Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Inlägg av Wolfram » 07 nov 2021 19:40

Halloj!
Har alltid tyckt att gummimattorna i Volvon ser så tråkiga ut, grådassiga å jävliga som förmodligen bara andra Volvoägaren kan nicka ja till och förstå.
Vad kan man göra åt detta? Själv har jag ingen aning, så nu blir det ett litet test/experiment.

Började med att tvätta av alla mattorna med något industrirengöringsmedel och diskborstning, medlet fick ligga 10 minuter innan det började borstas.
Vad som rann av var både grått, brunt och grumligt. Detta trots att jag rengör mattorna en gång i månaden.
1.jpg



Steg 2
Fyra tråkiga mattor, vad passar bättre än fyra olika produkter?.

Julas egna medel Hamron Tyre Shine står inte så högt hos mig, men jag ville inte utesluta dom, därför är dom med oss idag.
BBW Basic-White dressing: Enklast att lägga på, det luktade också väldigt bra. Detta är även det enda av medlen som lades på i två lager.
Autoglym Rubber & Vinyl Care: Luktade väldigt citrusaktigt åt det apelsin hållet, enkelt att lägga på och lättflytande.
Autoglym Bumper & Trim Gel: Det medel med fetast konsistens av dom alla, det blev svart samma stund som medlet lades på, luktar väldigt gott och är en doft som jag kan tänka mig passar bra i bilen.
2.jpg




Såhär blev mattorna i ögonblicket direkt efter applicering.
Gör inte detta hemma om ni inte vill ha ishall i badrummet!
3.jpg






Resultatet efter att alla medel har legat på i fyra timmar.

Julas egna märke Hamron Tyre Shine:
Helt luktfritt, men lämnar en väldigt gråfläckig yta efter att det torkat, det gamla slitna skicket lyser genom fullständigt.


BBW Basic White Dressing:
Sprutades på utan att spädas.
Luktade väldigt fräscht och gott.
Torkar/går in i material absolut snabbast av alla testade.
Fick läggas på i tre lager innan det gråa slutade lysa genom.
Medlet krävde mest påläggningsarbete av alla testade, men ytan blev bäst utseendemässigt.


Autoglym Rubber & Vinyl Care:
Luktade väldigt citrusaktigt åt det apelsin hållet, enkelt att spruta på.
Detta medel får hela gummimattan att få en jämn fin svärta utan att det grå lyser genom.
Bra om man vill ha ett snabbt och lite glansigare resultat än BBW Basic White Dressing.


Autoglym Bumper & Trim Gel:
Luktar väldigt gott och är en doft som jag kan tänka mig att ha i bilen.
Medelet är det med fetast konsistens av dom alla, konsistensen påminner väldigt mycket om glycerol.
Svart blev det i samma stund som medlet lades på, efter en stund torkade det in och plasten verkar på något vis absorberat det.
Något blankare än BBW, men med samma fina resultat.
För mig verkar detta ihop med BBW vara det bästa beroende på vilket resutat man önskar (blankare/mattare yta), båda är dock matta.

Inget av medlen avger någon doft längre, jag vet inte vilket som kommer hålla sitt resultat bäst, det får uppdateras senare.
Alla mattor upplevs som lika hala/inte hala.

4.jpg



Vad har ni andra använt för samma ändamål?
Hur länge har resultatet hållt i sig för er?

TomasA
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jan 2010 20:06

Re: Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Inlägg av TomasA » 08 nov 2021 06:43

Kul test!

Körde tidigare med Bollnäs white dressing och tyckte den var bra.
Testade sen Autoglym och tycker den är bäst hittills.
Just på mattorna så är det svårt att säga hur länge de håller. Men ett par veckor med normalt användande.

Tips, testa motortvätt.
Direkt efter när allt är blött, duscha hela motorrummet med Autoglym Rubber & Vinyl Care och stäng till.

Dagen efter ser allt ut som nytt 👍

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Inlägg av Funk » 08 nov 2021 12:20

Jag kör BBV vita på samma sätt, även på mattorna..våtapplicering och möjligen lätt avtorkning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Inlägg av Manor » 08 nov 2021 18:39

Jag använder mig av Selaclean Gummiförnyelse...en makalös produkt på just gummimattor :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Ett försök i att fixa Volvos grådassiga gummimattor

Inlägg av vaxfrasse » 08 nov 2021 22:57

Trevligt test. Har använt Autosmart Furbin på gummimattor ett tag nu. Tycker det ger bra resultat och att de inte blir hala. Men trevligt att se hur flera medel funkar!

Skriv svar