Sida 1 av 1
3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 02 sep 2012 14:10
av Daniel_Dan
hej!
Har suttit och läst mycket på det här forumet nu men inte gjort så mycket väsen av mig.
men nu har jag ett problem som ja hoppas ni kan lösa
Jag har snöat in helt å hållet på : 3M™ Perfect-It™ Foam Polishing Pad Glaze-Dark, 05996,.
tycker det är ett kanon polermedel! men jag hittar bara på det tillsalu i usa. vet ni nånstans man kan beställa de i england eller sverige? eller om medlet har bytt namn eller ett medel som är så nära lika det går?!
skulle verkligen vilja ha tag i de här medlet
hoppas ni har bra svar
//Daniel
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 02 sep 2012 14:18
av danne5
Hej och välkommen!
Har du testat det, eller tycker du bara att det ''låter'' bra!??
Jag har aldrig testat 3M:s polermedel av den enkla orsaken att jag har hört någon här på forumet säga att de är cancerframkallande...
Jag skulle istället rekommendera Menzernas polermedel. Power finish åtföljt av Super Finish(båda med maskin) tycker jag ger mycket bra resultat!
Jag tror inte det går att beställa i Sverige, men kanske i UK, har du kollat Shinearama(kommer inte ihåg just nu om de har 3M...)
Vill du ha en ''glazer'' som det medlet är, kan jag rekommendera Dodo Juice Lime Prime!
Men hittar du det i någon webshop och köper det, så berätta gärna vad du tycker

Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 02 sep 2012 16:06
av matte.s
Jag har en ny flaska av både mörk och ljus glaze från 3M, dock har jag aldrig provat dom och minns inte riktigt vart jag fick fatt på dom.
Har en svag aning om att det var någon av dessa firmor:
Färgforum Falun
Yxhammargatan 3
791 73 Falun
Post
Yxhammargatan 3
791 73 Falun
Tel
023-186 00
Fax
023-291 55
Eller
http://www.falubillack.se/
Mvh Mattias
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 02 sep 2012 20:24
av Daniel_Dan
kruxet e att jag körde de här medlet på mitt gamla jobb å fick med mig nån flaska hem. oerhört lättarbetat i min mening

va in på gamla jobbet å frågade om dom hade nån flaska jag kunde köpa, men fick till svar att medlet ej såldes i sverige längre.
jag kör menzerna annars å e riktigt nöjd med dom också ! men ja har lite svårt å släppa denna underbara 3m produkt!
ja 3m finns ju i sverige men heter ju "färger" på korken nu eller va man säger å skulle vilja veta om nån av dessa man kan köpa i sverige är likvärdiga med de medlet jag har sen jobbet.
//Daniel
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 03 sep 2012 07:47
av matte.s
Okey, det är tyvärr inte jag rätt man att svara på då jag inte ens provat produkten.
Av ren nyfikenhet, vad är det som är så bra med den? Vilket steg, när och hur ska den användas? Vad åstadkommer man med den?
Nu vart jag ju sugen att prova den men har inte förstått "vad" den ska vara bra för.
Med vänlig hälsning, Mattias
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 03 sep 2012 18:29
av DandanRacing
danne5 skrev:Hej och välkommen!

Jag har aldrig testat 3M:s polermedel av den enkla orsaken att jag har hört någon här på forumet säga att de är cancerframkallande...
Jag såg med det där men visade det sig inte bara vara ett falskt rykte?
Hittade tråden:
viewtopic.php?f=10&t=4335&start=20
Citat från tråden
Bemötande från 3M nedan. Deras miljöchef har själv läst vad som skrivits i denna tråd och skriver...
" Jag har varit i kontakt med den inspektör från Arbetsmiljöverket i Umeå
som inspekterade Prorecond. Inspektören har gått tillbaka till sitt
protokoll från den inspektionen och hon har sedan ringt Prorecond och
påpekat att det som Prorecond skrivit i sitt forum om att AV har
synpunkter på hälsan att använda produkter från 3M är fel. Prorecond
meddelade inspektören att de kommer att ta bort den felaktiga
informationen från sitt forum.
Jag skickar dig säkerhetsdatabladet för produkten 3M 50417 Fast Cut Plus, vilket är "produkten med grön kork". I säkerhetsdatabladets avsnitt 2 framgår det hur produkten klassificeras och märks. Den varningsymbol som gäller för denna produkt är miljöfarligt-symbolen och de riskfraser som ska användas är R66-67-51/53. I enlighet med Kemikalieinspektionens regler krävs inte kännbar varningsmärkning i samband med denna märkning.
Som svar på din fråga: De riskfraser som diskuterats i web-forum (R34: Frätande, respektive R45: Kan ge cancer) gäller inte för denna produkt.
Kontakta gärna mig eller min kollega här på miljöavdelningen om du har fler frågor som gäller våra produkters klassificering och märkning."
//Andreas
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 03 sep 2012 20:35
av danne5
Tack Dandanracing! Går ju en hel del ''rykten'' men man tar ju det säkra före det osäkra

Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 03 sep 2012 21:13
av Rednales
danne5 skrev:Tack Dandanracing! Går ju en hel del ''rykten'' men man tar ju det säkra före det osäkra

Detta var ju Jill som drog igång ett rykte och gjorde en höna av en obefintlig fjäder. Rykten är aldrig bra säskilt om de bygger på felaktigheter.
ALLA ämnen är farliga, det gäller bara att skydda sig på rätt sätt. Hanterar dagligen potentiella carcinogena ämnen, dricker dem dock inte och använder handskar etc.
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 03 sep 2012 22:01
av DandanRacing
Daniel_Dan skrev:hej!
Har suttit och läst mycket på det här forumet nu men inte gjort så mycket väsen av mig.
men nu har jag ett problem som ja hoppas ni kan lösa
Jag har snöat in helt å hållet på : 3M™ Perfect-It™ Foam Polishing Pad Glaze-Dark, 05996,.
tycker det är ett kanon polermedel! men jag hittar bara på det tillsalu i usa. vet ni nånstans man kan beställa de i england eller sverige? eller om medlet har bytt namn eller ett medel som är så nära lika det går?!
skulle verkligen vilja ha tag i de här medlet
hoppas ni har bra svar
//Daniel
http://www.ebay.com/itm/3m-05996-Perfec ... 0837878177
http://shop.bollnasbilvard.se/3m--50383 ... p-618.aspx
Jag tycker den låter som om den gör samma jobb som 3m blå...
Annars får du nog leta på amrikanska sidor och ebay..
//Andreas
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 12:51
av matte.s
Livar upp den här tråden igen fast kanske aningen offtopic. Vad är en Glaze?
Vad har den för egenskaper och vad ska den användas till?
Amerikanarna verkar flitigt använda olika Glaze:er inom bilhandeln för att få blanka snygga bilar i ett steg, dock med fillers?
Har jag missuppfattat användningsområden?
Var inte det lättaste att googla Glaze då dom flesta sidor och trådar handlade om grillning och matlagning.
Med vänlig hälsning, Mattias
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 13:57
av jujimbo
Hm en glaze ja, svårt att få nåt bra begrepp på vad det är då olika tillverkare har inte samma tolkning vad det är, och är även skillnad mellan USA och UK på vad man anser att en glaze är.
Men så här tolkar jag det: en glaze är för att ge glans inte nåt nämnvärt med polermedel i om det ens är nåt(beror på tillverkare) är oftast oljor som fyller och ger glans, jag har kört med det på min nylackade mc då det ger bra glans och "näring" till lacken enl tillverkaren.
Glaze brukar också användas som paint prep innan man lägger ett naturvax, för att få bort lättare oxid och smuts ur lacken samtidigt som man mättar på lacken med oljorna i glazen.
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 13:59
av matte.s
Okey, men en Glaze är ingenting att rekomendera att lägga på en lackskyddad bil?
Med vänlig hälsning, Mattias
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 18:28
av danne5
Glaze är som en ''förberdning'' och ''glansbättrare'' före man lägger skyddet, själv har jag testat Dodo Juice Lime Prime LITE med gott resultat(det är en glaze)
Jag har tyvärr ingen bild på datorn på resultatet nu tyvärr!

Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 22:44
av maximuspro
Vad är inte det idag om man tar stora doser?
Re: 3M polermedel utgått i sverige.
Postat: 28 sep 2012 22:45
av maximuspro
Typiskt snack om stora elaka konkurrenter?
