Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blåspistol med Venturi-munstycke

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Blåspistol med Venturi-munstycke

Inlägg av Galaxy » 23 feb 2019 17:58

Tänkte tipsa om hjälp till beröringsfri tvätt med avblåsning av vatten vid torkningen med tryckluft genom en blåspistol med "Venturi"-munstycke, dvs ejektorfunktion. Man får då en större "stråle" och mycket kraftigare än med vanlig renblåsningspistol. Nackdel är att det ska gärna vara högt lufttryck för bäst effekt och att ljudnivån är förhållandevis hög. Ett exempel på en sådan blåspistol med bra effekt är en av märket BGS och modellen heter 8982. Brukar avhandlas vanlig renblåsningspistol eller typ lövblås, hundfön, Master-Blaster, Bigboi-blåsare men någon mer som testat blåsa av bilen med Venturi munstyckeförsedd blåspistol till tryckluft?
Jämför man en batteridriven Makita luftblås som går att blåsa torr grill, runt backspeglar, fälgar etc på bilen så har denna med Venturi-munstycke en helt annan kraft, nästan så att Makitan bara är en bris :). Länkar till något Youtubeklipp som visar funktionen på dessa tryckluftsblåspistoler med Venturi-munstycke: https://www.youtube.com/watch?v=PGxDO2WHnOY . Här 2 stycken klipp som visar skillnaden mot vanligt renblåsmunstycke: https://www.youtube.com/watch?v=7Korl76_raQ och https://www.youtube.com/watch?v=YSCJqcBPepA . Finns inte många klipp på dess funktion och inte de bästa klippen de som finns men man kan få en liten uppfattning om kraften där är i dessa blåsmunstycken.

Nu har jag inte haft någon snö nyligen men kan tänka mig att det kan gå att blåsa bort lös snö istället för att borsta bort den från lacken.

/Anders

Mr Mortlach
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 nov 2017 22:17

Re: Blåspistol med Venturi-munstycke

Inlägg av Mr Mortlach » 25 feb 2019 10:28

Tack Anders!

Det här tipset har jag väntat på länge, Slänger iväg en beställning nu och sen ska jag utvärdera produkten.
Jag återkommer!

Mvh, Robert

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Blåspistol med Venturi-munstycke

Inlägg av MRisberg » 08 mar 2019 19:22

Kul! Intressant.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Mr Mortlach
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 nov 2017 22:17

Re: Blåspistol med Venturi-munstycke

Inlägg av Mr Mortlach » 11 apr 2019 11:14

Hej!

Jag har testat med min kompressor nu och ingen vidare succe Min kompressor är dock gammal och lite klen och misstänker att den inte riktigt räcker till. Jag ska testa munstycket på min farsas företag då han har skruvkompressor. Men i mitt garage funkar dammsugaren bättre när man kör blåsfunktionen.

Hade fint!

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Blåspistol med Venturi-munstycke

Inlägg av Rattnalle » 11 apr 2019 20:06

Har du tillräckligt stor tank på kompressorn? Då borde ju hälsan på kompressorn i sig inte spela så stor roll.

Skriv svar