Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Chipex

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Chipex

Inlägg av Manor » 08 aug 2019 14:12

Det finns en längre tråd på forumet där Chipex testats tidigare (samt en konkurrerande produkt):
https://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=4334

Jag har tidigare använt Chipex på en silverfärgad Subaru Outback, och tyckt att det varit ett smidigt sätt att få bukt med stenskott.
Skillnaden mot att använda ett vanligt stenskotts-kit är ganska stort, inte minst när det gäller metallic lacker som i Chipex fallet inte kräver separat klarlack.

Det blir inte perfekt, men betydligt bättre. Det går säkerligen att få till det perfekt också, men då måste man kämpa på och fylla i färg i omgångar.
Jag gjorde nu en ny Chipex beställning (denna gång till den gamla Volvon), och planen var bara att fylla i färg i stenskotten och inte satsa på ett perfekt resultat.

Stenskotten syntes väl mot den mörka lacken innan:
Bild

...och betydligt mindre efter Chipex, även om det inte är osynligt:
Bild

Det som var väldigt positivt var att Chipex nu kör en "kampanj" som innebär att om man redovisar ett före/efter resultat på deras FaceBook sida samt lämnar två recensioner så får man ett extra Chipex kit hemskickat utan extra kostnad. Då jag redan sen tidigare var en nöjd kund och visste vad jag gav min in på...hade jag inga problem alls att "sälja min själ" för att fixa ett ytterligare Chipex kit...denna gång till vår blå metallic Suzuki :jeps. Detta kit kom snyggt och prydligt hemlevererat, så det var ingen bluff.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Chipex

Inlägg av Lill-Dan » 08 aug 2019 18:35

Testade också chipex för ett par år sedan.. blev som vanligt inte nöjd,men det har jag aldrig blivit med lackstift heller,får väl säja att chipex var bättre iaf.. min bmw som jag duttade på är metallic vit,mineral vit metallic,så det är ju en jävligt jobbig färg också kanske. Har tänkt tanken,skulle proffsrekondare lyckas bättre än mig om man skulle lämna in för polering och be dom fylla i stenskott i samma veva?
:brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Chipex

Inlägg av Manor » 04 jan 2020 18:57

Lill-Dan skrev:
08 aug 2019 18:35
Testade också chipex för ett par år sedan.. blev som vanligt inte nöjd,men det har jag aldrig blivit med lackstift heller,får väl säja att chipex var bättre iaf.. min bmw som jag duttade på är metallic vit,mineral vit metallic,så det är ju en jävligt jobbig färg också kanske. Har tänkt tanken,skulle proffsrekondare lyckas bättre än mig om man skulle lämna in för polering och be dom fylla i stenskott i samma veva?
Jag såg just att du faktiskt testat Chipex men inte riktigt blivit nöjd.
Osynligt blir det inte, men betydligt bättre än "lackstift" både att jobba med och nyansmässigt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar