Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 16 apr 2019 13:10

deje skrev:Jag jämför priser med Framför allt England och Tyskland , återförsäljare i dessa länder har ungefär samma kostnadsbild som svenska återförsäljare, momsen skiljer 5% och frakt kanske är något dyrare för en svensk företag.
Att priset skulle vara runt 10% mer i Sverige kan jag acceptera ,men inte 50-100% som det är i många fall, skillnaden är helt enkel omotiverad stor.
Nu är det så att vi är med i EU, och Svenska företag måste lära sig att leva i den konkurrensen det innebär, det är inget livsdugligt företag i längden om dom inte kan konkurrera med resten av EU.

Varför skall jag subventionera svenska företag som inte klara konkurrensen, själv jobbar jag i ett företag som dagligen slåss mot resten av EU, jag begär inte av mina kunder att dom skall betala dubbla priser, bara för jag skall ha jobbet kvar!
Om skillnaden är 100% påslag så förstår jag varför du beställer från någon annanstans ibland. (Beror ju på vad det är som köps också.) Det är iaf sällan jag ser prisskillnader på mer än 25% mellan svenska butiker och från andra länder. Vi köper väl olika saker helt enkelt.

deje skrev:Ps
Jag skrev ju att jag brukar köpa Bbv:s egna produkter, vilka jag tycker håller bra kvalité , sist nu på rean blev det order runt 3500kr, så va lugn jag är med och stöttar forumet. trots att jag nu för tiden besöker det bara sporadisk.
Tyvärr hände nått med trafiken på forumet efter en uppdatering nått eller nu kanske det är ett par år sedan , vilket har gjort att man är på andra forum nu för tiden.
Jag menade det inte som ett anklagande. Brukar bara bli lite sne när jag läser hur någon utrycker lite generellt att återförsäljare / företagare kör med omotiverat höga priser i Sverige. Jag umgås med flera svenska företagare och har lite inblick i hur trassligt det är både att driva företag här och att sälja till privatpersoner här. Vad som är ett omotiverat högt pris är svårt att säga utan att också se det från företagets perspektiv. T ex är det inte en återförsäljares fel att vi i Sverige har kemikalieskatt på viss elektronik som ökar priset på många varor sålda här jfm i andra länder.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av Rattnalle » 16 apr 2019 21:06

Det är flera branscher där det är halva priset rakt av på svensks priser, både butik och nätbutiker, i t ex Tyskland. Det gäller ju mest OnT bildelar i allmänhet men också t ex cykelprylar. Det är förstås inte ofta enskilda butiker som står för det enorma påslaget utan någon mellanhand. Villkoren för att driva företag i Tyskland skiljer sig väl inte dramatiskt mot Sverige och alla större nätbutiker måste betala svensk moms så ingen skillnad där. Ändå kan de hålla halva priset. Tro fasen att man handlar en del där då..

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av deje » 17 apr 2019 01:51

MRisberg skrev:
deje skrev:Jag jämför priser med Framför allt England och Tyskland , återförsäljare i dessa länder har ungefär samma kostnadsbild som svenska återförsäljare, momsen skiljer 5% och frakt kanske är något dyrare för en svensk företag.
Att priset skulle vara runt 10% mer i Sverige kan jag acceptera ,men inte 50-100% som det är i många fall, skillnaden är helt enkel omotiverad stor.
Nu är det så att vi är med i EU, och Svenska företag måste lära sig att leva i den konkurrensen det innebär, det är inget livsdugligt företag i längden om dom inte kan konkurrera med resten av EU.

Varför skall jag subventionera svenska företag som inte klara konkurrensen, själv jobbar jag i ett företag som dagligen slåss mot resten av EU, jag begär inte av mina kunder att dom skall betala dubbla priser, bara för jag skall ha jobbet kvar!
Om skillnaden är 100% påslag så förstår jag varför du beställer från någon annanstans ibland. (Beror ju på vad det är som köps också.) Det är iaf sällan jag ser prisskillnader på mer än 25% mellan svenska butiker och från andra länder. Vi köper väl olika saker helt enkelt.

deje skrev:Ps
Jag skrev ju att jag brukar köpa Bbv:s egna produkter, vilka jag tycker håller bra kvalité , sist nu på rean blev det order runt 3500kr, så va lugn jag är med och stöttar forumet. trots att jag nu för tiden besöker det bara sporadisk.
Tyvärr hände nått med trafiken på forumet efter en uppdatering nått eller nu kanske det är ett par år sedan , vilket har gjort att man är på andra forum nu för tiden.
Jag menade det inte som ett anklagande. Brukar bara bli lite sne när jag läser hur någon utrycker lite generellt att återförsäljare / företagare kör med omotiverat höga priser i Sverige. Jag umgås med flera svenska företagare och har lite inblick i hur trassligt det är både att driva företag här och att sälja till privatpersoner här. Vad som är ett omotiverat högt pris är svårt att säga utan att också se det från företagets perspektiv. T ex är det inte en återförsäljares fel att vi i Sverige har kemikalieskatt på viss elektronik som ökar priset på många varor sålda här jfm i andra länder.
Bara här om dagen jämförde jag priser på två prylar som jag tänkte köpa, båda hade faktiskt autodude i sitt sortiment, vilket man får ge dom en eloge för, men priserna är ju som sagt dubbelt så dyra mot vad jag hitta dom för i England.
Kronans värde har ju rasat i år, vilket Autodude skall vara tacksam för ,annars hade skillnaden varit ännu större.

