Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kränzle HD 7/122 TS

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 29 jun 2021 14:02

194434422.jpeg
Kränzle HD 7/122 TS

Samlingstråd för produkten ifråga.

mer info kommer ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 29 jun 2021 14:02

Reserverad ..

Jag har precis införskaffat mig en högtryckstvätt. Det är min första och i den här tråden tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter, och eventuellt träffas med andra ägare av samma maskin.

Med vänlig hälsning, MR
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av Funk » 29 jun 2021 14:17

En rejäl rackare ser det ut som..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 29 jun 2021 14:54

Storlektsmässigt är den rätt smutt. Dessutom väger HD 7/122 "bara" 23kg vs den vanligare 1152 som väger 31kg. Nu har 1152 iofs hjul medan man på en HD 7/122 får klara sig med ett bärhandtag. Uppskattar den lägre vikten då jag kommer att behöva bära den till tvättplatsen ännu så länge. I framtiden kan det bli fråga om att fastinstallera den.

2sthttug.jpg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av Manor » 29 jun 2021 20:37

Grattis till en Kränzle 👍
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 02 jul 2021 16:30

Ja, det ska bli kul =)

Har läst att man bör ha ett vattenfilter framför sin högtryckstvätt så jag letar efter ett passande. Är det någon som testat Kränzles? De har två att välja på, sen finns det naturligtvis resten av marknaden med. Tacksam för tips som kan minimera smuts och kavitering.

kränzle-filter.png
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av Manor » 02 jul 2021 17:29

Nej, jag har inget vattenfilter. Mig veterligen så har jag inget problem med mitt kranvatten, så jag vet inte riktigt varför ett filter skulle göra någon skillnad...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 02 jul 2021 23:16

Jag har inte ägt en högtryckstvätt förut men läst massa om dem, och många gånger om hur känsliga de kan vara bl a för vattenkvaliteten. Tänkte jag ville behålla min i några år och jag minns att jag läst att en del bl a kopplar på ett filter. Låter ju bra tänkte jag, är väl lätt hänt att det kommer in lite skit i slangen eller något sånt.

Kompisen jag pratade med igår berättade att han köpte en tvätt förra sommaren. Den var redan paj 😯 så det var lite som ett avskräckande exempel kanske.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av Manor » 02 jul 2021 23:40

MRisberg skrev:
02 jul 2021 23:16
Jag har inte ägt en högtryckstvätt förut men läst massa om dem, och många gånger om hur känsliga de kan vara bl a för vattenkvaliteten. Tänkte jag ville behålla min i några år och jag minns att jag läst att en del bl a kopplar på ett filter. Låter ju bra tänkte jag, är väl lätt hänt att det kommer in lite skit i slangen eller något sånt.

Kompisen jag pratade med igår berättade att han köpte en tvätt förra sommaren. Den var redan paj 😯 så det var lite som ett avskräckande exempel kanske.
Ja har man eget vatten (brunn) så kanske det kan vara ett problem. Min Kränzle är nu 7 år och tuffar på...den tidigare Alto/Nilfisken blev 12 år, men kör ju inte dagligen direkt. Nu kanske ett filter är billigt och då är det väl bara att slå till om man är orolig.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av Funk » 03 jul 2021 06:45

Filter måste vara väldigt beroende på vilken vattenkvalitet man har, jag har rent kommunalt vatten utan några partiklar vad jag sett under åren, men jag har lite lågt flöde så ett filter hade skapat problem..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Kränzle HD 7/122 TS

Inlägg av MRisberg » 17 jul 2021 13:32

Vill bara uppdatera lite kort ...

Har hunnit använda tvätten två gånger hittills. Ena gången testade jag att allt fungerade och använde bara vatten. Spolade av cyklar och läste på om "hur man gör" med allt sånt här. Hade jättekul. Grannar kom och såg på och var lite nyfikna. Själv tycker jag att maskinen ser så pluttig ut när den står ensam på marken men en av grannarna kommenterade att den såg riktigt potent ut. Jag vet inte, kanske det. =)

Testade även de tillbehör jag köpt sedan jag raggade mig här och kom fram till att spolmunstycket jag fick rekommenderat till att användas hos OKQ8 är alldeles för stort. Dimensionen är 40050 och det blev bara 50 bar kvar av tryck .. så jag har hunnit prata med BBV om att köpa ett mindre munstycke. Vill väl upp till en 80 bar åtminstone. Men jag har förstått att jag inte behöver skaffa ett munstycke för att komma upp till de nominella 122 bar som maskinen klarar av. Det ska tydligen vara lite i överkant vad gäller biltvätt. Vad kör ni med för tryck i era maskiner vid biltvätt?

Sen har jag lärt mig något som fick mig att direkt inse vilken nybörjare jag är. Jag hade INTE förstått att vattenflödet inte skulle öka varefter jag sänkte trycket genom att välja ett större spolmunstycke. Doh! :roll:

Maskinen ska leverera 7L/m vid 122 bar ... och när jag sänkte till de 50 bar med det för stora munstycket så blev flödet ... hela ... 7,2L/m. SÅ besviken på mig själv att jag inte förstod detta eller ställde frågan uttryckligen innan köp. Jag trodde de hängde ihop tight. Jag kunde ha köpt en Kränzle 9/80-maskin istället. Den var också lågvarvig och verkar inte låta så mycket mer med utgång från de tekniska specifikationerna. Nåväl ... Nu har jag den här och den har åtminstone fördelen med att vara överraskande tyst för att vara en maskin som skapar så mycket tryck och glädje att använda. =)

Vid andra tillfället jag tog fram Kränzlen så började jag att testa skumsprutan / skumlansen. Har hittills bara använt den hos OKQ8. Jag minns så väl när jag köpte den (PF22) från AutoDude hur mycket jag såg fram mot att skumma bilen — efter att ha sett videos med tjocka skum blåsas ut på lacken och ligga i några minuter och verka. Originaldysan fungerade inte hos OKQ8, maskinen stoppade av för högt tryck antar jag. TUR att AutoDude sålde med en extra dysa med lite större hål. Tror det var en 1,25mm de rekommenderade för OKQ8. Den som följde med är jag lite osäker på vad det var, kanske 1,1mm.

1,25-dysan som satt i från OKQ8-tiden var inte rolig med min Kränzle. Bytte till den mindre. Well, det är ju inte i närheten av rakskum utan alldeles för rinnigt för min smak. Jag behöver definitivt skaffa en ännu mindre dysa. Eftersom jag inte vet vad det är jag har för dysor så blir köpet lite krångligare. Skulle behöva åka till en butik med tvätten och testa på några dysor till jag hittar den rätta för mig. (Undrar om jag behöver olika storlekar på dysor för att anpassa efter olika kem?)

Andra gången jag tog ut maskinen testade jag på att tvätta fälgarna på bilen och .. oh yes vad kul det var. Har t o m skaffat mig en pall att sitta på för att ha det bekvämt och kunna göra jobbet på så lång tid jag vill — utan att känna stress från att klockan tickar hos eller att fler står i kö och vill in i tvätthallen hos OKQ8 — utan att känna att det gör ont i ryggen i eller i knäna för att jag sitter / står obekvämt eftersom fälgarna är så "långt ner". Oh vilken ren glädje! =)

Jag ska precis ta ut tvätten för tredje gången. Håller på att förbereda mig ... Går igenom alla de kem jag skaffat de senaste två åren, flera av dem har tyvärr stått outnyttjade pga att tvättupplevelsen på OKQ8 blev sämre och sämre — jag tappade lusten helt enkelt. Nu står jag och tittar igenom vad jag har och väljer ut vad jag ska testa på idag. Jag tvättar hemma så jag hoppar kallavfettning, än om det säkert behövs på sina ställen. Tvättar på grus så jag gör rätt så långt jag kan här, men kan såklart undvika det värsta. Det blir en förtvätt i form av Prewash eller Grön från BBV och sen något vaxschampo jag bara vill bli av med. Ser fram mot att testa de finare schampona jag har, men vill gärna ha erfarenheten av tvätt med de enklare i hemmiljö först. Kanske uppskattar jag de finare ännu lite mer då ...? =)

Har ingen aning om hur jag arbetar med torkhjälpmedel eller vad de kan kallas på svenska. Har något eller två .. får se om det blir något av det alls idag. Har annat kul jag vill hinna med också. Fasen vad livet är gött för mig nu. :lol:

RTFM.jpg
RTFM, ja faktiskt =)

ensam.jpg
Lite och "behändig". (Den väger än åndå 23kg.)

50bar.jpg
Nytt spolmunstycke coming up!

tvätt.jpg
Första tvätten blev med vanligt bilschampo (applicerat med skumlans). Det mesta av smutsen går bort, men det finns fläckar som stannade kvar trots att jag drog lätt med borsten. Ser fram mot att köra med kem avsedd för fälgtvätt på fälgarna framöver.

plats.jpg
Är inte så stor, så den får plats även i ett mindre förråd.

slang.jpg
Någon slangvinda har jag inte — ännu. =)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar