Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Norrhyttan » 05 aug 2019 14:37

Tjo!

Jag har blivit ombedd att sätta ihop en introduktion av skumlansar och kem till dessa till tidningen Bilsport. Och behöver hjälp av den mer rutinerade skaran bilvårdare.
För några år sedan gjorde jag en annan biltvättargrej till tidningen och fick hjälp av ett antal hobbygnuggare härifrån, och det blev positivt bemött.

Det jag söker är någon som har bilvård som hobby eller profession, men som inte är knuten till något märke. Det ska inte bli ett test av produkter, mer av en introduktion för nybörjaren.
Tänkbara punkter att gå igenom:
Olika kvaliteter på hårdvaran (vad skiljer en 99-kronors från en 999-kronors?).
Vad ska man titta på när man handlar en lans?
Hur gör man i tvätthallen (där jag antar att man inte kan jacka in sina egna grejer hur som helst)?
Finns det alternativ för den som inte har högtryck?
Hur påverkar skummet rengöringseffekten?
Olika kemiska produkters egenskaper.
Givetvis får man komma med personliga favoriter, men just därför bör man inte vara knuten till något märke.

Geografiskt bör personen finnas inom en 20-milsradie från mig (Hedemora, Dalarna), och ha tillgång till tvättmöjligheter hemma för foto.
Det var kul som fasen att göra detta förra gången, och kan säkert bli kul den här gången också!

Shoot!
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 15:04

Jag var en av dem som fick vara med som "hobbygnuggare" förra gången, och det var väldigt kul.
Tyvärr kan jag inte ställa upp denna gång. Tvätt med foam lance hemma fungerar inte längre med "grannen from hell", och tvättplatsen på jobbet är borta sedan företaget flyttade :(.

Mitt tips är Lemerok (Johan) som bor i Uppsala, om han har tid och lust.
Han har bra koll på medel (jag har ju köpt några paket med grejer från honom vid två tillfällen ;)), och har en foam lance som är köpt för att fungera på OKQ8 (GDS-hallen). Det har jag åtminstone för mig att jag har läst.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Norrhyttan » 05 aug 2019 15:06

Manor skrev:
05 aug 2019 15:04
"grannen from hell"
:D
Vad var det jag sa!

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av rigi » 05 aug 2019 18:21

Norrhyttan skrev:
05 aug 2019 15:06
Manor skrev:
05 aug 2019 15:04
"grannen from hell"
:D
Tycker om det också. Så tråkigt men ändå kul

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Jimmy » 06 aug 2019 00:04

Låter väldigt intressant. Skulle gärna läsa det reportaget om det hamnar i Bilsport :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Norrhyttan » 06 aug 2019 14:30

Manor skrev:
05 aug 2019 15:04
Mitt tips är Lemerok (Johan) som bor i Uppsala, om han har tid och lust.
Han har bra koll på medel (jag har ju köpt några paket med grejer från honom vid två tillfällen ;)), och har en foam lance som är köpt för att fungera på OKQ8 (GDS-hallen). Det har jag åtminstone för mig att jag har läst.
Jag har slängt iväg en fråga till Lemerok! :jeps
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av yerfen » 07 aug 2019 07:01

Kul initiativ, ser fram emot att läsa det när allt är klart :jeps
Säg bara till om det är någon information eller något annat vi kan hjälpa till med, då vi har mycket erfarenhet av just foam och olika tekniska lösningar :ugeek:
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av MRisberg » 07 aug 2019 15:32

Om det finns intresse att ha med en hörna i artikeln från en nybörjare och som undersökt en del vad man får och inte får, inom kommunens regelverk och från närmaste gör det själv hall; ta gärna kontakt. Jag har skrivit en del i trådar i ämnet här i forumet. Har säkert så att du / någon kan intervjua mig och få en sammanställning kring hur det var att undersöka saken (för en som försökte göra rätt för sig) och var jag landade tillslut.

Kul! Har nog aldrig köpt en biltidning förut. Lär ju köpa det här numret nu när jag hör att en artikel kommer att ha sina rötter i det här forumet. :D
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av MRisberg » 07 aug 2019 15:35

Manor skrev:
05 aug 2019 15:04
Tyvärr kan jag inte ställa upp denna gång. Tvätt med foam lance hemma fungerar inte längre med "grannen from hell"
OT
Äh! Fy för grannar man inte kommer överens med! Lider med dig! :cry:
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Manor » 07 aug 2019 18:05

MRisberg skrev:
07 aug 2019 15:35
Manor skrev:
05 aug 2019 15:04
Tyvärr kan jag inte ställa upp denna gång. Tvätt med foam lance hemma fungerar inte längre med "grannen from hell"
OT
Äh! Fy för grannar man inte kommer överens med! Lider med dig! :cry:
Ja, det har helt klart gjort att "bilvårdandet" inte känns lika kul och avkopplande längre.
Polerat Volvon har jag dock gjort, kört dammsugare och klädseltvätt...samt högtrycken.
Dock inget "skummande", vilket jag åtminstone gjorde ibland tidigare... :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av rigi » 07 aug 2019 19:45

Och vi i Emmaboda har alltid bevattningsförbud..