Om man startar ett företag idag ,som baserar sig på web försäljning, startar man inte ett svensk företag , man startar ett europeiskt, det måste svenska företag börja förstå, annars går dom i graven.

Man kan jämföra vad som hände på 70-talet i sverige med vad som händer nu tack vare eu och globalismen, när stormarknaderna öppnade, vi hade 15 lokala företag i olika branscher på min gatan alla försvann på ett par år, folk sa samma sak då som du säger nu, vi skall gynna den lokala handlaren, men till slut vann lägre priser och bättre sortiment, som stormarknaderna erbjöd.
Lägre priser slår alltid i längden lojalitet, nostalgi och andra känslobaserade argument.
Redan vid 5% prisskillnad har du förlorat 20% av dina kunden, vid 10% har 80% bytt till det billigare alternativet.

Kemikalieskatten kommer på sikt döda hemelektronik branschen i Sverige, det vet och förstår dom flesta förutom miljöpartiet!

Tuf shine borste.
autodude 99kr
https://www.autodude.se/produkt/dackbor ... ire_brush/
Cleanyourcar £ 3.95, du får ytterligare 5% om du använder DW05 koden.
https://www.cleanyourcar.co.uk/tuf-shin ... ning-brush

Microfiber Madness Incredipad
Autodue 299kr
https://www.autodude.se/produkt/mikrofi ... ncredipad/
cleanandshiny £ 12.95, 10% av med koden DW10.
https://www.cleanandshiny.co.uk/product ... incredipad
deje

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 17 apr 2019 15:15

Rattnalle skrev:Det är flera branscher där det är halva priset rakt av på svensks priser, både butik och nätbutiker, i t ex Tyskland. Det gäller ju mest OnT bildelar i allmänhet men också t ex cykelprylar. Det är förstås inte ofta enskilda butiker som står för det enorma påslaget utan någon mellanhand. Villkoren för att driva företag i Tyskland skiljer sig väl inte dramatiskt mot Sverige och alla större nätbutiker måste betala svensk moms så ingen skillnad där. Ändå kan de hålla halva priset. Tro fasen att man handlar en del där då..
Det är fritt att handla var man vill. Gör så!

Men jag läser vad du skriver. Håller inte med dig helt och hållet bara, "Villkoren för att driva företag i Tyskland skiljer sig väl inte dramatiskt mot Sverige".
Tänker på en sak som exempel:

Folkmängd 2015 (kompilerat från Wikipedia)
Tyskland: 82 175 700
Sverige: 9 851 000

Så man kan säga att en butik i Tyskland har åtta+ gånger fler potentiella kunder lokalt i egna landet jfm vårt lilla Sverige. Inte dubbelt så många vilket vore väldigt mycket bara det .. åtta+ gånger så många = snarare 834% fler. Självklart kan många tyska butiker därmed köpa in saker till andra priser än vad många Svenska butiker kan, och därför också erbjuda dessa saker till lägre priser.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 17 apr 2019 15:38

deje skrev:Bara här om dagen jämförde jag priser på två prylar som jag tänkte köpa, båda hade faktiskt autodude i sitt sortiment, vilket man får ge dom en eloge för, men priserna är ju som sagt dubbelt så dyra mot vad jag hitta dom för i England.
Kronans värde har ju rasat i år, vilket Autodude skall vara tacksam för ,annars hade skillnaden varit ännu större.

Om man startar ett företag idag ,som baserar sig på web försäljning, startar man inte ett svensk företag , man startar ett europeiskt, det måste svenska företag börja förstå, annars går dom i graven.

Man kan jämföra vad som hände på 70-talet i sverige med vad som händer nu tack vare eu och globalismen, när stormarknaderna öppnade, vi hade 15 lokala företag i olika branscher på min gatan alla försvann på ett par år, folk sa samma sak då som du säger nu, vi skall gynna den lokala handlaren, men till slut vann lägre priser och bättre sortiment, som stormarknaderna erbjöd.
Lägre priser slår alltid i längden lojalitet, nostalgi och andra känslobaserade argument.
Redan vid 5% prisskillnad har du förlorat 20% av dina kunden, vid 10% har 80% bytt till det billigare alternativet.

Kemikalieskatten kommer på sikt döda hemelektronik branschen i Sverige, det vet och förstår dom flesta förutom miljöpartiet!

