av skumlance allt ifrån billiga Kina varianter till denna MTM PF22 och skumproduktionen skiljer sig inte nämnvärt.

https://www.ebay.co.uk/itm/MTM-Hydro-It ... r=1&_rdt=1

MTM PF 22 finns ju att köpa i Sverige hos Autodude och kostar 999:- men heter av någon lustig anledning Dr Dirt Professional hos dom. Jag har en själv och är jättenöjd med produkten.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 11 mar 2019 23:57

Perra79 skrev:MTM PF 22 finns ju att köpa i Sverige hos Autodude och kostar 999:- men heter av någon lustig anledning Dr Dirt Professional hos dom. Jag har en själv och är jättenöjd med produkten.
Jag blir alltid lite misstänksam när en återförsäljare döper om en produkt som tillverkaren redan namngivit. Jag ringde frågade Audodude i julas varför den hette så - säljaren visste inte. Är det en kopia tänker jag, som inte ska heta samma sak som originalet för att undvika lagliga processer? Aja, är nog jag som är lite nojig ... =)

Är det någon som känner till ett jämförelsetest mellan t ex MTM PF 22 och BBVs varianter? Jag hör ju på flera populära YouTube-kanaler att MTMs är superbra .. men av bilder och videos att döma så ser ju BBVs varianter oerhört bra ut de med. Lite nyfiken .. och har ju lite tid på mig att läsa på i väntan på besked från olika håll innan det är dags att slå till (relaterat till en annan tråd).
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av deje » 10 apr 2019 00:32

:D
Perra79 skrev:
deje skrev:
Jepzorlicious skrev:När det kommer till utbudet från olika tillverkare så har BBV, Autodude, Chemical Guys och Pingens alla foam Lance där de erbjuder adapter som passar på de OKQ8 som har Quick release (adaptern ser ut som på bild 2 som Lill-Dan la upp ovan).

Av alla de (alldeles för många) timmar jag kollat youtube och läst runt om ”bästa foam Lance” så är det en amerikansk variant som kommit upp, MTM PF22. Källor är bla Obsessed Garage, Pan the Organizer och några fler. Den verkar vara väldigt bra men finns som sagt inte i Sverige vad jag vet.
Själv så har jag enbart testat BBV Ultra Performance 2ggr hittills så kan inte uttala mig riktigt ännu, men BBV har lagt upp ett klipp för att jämföra deras olika varianter på youtube https://youtu.be/IkPWoC8qupw. Tror även att pingens har lagt upp några klipp på sin youtube som visar deras foam Lance in action.

Personligen tror jag att mycket handlar om att man inte bör köpa de allra billigaste och att den man köper bör ha kapacitet för det vattenflöde man får från sin högtryckstvätt, såväl portabel som i GDS-hall.
MTM PF22 Är italiensk! och finns att köpa på ebay för runt £54.40 ink frakt beroende lite på vilken fattning man vill ha, se bara till att ha rätt orifice på skummunstycket anpassat till din högtryckstvätt.
Jag har flera olika varianter av skumlance allt ifrån billiga Kina varianter till denna MTM PF22 och skumproduktionen skiljer sig inte nämnvärt.

https://www.ebay.co.uk/itm/MTM-Hydro-It ... r=1&_rdt=1

MTM PF 22 finns ju att köpa i Sverige hos Autodude och kostar 999:- men heter av någon lustig anledning Dr Dirt Professional hos dom. Jag har en själv och är jättenöjd med produkten.
Varför ge bort dina pengar till en girig svensk återförsäljare, återförsäljarna i Sverige har dubbla priserna mot resten av Europa, helt omotiverad stor skillnad.
kompisen köpte nyligen en Rupes15 mark lll i Europa. priset var 2700 kr!!!! lägre än i sverige, jag köper endast bbv egna produkter i sverige, helst då på rea! :D
deje

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 12 apr 2019 17:58

deje skrev:Varför ge bort dina pengar till en girig svensk återförsäljare, återförsäljarna i Sverige har dubbla priserna mot resten av Europa, helt omotiverad stor skillnad.
kompisen köpte nyligen en Rupes15 mark lll i Europa. priset var 2700 kr!!!! lägre än i sverige, jag köper endast bbv egna produkter i sverige, helst då på rea! :D
Nu har det gått en månad sedan mitt förra inlägg i den här tråden och jag har hunnit skaffa en PF22.

Men, till något helt annat:
Ta ett kliv tillbaka och försök sätta dig in i en företagares sits. Förstår du hur svårt det är att driva ett företag med framgång? Du ifrågasätter varför du skulle betala Xkr mer för att köpa samma produkt genom en svensk återförsäljare istf en återförsäljare från någon annanstans i världen. Hur stor är skillnaden av ditt inköp i kr och ören? Hur länge ska du ha din apparat; hur många kronor och ören i skillnad blir det per användningstillfälle under produktens livstid? Du är med och skapar ett arbetstillfälle i vårt land. Den person du är med och sätter i arbete kan vara med och spendera pengar i landet och på så vis dra in mer pengar till andra företag som bidrar till fler arbetstillfällen. Varje köp i landet bidrar till mer skatteintäkter, moms bl a, som i sin tur kan leda till ökad välfärd.

