Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
nybörjaren
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jan 2017 16:37

Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av nybörjaren » 10 jan 2017 17:01

Skaffa mig en foamlance och har precis hunnit testa den. Gillar den skarpt, gav ett bra skumlager över bilen. Hur kraftigt ska man förblanda arti+. körde 1+1 denna gång och det skumma ordentligt. Har läst runt lite i andra trådar och verkar som att de flesta blandar svagare 1+9 eller 2+8. Kör jag onödigt kraftig blandning?
Kan nämna att jag kör bbv:s billiga modell på lance om det är avgörande.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av Lundberg » 11 jan 2017 10:04

Skaffa ett dedikerat medel för foamlance istället för att spruta vanligt schampo. Tycker inte schampo ger den smutslösande effekt man är ute efter.
// Jack

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av BTG » 11 jan 2017 10:25

Lundberg skrev:Skaffa ett dedikerat medel för foamlance istället för att spruta vanligt schampo. Tycker inte schampo ger den smutslösande effekt man är ute efter.
Nu är ju Arti+ ett dedikerat medel för foamlance

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

nybörjaren
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jan 2017 16:37

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av nybörjaren » 11 jan 2017 11:42

Lundberg skrev:Skaffa ett dedikerat medel för foamlance istället för att spruta vanligt schampo. Tycker inte schampo ger den smutslösande effekt man är ute efter.
okej tyckte det funka bra men var som sagt första gången jag testa lance och bilen var inte extremt skitig heller. Har du något tips på lämpligt medel att testa till lancen?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av Funk » 11 jan 2017 12:46

Nej , Arti+ är ett vanligt schampo som tack vare goda skummande egenskaper fungerar bra i lansar.
Tar man BBV's förtvätt eller en riktig foam som t.ex Cotton Candy så är det en hel annan sak.

EDIT: En riktig foam kan bli som raklödder i konsistensen om man vill.. :D

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av Nalle » 11 jan 2017 16:42

Vad som är en Snow foam eller inte avgör man själv tycker jag , det mesta är ju egentligen marknadsföring.
Bilt Hamber Auto Foam Snow foam är t.ex i mina ögon knappast en snow foam , däremot en ok alkalisk avfettning..

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av Lundberg » 12 jan 2017 08:46

Arti + är ett schampo! och det är skillnad på snowfoam och schampon. Snowfoam har inte några smörjande egenskaper så som schampo innehåller. Snowfoam har även högre förmåga att lösa smuts utan kontakt. Så i min värld om man ska hålla på med foamlance lönar det sig att använda ett bra och effektivt medel. Annars kan det kvitta :)
// Jack

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Fråga ang bladning av arti+ till foamlance

Inlägg av e_king » 13 jan 2017 00:27

Instämmer med Lundberg.
Bara för att ett medel skummar bra i Lance betyder inte att det är gjort för Lance. Det är mängden av skumtillsats som gör att det skummar. Inte på något sätt hör det ihop med rengöringseffekt.
Medel gjorda för Lance är i regel skarpare och innehåller mindre "glidmedel", för de är inte gjorda för att svampas heller. Gjorda för att ligga kvar och verka utan mekaniskt hjälpmedel. En enklare variant av förtvätt.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Skriv svar