Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Menzerna till polering?

Diskutera bilvårdsprodukter här
joasag
Ny Medlem

Menzerna till polering?

Inlägg av joasag » 02 sep 2025 15:18

Ska polera en 1,5 år gammal Tesla Model Y i färgen Quicksilver och är osäker på vilka produkter jag ska satsa på.
Tidigare har jag använt Menzerna och någon enklare polermaskin, nu har jag köpt en 125mm DA.

Vad tror ni är det bästa för att polera upp en del tvättrepor och försegla det på bästa sätt efteråt.
Kan det räcka med att köra denna:
Menzerna Super Finish Plus 3800

Och avsluta med denna:
Menzerna Power Lock Ultimate

Eller är det för klena grejer?
Finns det någon annan är Menzernas försegling ni rekommenderar?

Och vilka rondeller är lämpliga för dom olika produkterna?
Tack!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Menzerna till polering?

Inlägg av Manor » 02 sep 2025 17:41

Hej och välkommen!

Allt beror på vad du är ute efter, men ser lacken hyfsat ok ut så är det inte fel att börja med ett milt medel (och trissa).
Personligen så tycker jag inte man ska "jaga alla repor" när man börjar sin poleringskarriär, utan vara nöjd med ett blankt och fint resultat. 99% av befolkningen kommer tycka att den ser ny ut, och det är bara rejäla nördar som kommer leta upp underliggande repor som inte polerats bort :-).

Menzerna 2400 brukar väl annars anses vara en bra start, men den kan du komplettera med nästa gång och då följa upp med 3800 som ett andra steg.

Tänk på att matcha med lite olika typer av trissor. Även här rekommenderar jag att du inte går på med för "hårda" utan håller dig på en mellannivå. Bra att ha några stycken så att du kan växla trissa några gånger under poleringen.
mvh Manor

joasag
Ny Medlem

Inlägg av joasag » 03 sep 2025 08:34

Manor skrev:
02 sep 2025 17:41
Hej och välkommen!

Allt beror på vad du är ute efter, men ser lacken hyfsat ok ut så är det inte fel att börja med ett milt medel (och trissa).
Personligen så tycker jag inte man ska "jaga alla repor" när man börjar sin poleringskarriär, utan vara nöjd med ett blankt och fint resultat. 99% av befolkningen kommer tycka att den ser ny ut, och det är bara rejäla nördar som kommer leta upp underliggande repor som inte polerats bort :-).

Menzerna 2400 brukar väl annars anses vara en bra start, men den kan du komplettera med nästa gång och då följa upp med 3800 som ett andra steg.

Tänk på att matcha med lite olika typer av trissor. Även här rekommenderar jag att du inte går på med för "hårda" utan håller dig på en mellannivå. Bra att ha några stycken så att du kan växla trissa några gånger under poleringen.
Jag har faktiskt Menzerna 2500 hemma redan, så funderar på att köra den och 3800.
Vad rekommenderar du för lackskydd? Är Power Lock Ultimate bra? I så fall blir det ju 3 steg med polering, först 2500, sen 3800 och sen Power Lock. Kanske är lite överkurs och räcker med endast 3800 och Power Lock?

Bör man istället använda någon typ av keramiskt lackskydd alternativt denna typ:
https://www.autodude.se/sv/produkt/bilv ... coat_white

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 04 sep 2025 15:37

Hej igen!
Power Lock har jag bara hört positivt om men aldrig testat själv :).
Kör en testruta först med enbart 3800. Blir du nöjd med resultatet så kör med 3800 över hela bilen,, men om du tycker att resultatet kunde bli mer repfritt så kör du en ny testruta med 2500 istället.
Egentligen är 2500 tillräckligt fint för att avsluta med också, men det skadar ju inte att köra en sista sväng med 3800 efteråt (tveksamt dock om du anser dig se någon egentlig skillnad mer än att du vet...).

Keramiskt lackskydd är något helt annat än Power Lock. Keramiskt är hållbarare, men knepigare att lägga och inte alls lika kul/mysigt som vax eller en sealant som är trivsamt att jobba med. Power Lock kan du lägga för hand och med ett bra underarbete så bör det vara plättlätt att lägga på och torka av.

Det är lätt att snöa in på vad som är bäst och rätt...medan allt kan anses vara bättre än inget.
Om man är nybörjare så börja med milda medel och trissor och behandla med sealant (eller vax).

I framtiden kan du gå över till keramiskt lackskydd, men den största fördelen är hållbarhet och inte skyddet i sig.
Det är också lite trist för de som gillar att "greja", men såklart vettigt att veta att man har ett gott grundskydd under främst vintertid.
mvh Manor

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 13 okt 2025 17:07

Har använt Power lock en del genom åren. Väldigt enkel att lägga med maskin och enkel att torka av.

Ger fin glans och hal och vattenavvisande yta ett tag iallafall.

En keramisk coating har betydligt längre hållbarhet och är mer tålig mot kem. Men är betydligt "tråkigare" och mer tidskrävande att lägga.

Vet inte om menzerna kommit med några nya lackskydd, annars är nog Power Lock deras kraftigaste.

Skriv svar