Hur omotiverat girig tror eller anser du att den genomsnittlige svenska företagaren är? Utveckla gärna. Om du har belägg för det du säger så kanske vi kan driva något mot butikerna som faktiskt håller det här forumet levande och gratis för oss som vill diskutera bilvård - i förhoppning om att vi åtminstone någon gång ibland köper en produkt eller tjänst genom dem ...

Please tell me! :?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av deje » 12 apr 2019 22:11

MRisberg skrev:
deje skrev:Varför ge bort dina pengar till en girig svensk återförsäljare, återförsäljarna i Sverige har dubbla priserna mot resten av Europa, helt omotiverad stor skillnad.
kompisen köpte nyligen en Rupes15 mark lll i Europa. priset var 2700 kr!!!! lägre än i sverige, jag köper endast bbv egna produkter i sverige, helst då på rea! :D
Nu har det gått en månad sedan mitt förra inlägg i den här tråden och jag har hunnit skaffa en PF22.

Men, till något helt annat:
Ta ett kliv tillbaka och försök sätta dig in i en företagares sits. Förstår du hur svårt det är att driva ett företag med framgång? Du ifrågasätter varför du skulle betala Xkr mer för att köpa samma produkt genom en svensk återförsäljare istf en återförsäljare från någon annanstans i världen. Hur stor är skillnaden av ditt inköp i kr och ören? Hur länge ska du ha din apparat; hur många kronor och ören i skillnad blir det per användningstillfälle under produktens livstid? Du är med och skapar ett arbetstillfälle i vårt land. Den person du är med och sätter i arbete kan vara med och spendera pengar i landet och på så vis dra in mer pengar till andra företag som bidrar till fler arbetstillfällen. Varje köp i landet bidrar till mer skatteintäkter, moms bl a, som i sin tur kan leda till ökad välfärd.


Hur omotiverat girig tror eller anser du att den genomsnittlige svenska företagaren är? Utveckla gärna. Om du har belägg för det du säger så kanske vi kan driva något mot butikerna som faktiskt håller det här forumet levande och gratis för oss som vill diskutera bilvård - i förhoppning om att vi åtminstone någon gång ibland köper en produkt eller tjänst genom dem ...

Please tell me! :?
Jag jämför priser med Framför allt England och Tyskland , återförsäljare i dessa länder har ungefär samma kostnadsbild som svenska återförsäljare, momsen skiljer 5% och frakt kanske är något dyrare för en svensk företag.
Att priset skulle vara runt 10% mer i Sverige kan jag acceptera ,men inte 50-100% som det är i många fall, skillnaden är helt enkel omotiverad stor.
Nu är det så att vi är med i EU, och Svenska företag måste lära sig att leva i den konkurrensen det innebär, det är inget livsdugligt företag i längden om dom inte kan konkurrera med resten av EU.

Varför skall jag subventionera svenska företag som inte klara konkurrensen, själv jobbar jag i ett företag som dagligen slåss mot resten av EU, jag begär inte av mina kunder att dom skall betala dubbla priser, bara för jag skall ha jobbet kvar!

Ps
Jag skrev ju att jag brukar köpa Bbv:s egna produkter, vilka jag tycker håller bra kvalité , sist nu på rean blev det order runt 3500kr, så va lugn jag är med och stöttar forumet. trots att jag nu för tiden besöker det bara sporadisk.
Tyvärr hände nått med trafiken på forumet efter en uppdatering nått eller nu kanske det är ett par år sedan , vilket har gjort att man är på andra forum nu för tiden.
deje

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av progge » 13 apr 2019 07:08

Tjenare deje.
Håller med dig i det du skriver om prisbild och företagskonkurrerans.
Synd att vi tappat dig till Sosialamedier som fejan.
Man får många bra svar där en Fredag eller Lördagskväll.
Kul med vettiga diskussioner och ett hövlig uppträdande.
Hoppas du hittar tillbaka hit.

Ha en trevlig helg.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av deje » 13 apr 2019 12:23

progge skrev:Tjenare deje.
Håller med dig i det du skriver om prisbild och företagskonkurrerans.
Synd att vi tappat dig till Sosialamedier som fejan.
Man får många bra svar där en Fredag eller Lördagskväll.
Kul med vettiga diskussioner och ett hövlig uppträdande.
Hoppas du hittar tillbaka hit.

Ha en trevlig helg.
Tack, även om jag inte vet om det fetade är ironiskt :)
deje

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av progge » 13 apr 2019 18:48

deje skrev:
progge skrev:Tjenare deje.
Håller med dig i det du skriver om prisbild och företagskonkurrerans.
Synd att vi tappat dig till Sosialamedier som fejan.
Man får många bra svar där en Fredag eller Lördagskväll.
Kul med vettiga diskussioner och ett hövlig uppträdande.
Hoppas du hittar tillbaka hit.

Ha en trevlig helg.
Tack, även om jag inte vet om det fetade är ironiskt :)
Ser hur svaren är på fejan en fredagskväll, någon frågar hur får jag bort XX Svar: spräng bilen OSV.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar