Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Diskutera bilvårdsprodukter här
AcidSleeper
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jul 2020 18:46

Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av AcidSleeper » 02 jul 2020 19:08

Hej allesammans.
Första inlägget och ny i denna värld av produkter.

Har polerat mindre saker förr men endast mha turtles produkter.
En kompis tipsade om Menzerna och deras paket med Heavy cut 400, medium polish 2500, superfinish 3800 och power lock ultimate protection som han använt med väldigt bra resultat.
Detta har jag hyfsat bra koll på och hur man använder men...
I paketet ingår något som heter Endless Shine som är något snabbvax.

En ny produkt som jag dock sett är dessa spray and seal produkterna (Sonax, Hydro2, Gyeon etc) som finns numera.

Vad ska jag satsa på gällande de två sista? Endless shine eller spray and seal?
Någon som har bättre insikt än mig?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av Funk » 03 jul 2020 07:24

Paketet i sig är klart vettigt. Endless shine har jag ingen kunskap om.. Jag har dock testat de andra du nämneroch alla funkar bra, men Sonax föll mig inte på läppen. Den kändes lite "klibbig" medan de båda andra är extremt hydrofobiska och hala. Pesonligen använder hag HydrO2 ganska regelbundet på frugans bil..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

AcidSleeper
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jul 2020 18:46

Re: Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av AcidSleeper » 03 jul 2020 11:13

Prislappen mellan Menzerna Endless shine (Snabbvax) och Hydro2/ Gyeon är exakt lika.

Vilken ger bäst skydd?
Menzerna är ju vax medan Gyeon/ Hydro2 är en slags försegling.

Jag är lite lost...
Ska ju slänga på Power Lock och då kanske man inte ska fundera mer utan köra på Endless Shine!?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av Funk » 03 jul 2020 12:46

Power Lock är ett syntetiskt vax med begränsad livslängd. Alla SiO2 sprayer (HydrO2 etc.) är inte skydd egentlgen utan tillför mest vattenavstötning.
Endless shine har jag ingen erfarenhet av, men det är en Quick Detailer som jag antar skall toppa Power Lock, inte ersätta det.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av korvis » 05 jul 2020 07:05

Som Funk säger så är Endless Shine en QD som du toppar Power lock med. Jag har använt båda med gott resultat. Du kan toppa PL efter du lagt det och sen kör du ES efter underhållstvätt.
Det finns bättre QDs för torkstöd och ES luktar också lite kemikalier, så inte lika trevlig å jobba med som dom som luktar frukt/godis.
Men ES ger en bra blank och hal yta så resultatet är det inget fel på :jeps

AcidSleeper
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jul 2020 18:46

Re: Hjälp med produktval vid polering och lackskydd

Inlägg av AcidSleeper » 13 jul 2020 22:42

Tackar allesammans

Skriv svar