Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Provat på Optimum No Rinse idag

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 08 jun 2013 19:43

Hej på er!

Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt lilla test av Optimum No Rinse. En möjlighet att tvätta bilen för oss som inte har tvättmöjlighet hemma på en garageupppfart eller liknande. Bor själv i ett radhus som ligger i en bostadsrättsförening där man tagit beslut om att man inte får tvätta bilen alls, och med tanke på att jag har ett rätt så okej storlek på garaget så tänkte jag att denna produkt kommer att passa mig bra för att i alla fall kunna tvätta bilen hemmavid under månaderna maj - okt. Om jag ska åka och tvätta bilen i en "gör det själv hall" så ligger närmaste ca 8 km från där jag bor och med två barn på hemmafronten så är denna lösningen mycket mer smidig för mig. Här nedan följer en liten redogörelse för hur jag gått tillväga.


Optimum No Rinse (kommer härifrån att endast skriva ONR) är en lösning som ska blandas 1 oz till 2 gallon vatten, som i svenska mått mätt blir ca 30 ml till 7,5 liter vatten. Jag fegade lite här och tog och blandade 30 ml ONR till 7 liter vatten samt att jag även blandade en sprayflaska med 30 ml ONR till 500 ml, för att kunna förbehandla bilen lite innan, detta ska man inte behöva egentligen men eftersom det var första gången som jag testade detta så kändes det säkrast så här. (Hann inte med att lägga Nattys Paste Wax nu innan jag skriver detta, ska lägga det ikväll eller imorgon. Skulle egentligen velat att testat att lägga Opti Seal på här, men ekonomin satte stopp denna månad)


Bild

Lite bilder på min bil innan tvätten samt bild på tvättplatsen (mitt garage):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tog två kapsyler av ONR till 7 liter vatten. Enligt vad jag läst mig till så ska två kapsyler motsvara 1 oz (30 ml).

Bild

Då kör vi igång då. Tog endast kort på bakluckan under tvättandet. Bakluckan var minst lika skitig som övriga bilen var innan jag började.

Bild

Torkat av den:

Bild

Såg här såg det ut i garaget efter tvätten. Inte så mycket vatten på golvet, men jag tror att jag snålade lite i början då detta var första gången jag använde denna metod samt att jag förbehandlade hela bilen innan med sprayflaskan.

Bild

Blev rätt så skitigt i avsköljningshinken i alla fall, samt att tvättvanten blev väldigt skitig. ONR blandningen som jag fick över var ca 1,5 liter, men detta kommer att gå åt vid nästä tillfälle jag ska tvätta för nu förstår jag produkten bättre. Detta som blev över hälde jag ut i rabatten hemma, enligt info från Gråben som jag köpt detta av. Tack för all support kring denna produkten Gråben.

Bild

Lite efterbilder på bilen också, först närbilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Och två bilder på hela bilen när den är klar. Tänk på att jag har ännu inte hunnit lägga på något vax på den:

Bild

Bild


Lite omdöme om produkten då. Jo jag gillade produkten och vad syftet med den är. Kommer ju aldrig att ta över från en vanlig tvätt med skummande bilschampo och rinnande vatten men om man inte har den möjligheten på hemmaplan så är detta helt klart ett alternativ. Först testade jag på bakluckan och taket, körde med lugna svepande drag över bilen. Tyckte att man kände ganska direkt när man hade för lite ONR lösning i vanten. Direkt efter att jag kört med tvättvanten så gick jag efter och torkade med torkduk. När man använder detta medel så blir det ganska lite vatten kvar på bilen att torka och det går väldigt lätt att torka bilen efter detta medel. Gick åt två torkdukar till hela bilen samt en ful/gammal mf-duk till fälgarna. Kommer absolut att fortsätta att tvätta bilen på detta sättet under månaderna april - oktober. Är det väldigt skitig så kommer jag att välja tvätthallen men vid en lättare till medium skitig bil så tror jag absolut på denna produkten.

Om ni undrar något så är det bara att fråga på i denna tråden.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Arjen » 08 jun 2013 22:36

Är det inte ganska stor risk för repor? Skulle nog inte vilja tvätta bilen med den vanten. Har haft ögonen på ONR ett tag. Hur tror du den skulle fungera som en QD? Känns som att waterless wash är bättre än vanliga QD om man bara vill "damma av" bilen lite snabbt. Hur luktar den?

Trevlig recension också.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Lemerok » 08 jun 2013 22:40

Fin och intressant recension! :best

Jag har som tur tillgång till 2 st GDS-hallar inom några hundra meter samt föräldrarnas villa med högtryck några mil bort.
Men kul att läsa och vem vet vart man hamnar i framtiden.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 09 jun 2013 07:02

Arjen skrev:Är det inte ganska stor risk för repor? Skulle nog inte vilja tvätta bilen med den vanten. Har haft ögonen på ONR ett tag. Hur tror du den skulle fungera som en QD? Känns som att waterless wash är bättre än vanliga QD om man bara vill "damma av" bilen lite snabbt. Hur luktar den?

Trevlig recension också.
Det ska inte repa bilen om man gör rätt, och använder man mycket ONR lösning i vanten så kändes det som om det blev bra glid mot lacken. Skulle nog inte riktigt våga köra vintertvätt med det men under perioden april - oktober kommer jag att köra detta som tvätt. Lukten på produkten är svår att beskriva, lite åt mandel hållet fast lite mer kemisk mandeldoft. Sambon tyckte att det luktde lite mandelkubb om det. Som QD samt Clay lube fungerar detta nog ypperligt, har inte testat detta men det är vad jag tror eftersom produkten blir väldigt hal mot bilen.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 09 jun 2013 12:34

Har idag varıt ute och lagt på ett lager med Poorboys Nattys Paste Wax, och jag måste säga att det var det värsta som jag någonsin torkat av en bil. Kanske la det för tjockt men det var ett helt träningspass att få bort det. Kommer nog inte att vilja använda detta igen så om någon vill testa detta vaxet så kom med ett bud eller någon annat roligt att byta med.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 10 jun 2013 18:46

Blev så imponerad av ONR så jag kunde inte hålla mig från att beställa Opti Seal nu. Ska se om jag kan göra en test av opti seal mot Ultima PGP och se vilken som är bäst.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Gråben » 10 jun 2013 19:07

Trevligt :-)

Kul att du testade onr, ska bli kul att se vad du tycker om opti-seal :-)

Fint test du gjorde! :-)

Med vänlig hälsning,
Magnus
Senast redigerad av 1 Gråben, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av LineaR » 10 jun 2013 20:00

Mycket intressant test..Bra beskrivet och verkar ju funka bra om man ska tvätt bort lättskitig bil..
Gör man detta då smutsen är färsk med så blir risken repor mindre. Dock tror jag det kommer tvättrepor..men det gör det i GDS-hallen med. Har man en hal yta på lacken så funkar detta nog utmärkt...Bra test :best :best :best :best
Senast redigerad av 1 LineaR, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 10 jun 2013 20:45

trevligt att testet uppskattas.

linear, finns att köpa i liten förpackning. för ca 75 kr tror jag om du vill testa

mvh Magnus.
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av bigguns » 10 jun 2013 20:55

Kanonfin recension :best
Trist att du inte får använda avloppet, för det är väl det det handlar om :?
Ser att det är en avloppsbrunn i golvet, men det är kanske ute på gatan ni inte får tvätta.

Själv är jag mycket tveksam till denna metod, men den kan kanske vara något skonsammare än automattvätt. OM man vet vad man gör. Så mycket vatten/blandning man kan använd som möjligt lär nog inte skada.
Bilen ser inte helt obehandlad ut innan heller och skiten satt nog inte så hårt.
Mycket av smutsen ser ut att ha fastnat i tvättvanten, om den inta var svart innan vill säga.
Detta kan tyda på att medlet innehåller siliconer som gör bilen hal.

När jag testat schampon har jag märkt, att alla schampon med avrinningsegenskaper adderat i schampot (vaxschampon) då fastnar mycket smuts i tvättvanten. och det enda som hjälper är en 60 graders tvätt men helst och att de får ligga och dra i alkaliblandning först för att bli helt rena.
Schampon som INTE har avrinningsegenskaper inbyggda, typ Cherryfoam, Ultimaschampot, då hålls tvättvanten ren under hela tvättprocessen.
Mitt intryck är att icke vaxschampon alltid tvättar renare än schampon med "vax" i.
Och alltid har tvåhinksmetoden använts oavsett schampotyp.

Med vänlig hälsning Fredrik
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av progge » 10 jun 2013 21:15

Och alltid har tvåhinksmetoden använts oavsett schampotyp
Jag använde denna metod till jag såg Mr Gary köra en hinksmetoden.
Lägger i sex tvätthandskar modell Rasta i en 15 l hink med schampo.
Dessa får inte gå tillbaka i hinken. Lägger dem efter ha tvättat en panel i en torr hink med alla Mf dukar och tvättas i maskin.
Minimalt med risk för tvätt repor. :jeps :best
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 10 jun 2013 21:17

Tjena.

Det som syns på bilen av garaget är inte ett avlopp utan droppande kondensvatten från bilen(men det ser faktiskt ut som ett avlopp men det har jag inte i garaget.

Bilen var inte bandland tidigare mer än med Extra Gloss Protection i höstas och under vintern så fick den Polishangel Red Opal på sig, annars obehandlad, har inte hunnit med ännu.

Eftersom jag har så pass långt till en GDS hall eller annan tvättmöjlighet så blir det inte av att man tvättar så ofta, så om jag med hjälp av denna produkt kan tvätta bilen en gång i veckan så blir jag nöjd, och på en vecka nu denna tiden på året så hinner inte bilen bli så skitig.

När jag använde detta på bilen så tyckte jag inte att jag kunde känna något motstånd direkt som skulle skapa repor förräns tvätthandsken blev lite för torr, men gällande repor på bilen så får tiden utvisa det då jag kommer att fortsätta med denna metoden eftersom den passar mig väldigt bra.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av bigguns » 10 jun 2013 21:22

progge skrev:
Och alltid har tvåhinksmetoden använts oavsett schampotyp
Jag använde denna metod till jag såg Mr Gary köra en hinksmetoden.
Lägger i sex tvätthandskar modell Rasta i en 15 l hink med schampo.
Dessa får inte gå tillbaka i hinken. Lägger dem efter ha tvättat en panel i en torr hink med alla Mf dukar och tvättas i maskin.
Minimalt med risk för tvätt repor. :jeps :best
Ingen dum ide alls progge :jeps

mvh

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av netmatte » 09 feb 2015 18:47

Bra test =) har SJ vart sugen på att testa den typ av tvätt. Att kunna tvätta bilen i garaget under vintertid. Men vart skeptisk till den metoden. Har funderat på att testa chemical gays variant på det.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Cogo » 09 feb 2015 19:30

Tackar för det. ONR finns att köpa i liten flaska till en billig peng.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av netmatte » 09 feb 2015 20:02

Ska kolla upp det =)

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Arjen » 21 maj 2021 15:30

Någon som vet var man kan beställa denna produkt i Sverige?

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Provat på Optimum No Rinse idag

Inlägg av Bananen » 22 maj 2021 16:10

/ Hälsningar Thomas

Skriv svar