Guide för nybörjare -Polering
Postat: 21 apr 2012 17:51
Från smuts till glänsande stjärna -Polering
För att polera en bil så behöver du följande materiel
* En dubbelhuvad polermaskin
* 4 x 100mm Poler-rondeller. (Medium hårdhet)
* 1 x lera / Ultima elastrofoam karosserisvamp för att rengöra lacken innan polering.
* Polermedel Medium Cut. (Det som tidigare kallas rubbing).
* Polermedel Fine Cut (en finrubbing).
* Lackskydd eller vax. (Glöm Sonax hårdvax, det innehåller 80% lösningsmedel). Vi använder Ultima Paint Guard Plus.
* 1 x Flaska isopropanol för att torka bort rester av polermedlet.
* 4 x mikrofiberdukar för att torka av polermedlet efter poleringen.
* 1 x rulle maskeringstejp för att maskera in plastdetaljer mm.
* Och givetvis skyddshandskar av typen läkarhandskar. Även hörselproppar när du kör polermaskinen. Den som en gång drabbas av tinnitus kommer att ångra att han eller hon inte använde hörselskydd. Går även bra att använa in-ear hörlurar som isolerar mot ljud.
Att polera din bil själv är roligt, dessutom så blir resultatet väldigt bra om du är noggrann och lägger ner lite tid. Visst kan du polera bilen för hand. Men en dubbelhuvad polermaskin är billig i inköp och dessutom får du mycket bättre resultat med en maskin eftersom aluminiumoxiden i polermedlet behöver en viss friktionsvärme för att avverka repor och oxid från en kontaminerad lack.
Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
1, Tvätt
Börja med att tvätta bilen, är den full av asfaltsfläckar så måste du givetvis använda en avfettning. Som den miljökämpe som jag är så använder jag en miljövänlig produkt. Verkningstiden är marginellt längre och jag har tid att vänta. Efter det så sköljer du av bilen och tvättar den åter igen så att lacken är helt ren. Spruta inte avfettning ovanför fönsterlisterna, då kan avfettning krypa in i dörren och avlägsna rostskyddet. Det är en vanligt nybörjarmisstag.
2, Lera karossen
Då börjar vi med leran, det är en lera som fångar upp flygrost mm. Du blandar helt enkelt en 10%-ig schampolösning i en sprayflaska och drar leran fram och tillbaka i en glidande rörelse över området som du ska polera. För att förstärka din känsel så kan du stoppa handen i en platspåse. -Jo, det fungerar. Så känner du först på den lerade ytan, och därefter på den olerade ytan. Häpnadsväckande. Eller hur?
Går även bra med Ultima elastrofoam karosserisvamp, fördelen är att slutresultatet blir blankare och att eventuellt damm från lackeringen i lacken försvinner också.
3, Maskering
Börja med att maskera in alla plastdetaljer. Runt handtag och backspeglar för att undvika missfärgning. Det är ett viktigt moment.
Biltemas maskeringstejp är ett bra val.
4, Polering
Nu kan du börja att polera. Ta tre ärtor mer polermedel av Medium Cut på vardera rondellen. Och kör en liten yta i sänder. Själv kör jag ett område på 25 x 25 cm. Torka av polermedlet och kör vidare. När du känner att polermedlet slutar verka så tar du några ärtor till och fortsätter. Torka av överflödigt damm med en mikrofiberduk. När hela bilen är polerad med Medium Cut så gör du om samma moment med Fine Cut för att få maximal glans.
För att säkerställa att ytan är helt ren innan du applicerar lackskyddet så tar du lite isopropanol på en mikrofiberduk och torkar av lacken. Det är viktigt att mikrofiberduken är helt ren och inte repar. Det kan du enkelt testa genom att dra med den på en cd-skiva. Klarar sig skivan utan repor så gör även bilen det.
5, Lackskydd
Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.
Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.
När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.
Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!
Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.
Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.
Nu har du gjort en behandling som skulle kostat 4-5000 kr hos en firma där du är uppbunden med efterbehandling mm. Känn dig stolt och lycka till på färden!