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av TonyM » 08 aug 2019 20:39

rigi skrev:
07 aug 2019 19:45
Och vi i Emmaboda har alltid bevattningsförbud..
Finns ju en waterless wash foam som AmmoNYC har i sitt egna märke. Har bara hört bra om det på amerikanska forum. Han säljer även en batteridriven skummare. Men går även att DIY med en batteridriven elektrisk cykelpump och en pump skum flaska.

Mycket roligt projekt med en artikel om skumning. Finns många mycket bra alternativ idag. BBV Prewash är mycket bra men min absoluta favorit är Bilt Hamber Auto-Foam. Personlig åsikt men gillar inte när det är glansförhöjande medel i en förtvätt vilket det är i BBV Prewash. Och absolut inte om det är något slags av skydd i förtvätten. Och detsamma tycker jag om vanliga bil schampon om inte det är något med lite längre hållbarhet. Som om man gillar det utseendet man får så kan man använda det varannan tvätt eller längre emellan.

Finns ju en del olika större pump skummare på 4L och över. Kwazar har en och iK9 Foamer är en annan som faktiskt inte är så himla dyrare och även billigare än en del foamcannons till högtryckstvätt. Fördelen med de större pump skummarna är att de behåller trycket bättre. Sedan gäller det att inte blanda för starkt i dem då de inte späs ut igen som en högtryckstvätt gör. Men absolut ett bra alternativ till att ha med sig till gör det själv hallen. Eller om man vill köra något separat medel till däck fälg och hjulhusen och komma åt lite bättre. Även vid rengöring av motorrummet är en pump skummare ett bra alternativ att använda. Medeln torkar inte lika snabbt vilket blir en fördel där.

Får bli att köpa en Bilsport tidning längre fram vilket var ett bra tag sedan.

Edit: Sorry glömde nämna att den vattenfria skummande tvätten heter AMMO Frothe.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 00:22

En sak jag funderat på:

När det råder bevattningsförbud, stänger även GDS-hallar och utomhus ”snabbtvättar” då? Typ att verksamheter, som använder vatten till icke livsuppehållande verksamhet, behöver stänga?

... Eller finns det möjlighet att dra till en hall?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Funk » 09 aug 2019 08:54

I princip alla utomhustvättar återanvänder vatten såvitt jag vet, så dom påverkas inte. GDS-hallar kan faktiskt få stänga, även om det är lite olika när det gäller kommersiell verksamhet.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 12:36

Okej, tack.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av Norrhyttan » 09 aug 2019 15:15

MRisberg skrev:
07 aug 2019 15:32
Om det finns intresse att ha med en hörna i artikeln från en nybörjare och som undersökt en del vad man får och inte får, inom kommunens regelverk och från närmaste gör det själv hall; ta gärna kontakt. Jag har skrivit en del i trådar i ämnet här i forumet. Har säkert så att du / någon kan intervjua mig och få en sammanställning kring hur det var att undersöka saken (för en som försökte göra rätt för sig) och var jag landade tillslut.
Nä, det känns inte som aktuellt i det här ämnet (snabbguide till skumlans), men det är definitivt något som kan vara värt att ta upp i framtiden. Det finns ju många frågetecken att räta ut om var och hur man får tvätta.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som vågar sig på att prata foam i Bilsport

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 17:38

Norrhyttan skrev:
09 aug 2019 15:15
Nä, det känns inte som aktuellt i det här ämnet (snabbguide till skumlans), men det är definitivt något som kan vara värt att ta upp i framtiden. Det finns ju många frågetecken att räta ut om var och hur man får tvätta.
Precis .. Skrev bara för att jag reagerade specifikt på denna frågeställning:
Hur gör man i tvätthallen (där jag antar att man inte kan jacka in sina egna grejer hur som helst)?
.. för nej, du får inte ansluta din medhavda skumlans hur som helst, inte inom OKQ8s organisation åtminstone. Jag har haft ett par samtal med dem om det på riksnivå samt på lokala macken med stationschefen. .. och tvätta på gatan får man naturligtvis inte heller säger väl de flesta kommuner idag. (åtminstone min, som jag också hade flertalet samtal med)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar