Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ta bort smuts på språng?

Diskutera bilvårdsprodukter här
snowballtwo
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2012 04:28

Ta bort smuts på språng?

Inlägg av snowballtwo » 25 nov 2019 22:07

Hej!

Fick en fågelskit på bilen idag, vilket fick mig att tänka på en gammal tråd här om vilken produkt folk har i bilen för just sånt. Så ni som har, vad har ni för utrustning i bilen för att ta bort fågelskit eller annat som hamnar på bilen när ni är på språng? Nu tog jag bara en mf-duk och vatten, men någon APC borde man kanske ha i en sprutflaska.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ta bort smuts på språng?

Inlägg av Funk » 26 nov 2019 08:09

Jag har alltid med mig fönsterputs och en flaska färdigblandad spolarvätska, det och ett par mf-dukar har alltid funkat..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

snowballtwo
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2012 04:28

Re: Ta bort smuts på språng?

Inlägg av snowballtwo » 26 nov 2019 09:35

Funk skrev:
26 nov 2019 08:09
Jag har alltid med mig fönsterputs och en flaska färdigblandad spolarvätska, det och ett par mf-dukar har alltid funkat..

/Thomas
Så spolarvätska på lacken? Det har jag inte tänkt på. Jag har en flaska Interior and Fabric cleaner från BBV, läse man o den ska den vara en allround APC, kan den funka i en sprayflaska? Ganska mycket utspädd.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ta bort smuts på språng?

Inlägg av Funk » 26 nov 2019 15:51

Utspädd spolarvätska eller fönsterputs är ingen fara, och definitivt bättre än fågelskit..

APC eller en quick detailer är självklart lika bra, men för mig blir det en flaska till vilket jag inte har plats till.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Ta bort smuts på språng?

Inlägg av Mangewide » 27 nov 2019 08:40

En av få gånger jag lyckats repa bilen är när man tagit bort fågelskit med grus i :(. Med APC medel och microfiber..

Den har lär mig att använda rinnande vatten och gnugga försiktigt. Så brukar bli vattenkannan!. Så kör med det perfekt och gratis! ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Ta bort smuts på språng?

Inlägg av Norrhyttan » 27 nov 2019 10:03

Funk skrev att han inte har plats för en flaska till, men det där kringgår jag med Ikeas små 100 ml plastflaskor. I mitt lilla akutkit har jag schampo, APC, quick detailer, alkalisk avfettning, fönsterputs, interiörrengöring och till och med däckdressing. Det fiffiga med Ikea-flaskorna är att en vanlig trigger passar, så jag har en sådan med nedkortad slang.
Detta ihop med några olika MF-dukar, tvättvante, Biltemas hopfällbara hink med grit guard och en Black & Decker 12-voltsdammsugare tar minimalt med utrymme. Perfekt att ha när man åker på lång jobbresa i skitväder och inte vill att bilen ska se förfärlig ut när man kommer fram. Jag använder det inte speciellt ofta, men de gånger jag gjort det har det varit värdefullt. Om jag vet redan innan jag åker hemifrån att jag definitivt ska tvätta bilen under resan tar jag med hela bilvårdsväskan och foam lance.
Vad var det jag sa!

SomariRoa
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 maj 2022 13:48

Alternative

Inlägg av SomariRoa » 24 maj 2022 14:04

Hej, Vet du var jag kan köpa begagnade Black & Decker 12-voltsdammsugare eller andra alternativ?

Skriv svar