Tuf shine borste.
autodude 99kr
https://www.autodude.se/produkt/dackbor ... ire_brush/
Cleanyourcar £ 3.95, du får ytterligare 5% om du använder DW05 koden.
https://www.cleanyourcar.co.uk/tuf-shin ... ning-brush

Microfiber Madness Incredipad
Autodue 299kr
https://www.autodude.se/produkt/mikrofi ... ncredipad/
cleanandshiny £ 12.95, 10% av med koden DW10.
https://www.cleanandshiny.co.uk/product ... incredipad
Absolut, de prylarna du hittade kostar dubbelt så mycket från en svensk återförsäljare (finsk egentligen) jfm återförsäljaren du hittat i England. Jag ger mig, det är inte bara 20% skillnad som jag är van vid som mest är inne i elektronikbranschen. Är bara en amatör och nybörjare vad gäller biltvätt för hand.

Ännu tråkigare än prisskillnaden, tycker jag i alla fall, är att svenska återförsäljare inte har tillräckligt med kundunderlag för att ta in ett större sortiment (eller vad det nu beror på). Det är för dyrt med all lagerplats kanske? AutoDude t ex tar inte in hela sortimentet från Microfiber Madness utan vi är mer eller mindre tvungna att privatimportera för att få tag på det vi vill. INCREDIBRUSH Flat t ex. Jag har haft ett samtal med både AutoDude och Microfiber Madness liksom i sin tur Microfiber Madness med inköpschefen på AutoDude i Finland för att försöka påverka den saken. Vi får väl se hur det går med den saken ..

Men ja, det är skillnad och det är synd att det är så stor skillnad. En smäll på 25% har jag inga problem att ta för att "gynna" eller behålla de lokala handlarna - som jag ju kan gå till för att känna och klämma på prylarna hos innan jag köper.

Du skrev "Lägre priser slår alltid i längden lojalitet, nostalgi och andra känslobaserade argument". Vill bara hävda mig mot det; jag och tjejen resonerar inte uteslutande så utan vi åker då och då fortfarande till lokalhandlare, agerar efter nostalgi och många gånger efter känsla före pris. Det är bl a varför vi behållit vår bil, för att kunna ta oss till de lokala bönderna och odlarna. =)

Ps. Nu är ju AutoDude ensamma om att ta in sortiment från Microfiber Madness. Om en till återförsäljare skulle börja med det så skulle konkurrens uppstå lokalt. Kanske att det skulle driva ner priserna lite ... Någon firma som känner sig manad? Jag köper genast.

:brumm
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

BmwGt
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 nov 2019 09:41

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av BmwGt » 20 nov 2019 18:21

Har precis köpt en adapter för OkQ8 högt.tvättar & tvättat där funkar kanon,köpte från Autodoude.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av MRisberg » 23 nov 2019 12:11

BmwGt skrev:
20 nov 2019 18:21
Har precis köpt en adapter för OkQ8 högt.tvättar & tvättat där funkar kanon,köpte från Autodoude.
Kul! Välkommen till forumet. =D
Berätta gärna mer om vad du hade / använde för utrustning.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

larrevick
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2020 09:12

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av larrevick » 06 dec 2020 09:29

Jag köpte en foam lance från Netonnet som kallas Kärcher FJ6.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... DQQAvD_BwE

Märkte dock att OKQ8 högtryckstvätt inte passar till munstycket jag har. Försökte söka fram vilken adapter som kan passa just den. Tydligen ska Nilfisk 1/4 funka för BBV, men är väldigt osäker på om det passar min Kärcher FJ6. Någon som har testat den eller kan förklara vilken adapter man behöver skaffa för att använda högtryckstvätten på OKQ8? Funkar storleken på dysan?

ChrisA
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 apr 2020 21:08

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av ChrisA » 08 dec 2020 17:05

De flesta OKQ8 använder Ergo adapter. Lång och avsmalnande mot toppen. Vet inte om det skiljer sig men det är den vanligaste iaf.

ChrisA
Ny Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 apr 2020 21:08

Re: Foam Lance i Gds-hall i Stockholm

Inlägg av ChrisA » 08 dec 2020 17:06

larrevick skrev:
06 dec 2020 09:29
Jag köpte en foam lance från Netonnet som kallas Kärcher FJ6.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... DQQAvD_BwE

Märkte dock att OKQ8 högtryckstvätt inte passar till munstycket jag har. Försökte söka fram vilken adapter som kan passa just den. Tydligen ska Nilfisk 1/4 funka för BBV, men är väldigt osäker på om det passar min Kärcher FJ6. Någon som har testat den eller kan förklara vilken adapter man behöver skaffa för att använda högtryckstvätten på OKQ8? Funkar storleken på dysan?
De flesta OKQ8 använder Ergo adapter. Lång och avsmalnande mot toppen. Vet inte om det skiljer sig men det är den vanligaste iaf.

Skriv svar