Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Skriv svar
joq3
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 maj 2015 13:17

Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av joq3 » 25 maj 2015 20:33

Hej,

Precis polerat hela bilen med maskin med Menzerna polish och sen Polish & Sealant som avslut. Blev ett fantastiskt resultat som jag vill behålla så länge som möjligt.
Vad rekommenderar ni för shampo, ska man ha ett som bevarar och gör minsta möjliga åverkan på lackskyddet eller ska man ha ett shampo med vax?

Vad rekommenderar ni att tvätta med för att slippa tvättrepor i högsta mån? Finns det bättre alternativ än svamp? Eller ska man ha en våfflad svamp?

Bör jag använda avfettning över huvud taget? Har Turtle Wax Superavfettning, men jag antar att den tar bort lackskyddet också?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av Commander » 25 maj 2015 21:08

Angående svamp så rekommenderar jag CarPro Lammullsvante. Tror det ger minst påverkan av nya tvättrepor, 2 hink metoden och sommartid räcker en alkalisk avfettning, när du torkar av bilden så använd en detailer. Där kan jag lägga PolishAngel Rapidwaxx som ger en fin yta, bra avrinning och sparar på skyddet.

Tvätt lugnt

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av AX3L » 25 maj 2015 21:42

Personligen skulle jag hellre köra på ett par (2-3) mikrofiberhandskar som man kan tvätta i maskin ofta och kasta sen. Själv tänkte jag införskaffa några billiga från Biltema, men de var slut senast.

Men det viktigaste är att du tagit bort så mycket skit som möjligt innan du går på med vanten. Så på med en alkalie typ HD Grön och spola ordentligt med högtryckstvätt. Visst tar det skyddet, men i lägre koncentrationer är det inte så farligt och hellre repfri bil som man får lägga skydd på nån gång per år än en bil som visserligen är skyddad men ser ut som ett spindelnät.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av Manor » 01 jun 2015 08:00

MF-vanten från Biltema är riktigt bra. Mycket tjockare än många konkurrenter och suger upp mycket vatten. Jag har tvättat min 8 gånger nu och den är som ny.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av korvis » 01 jun 2015 10:21

Länka gärna till vanten ni pratar om på Biltema.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av miken » 01 jun 2015 12:03

själv gillar jag inte microfiberhandskarna dom drar åt sig mycket vatten och blir riktigt tunga och klumpiga. Jag tycker lammullsvantarna är grymt mycket smidigare och dom minimerar risken för micro tvättrepor betydligt mer!

Att rekommendera ett shampoo är svårt då det finns många bra men jag gillar personligen SP egna shampoo det är grymt ger bra glid (liten friktion mot lacken) med lammullsvanten, skummar mycket och blir riktigt rent och det sabbar inte avrinningen på lackskyddet.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av Perra83 » 01 jun 2015 12:18

Ja håller med miken.

Streetpowers egna schampo är verkligen trevligt även CarPros ullvante.

En skummande förtvätt hjälper att lösa upp lätt smuts. Ju renare bilen blir innan du rör lacken desto mindre repor får du från tvätt processen.
Svagt blandad HD GRÖN och BBV ARTI+ har ja använt nu ett tag som förtvätt och det blir bra PLUS att det är billigt.

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av Sjögren Racing » 10 jun 2015 23:03

Jag måste med säga att SP schampoo är en favorit, jag är nog inne på 4e flaskan nu.
Tvättvante måste jag beställa nästa gång, just nu kör jag med våfflade svampar och dom repar på en svart bil.
Jag köpte en blå torkduk från BBV, men jag tycker att den repar med mycket? Jag torkar bara efter tvätt, ingen detailer.

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av Mattemaz » 11 jun 2015 07:09

Väldigt många som snackar väldigt gott om SPs shampo. Ska nog skaffa mig en flaska:) Ändå tänkt att lägga order på massa saker därifrån. Måste ju lägga skatten på nått vettigt ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av hebbe » 11 jun 2015 09:17

Ja kör med 2 hinksmetoden. våfflad svamp och arti schampo. Torkar med waffle veave. funkar utmärkt på svart solid volvo v40 cc.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av e_king » 11 jun 2015 09:51

Schampo använder jag lite olika beroende på humör och syfte med tvätten. Innan polering blir det alltid schampo utan glanshöjande tillsatser. Jag har provat svamp, rastavante, mf-vante m.m. För mig var det större skillnad än jag trodde när jag bytte till lammullsvante. Den med ficka är överlägsen den helt i skinn. Jag stortrivs med den och det riktigt känns skonsamt när man tvättar. Passar mig, kanske inte alla. :)

cturre
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mar 2016 22:04
Kontakt:

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av cturre » 21 jun 2016 11:25

Commander skrev:Angående svamp så rekommenderar jag CarPro Lammullsvante. Tror det ger minst påverkan av nya tvättrepor, 2 hink metoden och sommartid räcker en alkalisk avfettning, när du torkar av bilden så använd en detailer. Där kan jag lägga PolishAngel Rapidwaxx som ger en fin yta, bra avrinning och sparar på skyddet.

Tvätt lugnt

CarPro Lammullsvante är välrdigt bra tack för tipset :)

MOD.
Länk till spelsajt borttagen.

Progge

remru218
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linköping

Re: Nypolerad bil, bästa shampo, svamp etc?

Inlägg av remru218 » 21 jun 2016 22:41

Perra83 skrev:Ja håller med miken.

Streetpowers egna schampo är verkligen trevligt även CarPros ullvante.

En skummande förtvätt hjälper att lösa upp lätt smuts. Ju renare bilen blir innan du rör lacken desto mindre repor får du från tvätt processen.
Svagt blandad HD GRÖN och BBV ARTI+ har ja använt nu ett tag som förtvätt och det blir bra PLUS att det är billigt.
Vilken fördelning har du på din blandning av HD grön och BBV ARTI+?


Skickat från min bil

Skriv svar