För att polera en bil så behöver du följande materiel
* En dubbelhuvad polermaskin
* 4 x 100mm Poler-rondeller. (Medium hårdhet)
* 1 x lera / Ultima elastrofoam karosserisvamp för att rengöra lacken innan polering.
* Polermedel Medium Cut. (Det som tidigare kallas rubbing).
* Polermedel Fine Cut (en finrubbing).
* Lackskydd eller vax. (Glöm Sonax hårdvax, det innehåller 80% lösningsmedel). Vi använder Ultima Paint Guard Plus.
* 1 x Flaska isopropanol för att torka bort rester av polermedlet.
* 4 x mikrofiberdukar för att torka av polermedlet efter poleringen.
* 1 x rulle maskeringstejp för att maskera in plastdetaljer mm.
* Och givetvis skyddshandskar av typen läkarhandskar. Även hörselproppar när du kör polermaskinen. Den som en gång drabbas av tinnitus kommer att ångra att han eller hon inte använde hörselskydd. Går även bra att använa in-ear hörlurar som isolerar mot ljud.
Att polera din bil själv är roligt, dessutom så blir resultatet väldigt bra om du är noggrann och lägger ner lite tid. Visst kan du polera bilen för hand. Men en dubbelhuvad polermaskin är billig i inköp och dessutom får du mycket bättre resultat med en maskin eftersom aluminiumoxiden i polermedlet behöver en viss friktionsvärme för att avverka repor och oxid från en kontaminerad lack.
Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
1, Tvätt
Börja med att tvätta bilen, är den full av asfaltsfläckar så måste du givetvis använda en avfettning. Som den miljökämpe som jag är så använder jag en miljövänlig produkt. Verkningstiden är marginellt längre och jag har tid att vänta. Efter det så sköljer du av bilen och tvättar den åter igen så att lacken är helt ren. Spruta inte avfettning ovanför fönsterlisterna, då kan avfettning krypa in i dörren och avlägsna rostskyddet. Det är en vanligt nybörjarmisstag.
2, Lera karossen
Då börjar vi med leran, det är en lera som fångar upp flygrost mm. Du blandar helt enkelt en 10%-ig schampolösning i en sprayflaska och drar leran fram och tillbaka i en glidande rörelse över området som du ska polera. För att förstärka din känsel så kan du stoppa handen i en platspåse. -Jo, det fungerar. Så känner du först på den lerade ytan, och därefter på den olerade ytan. Häpnadsväckande. Eller hur?
Går även bra med Ultima elastrofoam karosserisvamp, fördelen är att slutresultatet blir blankare och att eventuellt damm från lackeringen i lacken försvinner också.
3, Maskering
Börja med att maskera in alla plastdetaljer. Runt handtag och backspeglar för att undvika missfärgning. Det är ett viktigt moment.
Biltemas maskeringstejp är ett bra val.
4, Polering
Nu kan du börja att polera. Ta tre ärtor mer polermedel av Medium Cut på vardera rondellen. Och kör en liten yta i sänder. Själv kör jag ett område på 25 x 25 cm. Torka av polermedlet och kör vidare. När du känner att polermedlet slutar verka så tar du några ärtor till och fortsätter. Torka av överflödigt damm med en mikrofiberduk. När hela bilen är polerad med Medium Cut så gör du om samma moment med Fine Cut för att få maximal glans.
För att säkerställa att ytan är helt ren innan du applicerar lackskyddet så tar du lite isopropanol på en mikrofiberduk och torkar av lacken. Det är viktigt att mikrofiberduken är helt ren och inte repar. Det kan du enkelt testa genom att dra med den på en cd-skiva. Klarar sig skivan utan repor så gör även bilen det.
5, Lackskydd
Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.
Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.
När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.
Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!
Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.
Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.
Nu har du gjort en behandling som skulle kostat 4-5000 kr hos en firma där du är uppbunden med efterbehandling mm. Känn dig stolt och lycka till på färden!