Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilschampo utan extra allt

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Bilschampo utan extra allt

Inlägg av peta » 15 nov 2015 15:59

Önskar förslag på bra schampo som inte innehåller vax, glanshöjande medel eller andra tillsatser, allt för att inte påverka lackförseglingen.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Lundberg » 15 nov 2015 16:19

Carpro reset, carchem har ett bra schampo (tidigare streetpowers "egna" schampo).
// Jack

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av miken » 15 nov 2015 18:21

Min top 3 Shampoon är:

1. Carchem Luxury Car Shampoo

2. Carpro Reset

3. Orchard Autocare Mad Grape



:)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av peta » 16 nov 2015 01:48

Tack för tipsen.

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Andyah » 25 nov 2015 12:43

ultimas schampoo är väl också snällt osv?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Perra83 » 25 nov 2015 13:07

Andyah skrev:ultimas schampoo är väl också snällt osv?
Jo men det innehåller lite extra grejer som inte va önskvärda.

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av brainstorm99 » 25 nov 2015 21:55

Måste bara fråga, Varför vill man ha ett schampo utan "vax, glanshöjande medel eller andra tillsatser"
Tar sånt på lackförseglingen? Borde inte det ge ett extra skydd samt bättre avrinning tex?

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av korvis » 25 nov 2015 23:27

Det tar inte bort lackskyddet, men det kan påverka det befintliga lackskyddets egenskaper gällande pärlning och avrinning.
Det brukar va orsaken till att man efterfrågar schampo utan tillsatt vax.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Lundberg » 26 nov 2015 16:52

Precis! Har man lagt en schysst lackförsegling vill man inte få på en tunn hinna halvdant schampo wax, då kan man lura sig själv att lackskyddet börjar tappa effekt.
// Jack

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Funk » 26 nov 2015 19:04

Utan vax..
Trevliga schampo på det området är:
Cherry Foam, vilket troligen tyvärr är svårt att få tag på idag.
Wolf's White Satin
Orchards Mad Grape

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Perra79 » 23 mar 2016 15:40

Det Schampo jag alltid använder och är mycket nöjd med är Ultima Paint Guard Wash och så är den bra för den tar inte bort något av en behandling man har på bilen...
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av jonkegtx » 23 mar 2016 17:00

Perra79: Det enda schampot som "tar bort" ngt av en behandling är väl i så fall Turtle Supertvätt som innehåller avfettning. Annars rengör ett schampo mer eller mindre och om det innehåller glanshöjare och/eller vax så lägger det till något över skyddet. :nicka

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Perra79 » 23 mar 2016 21:04

jonkegtx skrev:Perra79: Det enda schampot som "tar bort" ngt av en behandling är väl i så fall Turtle Supertvätt som innehåller avfettning. Annars rengör ett schampo mer eller mindre och om det innehåller glanshöjare och/eller vax så lägger det till något över skyddet. :nicka
Ja att använda Turtle Supertvätt på en lackbehandlad bil är rena mordet eftersom den innehåller vax som i sin tur har slipmedel i sig, slutar att när bilen är tvättad så kommer det finnas små små fina repor på hela lacken, inte allt för skoj på en behandlad bil... Bäst är det att först köra avfettning och sen ett "rent" schampo, men avfettning använder jag bara under vintertid när vägarna är saltade för på sommaren är ju bilen inte lika hårt skitig.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Lundberg » 24 mar 2016 10:57

Perra79 skrev:
jonkegtx skrev:Perra79: Det enda schampot som "tar bort" ngt av en behandling är väl i så fall Turtle Supertvätt som innehåller avfettning. Annars rengör ett schampo mer eller mindre och om det innehåller glanshöjare och/eller vax så lägger det till något över skyddet. :nicka
Ja att använda Turtle Supertvätt på en lackbehandlad bil är rena mordet eftersom den innehåller vax som i sin tur har slipmedel i sig, slutar att när bilen är tvättad så kommer det finnas små små fina repor på hela lacken, inte allt för skoj på en behandlad bil... Bäst är det att först köra avfettning och sen ett "rent" schampo, men avfettning använder jag bara under vintertid när vägarna är saltade för på sommaren är ju bilen inte lika hårt skitig.
Det ska alltså vara ett polerschampo? Låter högst otroligt..
// Jack

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av jonkegtx » 24 mar 2016 11:14

Ja att använda Turtle Supertvätt på en lackbehandlad bil är rena mordet eftersom den innehåller vax som i sin tur har slipmedel i sig, slutar att när bilen är tvättad så kommer det finnas små små fina repor på hela lacken, inte allt för skoj på en behandlad bil... Bäst är det att först köra avfettning och sen ett "rent" schampo, men avfettning använder jag bara under vintertid när vägarna är saltade för på sommaren är ju bilen inte lika hårt skitig.
Perra79:

Med avfettning menar du ngn form av tjärlösare gissar jag? För på sommaren använder man också avfettning men då är det en alkalie som tar organisk smuts. :jeps (alkalien används naturligtvis även på vintern)

Det är mycket begrepp o ta in i bilvårdsvärlden. :oops:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Manor » 24 mar 2016 16:01

Lundberg skrev:
Perra79 skrev:
jonkegtx skrev:Perra79: Det enda schampot som "tar bort" ngt av en behandling är väl i så fall Turtle Supertvätt som innehåller avfettning. Annars rengör ett schampo mer eller mindre och om det innehåller glanshöjare och/eller vax så lägger det till något över skyddet. :nicka
Ja att använda Turtle Supertvätt på en lackbehandlad bil är rena mordet eftersom den innehåller vax som i sin tur har slipmedel i sig, slutar att när bilen är tvättad så kommer det finnas små små fina repor på hela lacken, inte allt för skoj på en behandlad bil... Bäst är det att först köra avfettning och sen ett "rent" schampo, men avfettning använder jag bara under vintertid när vägarna är saltade för på sommaren är ju bilen inte lika hårt skitig.
Det ska alltså vara ett polerschampo? Låter högst otroligt..
Ja, det är inget slipmedel i Turtle Supertvätt vad jag vet...utan avfettning, schampo, vax i en och samma soppa...och visst går det att använda men ger tvättrepor då man gnider runt smutsen för att få avfettningen att fungera. Idén med detta medel är inte ens bra på ritbordet, men går att ta till i nödfall i efterskott om man missat någon fläck vid sin riktiga tvätt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Zerion » 13 jun 2016 00:54

Jag önskar hitta nåt schampo som inte innehåller massa strunt men som är smörjande & skummar bra, nåt förslag?

Dem flesta jag har provat så känns inget speciellt " smörjande "

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av progge » 13 jun 2016 05:27

Zerion skrev:Jag önskar hitta nåt schampo som inte innehåller massa strunt men som är smörjande & skummar bra, nåt förslag?

Dem flesta jag har provat så känns inget speciellt " smörjande "
Svarar med en produkt, finns många.
CarPro Reset. Det enda schampo jag använder i dagsläget :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Perra83 » 13 jun 2016 11:11

progge skrev:
Zerion skrev:Jag önskar hitta nåt schampo som inte innehåller massa strunt men som är smörjande & skummar bra, nåt förslag?

Dem flesta jag har provat så känns inget speciellt " smörjande "
Svarar med en produkt, finns många.
CarPro Reset. Det enda schampo jag använder i dagsläget :nicka
Ett av mina favoriter! :best

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Bilschampo utan extra allt

Inlägg av Zerion » 13 jun 2016 12:47

Okej! Tackar, ska kolla upp det! :)

Skriv svar