Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Funderingar kring tvättrutin

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Henrik Alingsås
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 maj 2021 07:17

Funderingar kring tvättrutin

Inlägg av Henrik Alingsås » 23 maj 2021 12:59

Hej,
Jag är ny på forumet och har läst igenom en del trådar runt tvätt, schampo etc. Detta, kopplat med ett intensivt ”Youtubande” har lärt mig en del men också skapat en del frågor.

Det är bara att konstatera att det finns en uppsjö av produkter på marknaden, jag har testat några stycken och på det stora hela har jag varit nöjd med resultaten.

Funderingen nu handlar om att sätta en rutin för mina tvättar istället för att prova en massa olika produkter hela tiden.

När det gäller förtvätten så kör jag alkalisk avfettning och fälgrengöring följd av KC Snow control i Foam Lance. Så långt är allt frid och fröjd.

Det är sedan frågorna dyker upp med val av schampo , torkstöd och lackskydd.

Jag har provat schampo med keramiskt skydd från ett par olika tillverkare men det kanske är smartare att satsa på ett ”rent” schampo som t ex Gyeon Bath (eller liknande) för att få bilen så ren som möjligt?

Tanken är att därefter lägga på Gyeon Wet Coat som jag tycker funkat riktigt bra!

Vinner jag något på att sedan komplettera detta med t ex Gyeon QD för att ”toppa” wet

Många frågor blir det😊

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Funderingar kring tvättrutin

Inlägg av Bowen » 23 maj 2021 17:36

Vad har du för grundskydd?

Henrik Alingsås
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 maj 2021 07:17

Re: Funderingar kring tvättrutin

Inlägg av Henrik Alingsås » 23 maj 2021 19:58

Det är tyvärr lite oklart.
Jag köpte bilen för en månad sedan och bilhandlaren hade lagt på ett ”keramiskt lackskydd”.
Tyvärr vet jag inte vilket lackskydd han använt men poleringen ser välgjord ut (väldigt få repor) och den är lacken har ett bra hydrofobiskt skydd.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Funderingar kring tvättrutin

Inlägg av popp » 24 maj 2021 06:29

Henrik Alingsås skrev:
23 maj 2021 19:58
Det är tyvärr lite oklart.
Jag köpte bilen för en månad sedan och bilhandlaren hade lagt på ett ”keramiskt lackskydd”.
Tyvärr vet jag inte vilket lackskydd han använt men poleringen ser välgjord ut (väldigt få repor) och den är lacken har ett bra hydrofobiskt skydd.

Jag hade kollat upp detta med bilhandlaren så du vet vad du har för keramiskt lackskydd på den?

För ingen normal bilhandlare lägger på ett keramiskt lackskydd om det inte är så klart någon dyr och exklusiv bil förstås. :jeps

För jag jobbar på en bifirma själv och rekar bilarna åt dom så jag vet hur en bilhandlarrekond er ut :)

Skriv svar