Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av rockbabe » 13 okt 2019 19:54

Jag brukar inte lägga så många tusenlappar på bil vid bilinköp när det gäller vanliga bruksbilar men försöker hålla dom hyfsat rena. Både lack och underrede. Brukar köpa Turtle ZIP Bilshampoo bara för att det är väldigt billigt och väldigt drygt. Dessutom tycker jag att bilen blir hyfsat ren. Men min fråga är om du kan rekommendera något annat shampoo som ev är bättre till ungefärligt likvärdigt pris? Helst något som man kan köpa i lokala bilvårdsbutiker.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av Funk » 13 okt 2019 20:50

Välkommen till forumet !
Zip är inte så illa, men det finns annat till vettigt pris. Sonax glansschampo är trevligt och borde vara lätt att hitta, har du Mekonomen på nära håll så är Meguiars schampon bra, jag gillar NXT från dem..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av progge » 13 okt 2019 21:24

Biltemas schampon fungerar bra, till låga priser.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TomasA
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jan 2010 20:06

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av TomasA » 13 okt 2019 22:53

Körde med zip och glans schampoo med.
Min ögonöppnare var meguiars gula schampoo.

Då började allt ta fart speciellt ihop med något spray Wax som torkstöd.

Men zip är ju billigt och för dom pengarna finns nog inte mycket bättre.

Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av rockbabe » 14 okt 2019 11:48

Det var ju glädjande att höra att mitt "lågprisbilshampoo" tycktes vara bra. Vet naturligtvis om att det finns mängder med "professionella" produkter som används av dom som har biltvätt och bilrekond som yrke. Och som säkert även används av många som ställer ut sina bilar varje påskhelg på Elmia i Jönköping. Men för oss som bara försöker få våra bilar att se hyfsade ut och kanske ännu viktigare - kan rulla några år till utan att folk ska behöva tro att jag är på väg till bilskroten med bilen när jag är ute och kör. :-)

Eftersom tråden handlar om bilshampoo så kan jag ju ändå ställa frågan i samma tråd - vart har alla tvätthallar tagit vägen där man kan tvätta själv - sk GDS-hallar - som har LYFT? Det är naturligtvis superbra att det finns GDS-hallar där vi kan handtvätta våra bilar. Förr tog de ex 30 kronor och så fick man stå och blaska och spola hur länge man ville. Nu tar de betalt PER MINUT!!! Och kanske den största besvikelsen - lyftarna är borttagna! Hur ska man då kunna spola av underredet? :(
Har bara hört rykten att lyftarna inte tålde vatten och att någon lyft kollapsat i fukten.

Btw, tack för välkomnandet! :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av Funk » 14 okt 2019 12:12

Jag gissar på att det faktiskt beror på arbetsmiljölagstiftning. Det krävs handhavandeutbildning och noggrannare underhåll på lyftar sedan några år.

Vad det gäller schampon så kan man få sådana som ökar avrinningen och gör bilen mer lättvättad, vilket jag personligen tycker man borde vara beredd att betala lite extra för. Samt att man kollar vad priset per tvätt ligger på, inte vad flaskan kostar. Om ett riktigt bra schampo kostar 2,50:- per tvätt och tillför glans, luktar gott och gör att vatten pärlar sig och rinner av är inte det att föredra framför bara tillräcklig rengöring för 1,50:- per tvätt ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Re: Hur står sig Turtle ZIP Bilshampoo mot andra bilshampoo i samma prisklass?

Inlägg av rockbabe » 16 okt 2019 13:58

Naturligtvis är jag fullt medveten om att ZIP är vad jag själv kallar för en lågprisprodukt. Men det behöver ju inte i sig innebära att den är urusel. Vilket det säkert finns många produkter som är. Pappa samlar ju gamla jänkare och han har alltid framhållit både Meguiars och Autoglym som bra produkter. Både vad beträffar tvätt, polering/rengöring och vaxning.

Inne i stan har jag tillgång till tre stora biltillbehörsbutiker - Biltema, Mekonomen och AD Bildelar. Samt Autoexperten men deras butik är inte mycket att stoltsera över då utbudet är lika med NOLL.

Ska åka in till stan i slutet av veckan då jag blivit tipsad om en bensinmack som "möjligtvis" har både lyft med tillgång till högtryckstvätt i samma bås. :jeps

Återkommer med en annan tråd (i lämplig kategori) med hur man som privatperson/hemmamekare bättrar på rostskyddet på sin bil.

Skriv svar