Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lyxwax från AutoSmart

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
haggee
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 nov 2019 19:06

Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av haggee » 28 jul 2020 14:32

Hejsan. någon här inne som har erfarenhet av AutoSmarts Lyxwax? själv har jag aldrig hört talas om vaxet

Fick erbjudande, polering och vaxning med Lyxwax för 2800 kr. Frågade om hållbarheten och fick till svar 3-6 mån. I mina öron är 2800 kr bortkastade pengar för ett 3-6 mån vax

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Manor » 28 jul 2020 23:26

Jag har ingen aning om vad det är för ett vax.

För mig är underarbetet a-o då det är dessa steg som tar tid och ger resultatet.
Om jag summerar tiden för mitt senaste jobb så hamnade jag på 9-10 timmar, och då tog läggningen av lackskyddet kanske 30 minuter. Skillnaden är om ett keramiskt lackskydd ska läggas, det tar några timmar för mig.

Så vilket vax som läggs i slutet är peanuts mot vad underarbetet består av och om firman behärskar det.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

haggee
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 nov 2019 19:06

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av haggee » 29 jul 2020 00:20

Sen frågade jag hur bilen ska tvättas osv. Ja medlet tålde inte starka alkaliska medel. I mina öron är det ett hittepå vax. Jag har själv kört med Fusso Coat som skydd under vinterhalvåret. Vad kör du för lackskydd?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Funk » 29 jul 2020 07:25

Jag håller med Manor, det som tar tid och följaktligen kostar är polering/underarbete.

Autosmart verkar idag bara ha ett rent vax, ett växtbaserat vax...Det blir säkert superfint, men tål som sagt i stort sett ingenting. Dessa vaxer har sin plats på hobbybilar där dom kan ge ett fantastiskt djup, men knappast på en vardagsbil.
Personligen har jag jobbat mycket med Autosmarts Platinum, vilket är ett lättjobbat vax som passar bäst för salubilar och liknande...Det ger dålig hållbarhet, men är extremt lättjobbat så det har sin plats i bilhallar etc.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

haggee
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 nov 2019 19:06

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av haggee » 29 jul 2020 10:31

Vilka vax/lackskydd använder ni under vinterhalvåret?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Funk » 29 jul 2020 11:23

Jag använder enbart CQUK, ett keramiskt skydd som lätt håller två år så som vi använder bilarna. Någon gång får det en boost av CQ reload, men det behövs egentligen inte.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

haggee
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 nov 2019 19:06

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av haggee » 29 jul 2020 11:30

Har aldrig lagt på keramiskt på mina bilar, har hört att det lätt kan bli flammigt. Jag hade en idé med följande kombo på bilen

Tvätt och polering sedan lägga ett lager Menzerna Power Lock, låta härda 12 h minst, sen lägga på ett lager Fusso Coat o låta det härda 12h. Vad tror ni om denna kombon?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Funk » 29 jul 2020 15:27

Enligt mig finns ingen anledning att toppa ett "vax" med ett annat "vax". Kör på det ena bara.
Nu för tiden är keramiska inte så svårt att lägga då "flashtiden" är längre än när de första kom. Men får vara noga och ha bra belysning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

haggee
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 nov 2019 19:06

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av haggee » 29 jul 2020 19:21

När det pratas om Sealant vad menas då? Och vilka medel (märken) är det då?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av popp » 29 jul 2020 21:26

Jag hade lagt detta keramiska lackskydd :jeps

https://www.autodude.se/produkt/lackfor ... c_coating/

Detta är nästan helt omöjligt att misslyckas med :cheers

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Manor » 29 jul 2020 21:28

haggee skrev:
29 jul 2020 11:30
Har aldrig lagt på keramiskt på mina bilar, har hört att det lätt kan bli flammigt. Jag hade en idé med följande kombo på bilen

Tvätt och polering sedan lägga ett lager Menzerna Power Lock, låta härda 12 h minst, sen lägga på ett lager Fusso Coat o låta det härda 12h. Vad tror ni om denna kombon?
En kombination som Matt på Obsessed Garage (YouTube kanal) gillar är Power Lock & Collinite 845. Det finns nog en del videoklipp på detta, och då han är en perfektionist så lär det fungera bra.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lyxwax från AutoSmart

Inlägg av Manor » 29 jul 2020 21:30

...även jag använder ett keramiskt lackskydd i botten CarPro CQuartz UK 3.0...som i år "reparerades" med CarPro Essence Plus som ör att betrakta som en "cleaner" och toppades därefter med CarPro Gliss (v2).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar