Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av Blomqvist » 22 okt 2019 21:49

Jag undrar om man kan köpa ”riktiga” bilvårdsprodukter över disk någonstans i Sundsvallsområdet.
Eller är man hänvisad till att jaga Autosmart-lastbilen?

Inte Mekonomen-grejor, utan yrkesprodukter.
Jag har företag, om det skulle underlätta införskaffandet av riktiga grejor.

Det jag behöver är polertrissor, polermedel och lackskydd.

Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av rockbabe » 23 okt 2019 14:18

Har du företag så kanske du har tillgång till dator? Vet du exakt vad du söker så sök på internet, lämpligen EBAY. Det finns mängder med företag som har ett otroligt mycket större utbud än vad de svenska handlarna har och priserna ligger många gånger nästan på halva priset än vad svenska butiker tar - INKLUSIVE FRAKT. Enda nackdelen är väl om du har företag att du betalar moms i det land du handlar ifrån och hur det funkar rent skattemässigt/avdragsmässigt för svenskt företag vet jag inte.

Själv köper vi ex all motorolja från Tyskland till under halva priset än vad "lägsta pris" är i Sverige.

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av Blomqvist » 23 okt 2019 19:18

Tack för tipset.
Nja, det var ju just det att jag inte visste exakt vad det var jag ville ha eftersom jag varit borta från yrket i typ 10+ år.

Nu visade det sig att Maguiar’s hade onödigt bra säljare, så jag har beställt en Rupes 21:a, M110, M210, M21, APC, trissor, osv. :P

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av Funk » 23 okt 2019 19:41

Där har vi ibland skillnaden mellan näthandel och lokal återförsäljare. Priset kan ibland vara lockande lågt, men lokal support ibland nära nog ovärdelig… man får avväga vad man tycker är viktigt. Forumet t.ex är drivet av ett svenskt företag...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av Blomqvist » 23 okt 2019 21:35

Funk skrev:
23 okt 2019 19:41
Där har vi ibland skillnaden mellan näthandel och lokal återförsäljare. Priset kan ibland vara lockande lågt, men lokal support ibland nära nog ovärdelig… man får avväga vad man tycker är viktigt. Forumet t.ex är drivet av ett svenskt företag...

/Thomas
Helt klart är support och relationen säljare/kund även efter köpet värd att betala mera för.
-Vad är vitsen med att köpa billigt om man ändå inte vet hur du ska använda produkten?
Och, hur vet man ens att man får äkta vara om man handlar från en obskyr näthandel?

Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av rockbabe » 26 okt 2019 15:42

Jag hade faktiskt ingen aning om att BILVARDSFORUM.SE drevs av en bilvårdsföretag utan jag tog faktiskt för givet att som de allra flesta mindre forum med få medlemmar och få inlägg så var det någon/några bilvårdsentusiaster som drev forumet. Men då förstår jag naturligtvis att det är av högsta vikt att företagets egna produkter framhålls som de bästa och att alla medlemmar ska handla from forumägarens företag och inte ge sig ut på den europeiska marknaden och handla till lågpris. :D

Hade det varit för 25 år sedan så hade det väl knappast varit någon tvekan om att det bästa valet hade varit att handla i fysisk butik. Då fanns ju inte ens EBAY. Men idag år 2019 spelar det ju ingen roll om man man bor i en byhåla som jag själv gör då man har tillgång till i princip alla produkter som finns på välrdsmarknaden med hjälp av ett knapptryck på datorn.

Sedan återkommer naturligtvis den vanliga frågeställningen som ex alla tidningar ställs inför oavsett om det gäller bilar eller datorhårdvara. Vågar man totalsåga en produkt vars företag är ens största annonsör? Liknelsen i detta fallet blir kanske något haltande med frågan återstår om det är bättre att framhålla en produkt man som företagare gör de största vinsterna på? Annars vore man ju en något sämre företagare. Men kanske inte det optimala för kunden rent ekonomiskt.

PEACE 8-)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Var köper man bilvårdsprodukter i Sundsvallsområdet?

Inlägg av Funk » 27 okt 2019 10:15

rockbabe skrev:
26 okt 2019 15:42
Jag hade faktiskt ingen aning om att BILVARDSFORUM.SE drevs av en bilvårdsföretag utan jag tog faktiskt för givet att som de allra flesta mindre forum med få medlemmar och få inlägg så var det någon/några bilvårdsentusiaster som drev forumet. Men då förstår jag naturligtvis att det är av högsta vikt att företagets egna produkter framhålls som de bästa och att alla medlemmar ska handla from forumägarens företag och inte ge sig ut på den europeiska marknaden och handla till lågpris. :D

Hade det varit för 25 år sedan så hade det väl knappast varit någon tvekan om att det bästa valet hade varit att handla i fysisk butik. Då fanns ju inte ens EBAY. Men idag år 2019 spelar det ju ingen roll om man man bor i en byhåla som jag själv gör då man har tillgång till i princip alla produkter som finns på välrdsmarknaden med hjälp av ett knapptryck på datorn.

Sedan återkommer naturligtvis den vanliga frågeställningen som ex alla tidningar ställs inför oavsett om det gäller bilar eller datorhårdvara. Vågar man totalsåga en produkt vars företag är ens största annonsör? Liknelsen i detta fallet blir kanske något haltande med frågan återstår om det är bättre att framhålla en produkt man som företagare gör de största vinsterna på? Annars vore man ju en något sämre företagare. Men kanske inte det optimala för kunden rent ekonomiskt.

PEACE 8-)
Du får väl som en ny medlem vara förlåten för det som jag uppfattar som ganska mycket sarkasm i ditt inlägg. För hade du läst lite mer så hade du sett att det är långt ifrån sant att det är en hyllningskör som bara sjunger lov till BBV här... Det som är bra rekommenderas oavsett vem som är leverantör/säljare, och oavsett var det finns i världen. Och ja, sågningar förekommer av alla möjliga produkter oavsett vem som säljer.

Jag citerar ur reglerna:
Länkning till handels/auktionssajter som t.ex Ebay eller utländska webbshoppar.
bilvårdsforum.se är ett sponsordrivet forum, det innebär att forumet lever och frodas med sina sponsorer. För att stötta dem i första hand bör länkning till ebay och handelssiter undvikas, dock är staff och ägare medvetna om att allt inte finns lokalt så det måste få förekomma då och då. Dock bör det då handla om varor som inte finns att få tag på lokalt eller inte har svensk generalagent.


En anledning till att antalet lokala leverantörer blir färre nästan oavsett bransch är ju självklart p.g.a att man klicka hem allt på nätet. Den dagen man behöver något direkt eller med någon dags leveranstid blir det dock pinsamt klart att det har varit lite som att skjuta sig själv i foten. Eller varför inte när man verkligen behöver bolla frågor med någon som verkligen har lite att välja på och kan produkterna..
Stora byggvaruhuset med nära nog inkompetent personal eller liten firma som vet vad som passar ? För mig är svaret enkelt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar