Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
trojlee
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 jul 2015 08:48

Högtryckstvätt?

Inlägg av trojlee » 17 mar 2021 10:48

Vilka högtryckstvättar ska man köpa om man vill ha något bra men samtidigt prisvärt? Tvättar ju bilarna mycket 8-)
Har en kärcher(gul) k5.nånting idag som har 5-8år på nacken. Vilm ha kvalité på slangen vilket jag upplever att min tvätt idag inte har, det ät för mycket plast i den vilket gör att den lätt "krullar" sig.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Manor » 17 mar 2021 14:48

Jag kan bara starkt rekommendera en Kränzle.
Jag köpte min via Waxdog...denna modell:
https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstva ... -1152-tst/

Den finns i en tysk variant också, samt en uppdaterad nyare version.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Bowen » 17 mar 2021 18:58

Håller med på det.
Kostar lite mer men så värt pengarna!

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Teemu » 17 mar 2021 19:28

Kan ju kanske bara byta slang annars... Om du tycker tvätten duger annars. Iofs alltid kul att köpa nytt med.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Funk » 18 mar 2021 07:12

Om du känner att tvätten är OK, kolla med BBV eller någon annan om slangbyte, annars är det en Kränzle 1152 som gäller som rekommendation från mig också. Lite dyrare, men byggd som en stridsvagn..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

AWi
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2015 22:07

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av AWi » 20 mar 2021 22:46

Köpte en K5 på Bauhaus för ett år sen då den gamla Kärcher tvätten gav upp. Ville ha en Kränzle, men fick en K5 för 1995 ... Ny slang från Waxdog ett krav dock jämfört med K5 orginalslag. 995kr för en premium Kärcher 12m gummi/stål slang som ersatte den hopplösa orginalslangen, nu är systemet helt ok även om det inte är en Kränzle ...

R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av R1Uffe » 03 apr 2021 09:42

Helt utan fakta & forskning, men underförstått så går många delar byta ut på dyrare modeller om dogmer sönder, medans hobbytvättar är svåra att reparera då "innandömet" är homogent i en stor klump enkelt beskrivet, men som sagt, detta är bara rykten, kanske någon som kan bekräfta eller dementera

Hitta någon Kärcher från den gråa HDmodellen, eller en Nilfisk MC modell eller en Kränzle.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Funk » 04 apr 2021 08:58

De flesta från Nilfisk är utan tvekan servicebara, man kan byta det mesta även om en del är lite krångligt. Men problemet är att man behöver laga dem väl ofta. Bitarna är både jobbiga att hitta, och ofta överraskande dyra. Jag har haft flera Nilfisk, alla har på något sätt krävt åtgärder efter ganska lite drift. Handtagen och standardslangarna är inget vidare, och handtagens packningar ger lätt upp.
Har väl kört med min Kränzle i tre år nu, och den har aldrig krånglat det minsta.
Vi kör KEW och Nilfisk i proffserier på jobbet, båda kräver väldigt lite vård, men KEW är nog oförstörbar tror jag....12-15 år utan mer än en trasig backventil för 1500:- inklusive på-plats-byte !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Clas-Göran
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jul 2021 21:44

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Clas-Göran » 15 jul 2021 22:35

Har i år provat Nilfisk E 145.4-9 då en vän lovordade dem så mycket. Körde med den ca två veckor och börja sedan få ett gnekakande pipljud varje gång ventilen stänger när jag slutar spolar vatten. Jag reklamerade tvätten och fick en ersärtningsprodukt. Den lät exakt lika som den första när jag provkörde den. Jag tog kontakt med Nilfisk och fick till slut iväg tvätten på reparation, det efter att deras tekniker sagt att det är ett normalt ljud men att man kan byte en del så att den blir tyst. Jag får tillbaka min tvätt och de har bytt start/stop ventilen. Provkör tvätten och den låter exakt lika som när jag skickade in den. Jag ifrågasätter reparationen och får då till svar att det är inget fel på tvätten utan den låter helt normalt. Nu skickar jag tillbaka min tvätt och tar och köper mig en kärcher istället.

https://youtube.com/watch?v=BQ9K9Z0tF2A&feature=share

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Funk » 16 jul 2021 16:07

Ja Claes- Göran , jag har gjort en liknande resa med Nilfisk 145, jag har avverkat 2 st innan jag fick en 150 som ersättning. Sålde den och köpte en Kränzle som sagt..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Clas-Göran
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jul 2021 21:44

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Clas-Göran » 16 jul 2021 17:28

Ja kränzle har jag hört gott om, men fått för mig att de är lite dyrare. Jag tittar idag på en Kärcher k5 eller k7 premium.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av Funk » 16 jul 2021 19:36

Farsan brukade säga: Köper man billigt köper man flera gånger, och det blir dyrare i längden...... det stämmer ofta..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt?

Inlägg av MRisberg » 17 jul 2021 12:35

Vad gäller kvalité på (högtrycks-)slangen så har jag erfarenhet av väldigt få tvättar, men den jag nyligen köpt har en Kränzle originalslang. Den sägs vara okej-bra men nog är en högtrycksslang lite styv och kräver lite hantering för att den ska hamna och ligga där jag vill.

Vad gäller definitionen bra maskin så vägde jag in att den skulle vara servicevänlig eftersom jag är en sån som gärna fixar med saker för att underhålla dem och laga dem när de slitits. (Lagar inte inte bilar / bilmotorer däremot, men mycket annat.) Även ljudnivån var högt på listan av prioriteringar.

Jag kan mycket väl ha köpt fel maskin, är total nybörjare vad gäller att köpa och äga en högtryckstvätt. Men jag känner iaf att den jag köpt är byggd för att hålla. Förhoppningsvis ska jag lyckas anpassa mina tillbehör med tiden för många angenäma biltvättar framöver

=)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar