Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ozongenerator i gammal bil

Diskutera bilvårdsprodukter här
jonathanvolvo
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 feb 2021 13:54

Ozongenerator i gammal bil

Inlägg av jonathanvolvo » 23 feb 2021 13:58

Hej,

Jag har försökt surfa runt lite på webben för att hitta information men hittar inget kvalitativt så därför startar jag en tråd här. Jag har en volvo 944 som jag köpte för ca 1 månad sedan via blocket, jag fick den mer eller mindre gratis och den går som en klocka. MEN, jag har haft ett stort problem då den har luktat väldigt illa. Det har varit röklukt som har fastnat i klädsel m.m... Det resulterade till att jag köpte en ozongenerator från odorfri.se - jag köpte då minivarianten och har kört den ett par gånger i bilen och det fungerar bra.

Till min fråga, till er som gjort samma sak, kommer lukten tillbaka? Just nu har lukten försvunnit och jag tycker det gick lite för smidigt så det gjorde mig lite skeptisk haha.

Dela gärna era åsikter.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ozongenerator i gammal bil

Inlägg av Funk » 23 feb 2021 14:40

Ozon har framförallt den otrevliga egenskapen att den kan åldra plast och tyger något alldeles extremt fort, förutom att det är direkt hälsovådligt i lite större mängder. Så jag har alltid undvikit det... men effekten borde vara permanent då ozonet bryter ned (oxiderar?) det som luktar.
Mindre doftstörningar kan man ta med ättika, ett husmorsknep som faktiskt fungerar eller en produkt som heter Odor X från Turtle, vilket också är överraskande bra.
Annars är ju det ganska uppenbara att ta bort det som ger ifrån sig lukt, vilket just när det gäller rök är nästan omöjligt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar