Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av davve » 07 jun 2015 15:01

Ni som provat både tex nilfisk 145 och en 1152, är kränzle mycket klenare?

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av brainstorm99 » 07 jun 2015 16:50

davve skrev:Ni som provat både tex nilfisk 145 och en 1152, är kränzle mycket klenare?


Bra fråga!
Jag har själv en Nilfisk 145 som jag är nöjd med, men prylkåt som man är så är jag sugen på en Kränzel :)

Saknar de här perfekta utblåset som man tex kan få på olika biltvättar, trots att jag har fordonsmunstycket.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 07 jun 2015 18:53

davve skrev:Ni som provat både tex nilfisk 145 och en 1152, är kränzle mycket klenare?
Är det bara tryck på en liten punkt som intresserar, eller den faktiska rengöringseffekten som ju är en produkt av flöde och tryck?

Tänk så här: om vi har en given mängd vatten som på en given tidsenhet ska genom ett givet hål, då får vi ett visst tryck. Om vi inte ändrar tiden eller hålet, men vill ha mer tryck - då får vi öka vattenmängden.
Hur gör vi det? Med mer effekt, förstås. Men i vägguttaget har vi bara tillgång till 230V och 10A, och därför kan vi inte stoppa i en större motor. Kan man göra pumpen effektivare då? Visst, men bara inom rimliga gränser, och vad är oddsen för att de billigaste tvättarna skulle ha de effektivaste (och förstås dyraste) pumparna? Tittar man på konstruktionerna finns det ofta effektiva flödesbromsar i form av skarpa och korta böjar, klent dimensionerade rördelar och klena slangar.
Men ... Hur får de upp trycket i specifikationen då? Kan man inte öka effekten/flödet så får man helt enkelt minska hålet som vattnet ska igenom. Tadaa, högre tryck! Användbart? Inte mycket. Men det ser bra ut i annonserna.
Lite som att köpa en hemmabioanläggning. De simplaste har ofta rejält tilltagen uteffekt. Men går den att använda? Tja, om man gillar brutal THD (Total Harmonisk Distorsion)!


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Senast redigerad av 1 Norrhyttan, redigerad totalt 7 gånger.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av davve » 07 jun 2015 20:17

Liten punkt är till att dra det till ytterligheter. Man hållet ett visst avstånd till målet och då är det ingen liten punkt som träffar.
145bar mot 115 är ganska stor skillnad.

Borde vara klart klenare.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 07 jun 2015 20:26

davve skrev:Liten punkt är till att dra det till ytterligheter. Man hållet ett visst avstånd till målet och då är det ingen liten punkt som träffar.
145bar mot 115 är ganska stor skillnad.

Borde vara klart klenare.
Ja, om du bara är ute efter tryck så... Your choice!
Läs gärna mitt uppdaterade inlägg, och fundera på om det bara är rappakalja jag skriver.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 07 jun 2015 20:45

WaxDog skrev:Den tyska modellen kommer från och med nästa vecka att finnas beställningsbar i webshoppen.
Samma pris som den svenska 10 Amperes modellen och med samma garantier.
Bra idé. Jag köpte från Tyskland för att få mer flås. Hade den funnits hos er då, hade jag handlat från er.
By the way, jag kör tvätten på 10A dvärgbrytare och de löser aldrig ut. Trots att tryckmätaren visar fullt tryck.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Nybliven polernörd » 07 jun 2015 21:14

Så har man beställt en KRÄNZLE HD 1152 TST den tyska varianten hos waxdog. Kommer bli sjukt kul att tvätta nu ännu mer än innan :) Hade en kärcher k5. Så laddad tar gärna emot era tips ni som har haft den ett tag, men läst tråden men finns kanske mer tips. Beställde även foam gun men såg nu bbv attt det fanns en liknande men med ratt som det är på Kärcher är den bättre eller? Den var ju billigare med

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 07 jun 2015 21:40

Hoppas du blir nöjd. Förvänta dig inga underverk, bara. Det är trots allt en 230V-maskin, kan inte konkurrera med 3-fasmaskiner. Men jämfört med andra 230-maskiner står den sig bra!


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 07 jun 2015 22:49

Nybliven polernörd skrev:Så har man beställt en KRÄNZLE HD 1152 TST den tyska varianten hos waxdog. Kommer bli sjukt kul att tvätta nu ännu mer än innan :) Hade en kärcher k5. Så laddad tar gärna emot era tips ni som har haft den ett tag, men läst tråden men finns kanske mer tips. Beställde även foam gun men såg nu bbv attt det fanns en liknande men med ratt som det är på Kärcher är den bättre eller? Den var ju billigare med
En kvalitetspryl som man blir glad av att ta fram :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av davve » 08 jun 2015 04:46

Norrhyttan skrev:
davve skrev:Liten punkt är till att dra det till ytterligheter. Man hållet ett visst avstånd till målet och då är det ingen liten punkt som träffar.
145bar mot 115 är ganska stor skillnad.

Borde vara klart klenare.
Ja, om du bara är ute efter tryck så... Your choice!
Läs gärna mitt uppdaterade inlägg, och fundera på om det bara är rappakalja jag skriver.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Trycket är viktigt, vattenmängd är viktigt.

145 mot 115 bar
500l mot 600l/h

Det ena utesluter inte det andra :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 07:08

Trycket är bara viktigt där det träffar ytan. Vem som skryter med högst pumptryck är oviktigt för rengöringseffekten. Men jag märker att du inte är öppen för detta och det är egentligen inte mitt problem.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av davve » 08 jun 2015 07:19

Hehe.. Nej detta verkar känsligt. Undrade bara om någon provat båda och om kränzle var märkbart klenare eller inte.

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av brainstorm99 » 08 jun 2015 08:03

Nybliven polernörd skrev:Så har man beställt en KRÄNZLE HD 1152 TST den tyska varianten hos waxdog. Kommer bli sjukt kul att tvätta nu ännu mer än innan :) Hade en kärcher k5. Så laddad tar gärna emot era tips ni som har haft den ett tag, men läst tråden men finns kanske mer tips. Beställde även foam gun men såg nu bbv attt det fanns en liknande men med ratt som det är på Kärcher är den bättre eller? Den var ju billigare med
Skriv gärna vad du tycker efter du testat :)
Vad har du för säkring? 10 eller 13 amp

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Nybliven polernörd » 08 jun 2015 10:05

Ska jag göra jag har 16 amp

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av brainstorm99 » 08 jun 2015 11:51

Norrhyttan skrev:
WaxDog skrev:Den tyska modellen kommer från och med nästa vecka att finnas beställningsbar i webshoppen.
Samma pris som den svenska 10 Amperes modellen och med samma garantier.
Bra idé. Jag köpte från Tyskland för att få mer flås. Hade den funnits hos er då, hade jag handlat från er.
By the way, jag kör tvätten på 10A dvärgbrytare och de löser aldrig ut. Trots att tryckmätaren visar fullt tryck.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

Startar du på ett specielt sätt då eller funkar det klockrent ändå?
Såg nått på Waxdog att man kunde starta den med avtryckaren igång om man har 10 amp säkring, för att det ska fungera.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 11:55

brainstorm99 skrev:
Norrhyttan skrev:
WaxDog skrev:Den tyska modellen kommer från och med nästa vecka att finnas beställningsbar i webshoppen.
Samma pris som den svenska 10 Amperes modellen och med samma garantier.
Bra idé. Jag köpte från Tyskland för att få mer flås. Hade den funnits hos er då, hade jag handlat från er.
By the way, jag kör tvätten på 10A dvärgbrytare och de löser aldrig ut. Trots att tryckmätaren visar fullt tryck.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

Startar du på ett specielt sätt då eller funkar det klockrent ändå?
Såg nått på Waxdog att man kunde starta den med avtryckaren igång om man har 10 amp säkring, för att det ska fungera.
Nä, jag brakar på som om det inte fanns någon morgondag. Först körde jag bara tvätten på ett uttag som var säkrat med 16A men sedan glömde jag bort mig och använde tvätten i källaren som har 10A. Funkade gång på gång så då testade jag ett 10A-uttag i logen också, och hittills har ingen dvärgbrytare löst ut.
Har 13A-brytare liggandes men byter inte förrän behovet uppstår.
Att det funkar för mig är dock ingen garanti för att det ska funka hos dig. Kan ju vara så att jag ligger precis på gränsen så ett annat fabrikat på dvärgbrytare kanske skulle löst ut.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Perra83 » 08 jun 2015 13:22

davve skrev:
Norrhyttan skrev:
davve skrev:Liten punkt är till att dra det till ytterligheter. Man hållet ett visst avstånd till målet och då är det ingen liten punkt som träffar.
145bar mot 115 är ganska stor skillnad.

Borde vara klart klenare.
Ja, om du bara är ute efter tryck så... Your choice!
Läs gärna mitt uppdaterade inlägg, och fundera på om det bara är rappakalja jag skriver.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Trycket är viktigt, vattenmängd är viktigt.

145 mot 115 bar
500l mot 600l/h

Det ena utesluter inte det andra :)
Min Svenska 1152TST från Waxdog ger 120bar på mätaren. Den Tyska ger 130bar?

Såg förövrigt ett filmklipp på Youtube där en snubbe la på en massa skum på bilen. När han sedan sköljde av bilen tog det en evighet. Tror att det var en liten gul maskin med massor med bar men den gav inget vatten i princip. 600l/h är lagom :nicka
Ja har ett par grannar som kan tvätta bilen men vägen mot brunnen blir knappt blöt. Från min uppfart rinner det floder.

1152TST är inte bäst men bra nära. Du kan ha bred stråle med hyggligt tryck. Det är inte kul att stå och spola av kallavfettning från lacken med en stråle lika bred som ett kontokort.

Någon skrev att en Kränzle säljer man inte. Jag säger att man köper en till :lol:

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 13:35

Perra83 skrev:600l/h är lagom :nicka
Jag tycker det är i minsta laget, men inser att en 230V-maskin inte kan ge obegränsade mängder vatten. Jag köpte min Kränzle för att det kändes som det bästa tänkbara som fortfarande är smidigt att flytta och ta med sig. När mitt garage är klart lutar det åt att jag letar efter en begagnad 3-fasmaskin istället för att få mer flöde, men då blir den stationär.

Någon skrev att en Kränzle säljer man inte. [/quote]
Det var jag, och även om jag köper en rejäl 3-fasmaskin så blir Kränzlen kvar eftersom den är så smidig i förhållande till sin kapacitet.
Vad var det jag sa!

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av brainstorm99 » 10 jun 2015 22:49

Sålde min Nilfisk 145.2 X-TRA idag, så det blev en beställning av en Kränzle 1152 TST Tyska versionen :) Ska bli kul å testa den när den dyker upp :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 12 jun 2015 21:57

brainstorm99 skrev:Sålde min Nilfisk 145.2 X-TRA idag, så det blev en beställning av en Kränzle 1152 TST Tyska versionen :) Ska bli kul å testa den när den dyker upp :)
Jag tror att du kommer bli nöjd :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar