Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av produkter för Tvätt och Interiör

Exklusiva tävlingar, endast för Bilvårdsforums medlemmar!
Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Test av produkter för Tvätt och Interiör

Inlägg av Lefty » 23 jul 2014 09:47

Fick för en tid sedan äran att prova en del av Bollnäs Bilvårds egna produkter och tänkte här presentera resultatet av mina tester.

Jag är ingen superskribent så ni får ta det för vad det är, dessutom hade jag massa problem med att få bilderna att funka så jag gav lite upp!!

De produkter jag testat är:

För tvätt:
BBV Bilschampo Arti +

För interiören:
BBV Interior Cleaner
BBV Fabric Protector

Tvätt

Har tyvärr inga bra bilder på bilen före tvätt.
Men förutsättningarna är att bilen är ca 1,5-2 "veckorsskitig", mao inte jätteskitig men ändå dags för en tvätt.
Bilen i sig är endast behandlad med Sonax ISD vid förra tvätten men är inte polerad (har inte haft den så länge osv....)

Produkten som testas är alltså:

Bild

Jag kör inget medel före mest för att se hur effektivt den tar bort vardagssmutsen.
Medlet appliceras med Kärchers egna Foam Lance.

Bild

Det blir bra skum och hade nog blivit ännu bättre med en "riktig# Foam Lance.
Efter avspolning av detta granskas lacken och jo, det har blivit tillräckligt rent för att jag skall tordas gå
lös med "svampning" genom 2 hinks-metoden, med Grit Guard.
Blandar Arti + lite på känn i hinken, ger ett fint skum microfiberhandsken glider bra över lacken.

Efter detta spolas bilen av och torkas.

Resultatet, jo ren blev den och snabbt gick det, som tvättmedel för underhållstvätt får Arti + högsta betyg av mig!

Bild

Det gick så snabbt och bra så att den andra bilen fick samma behandling av bara farten...

Bild

Interiör

Sen var det dags för interiören. Tyvärr har det inte hunnits med en totalt regöring men jag har
testat medlen lite olika ytor.

Golvmattor
Vi började med golvmattorna, dessa är helt nya och jag använde således bara BBV Fabric Protector.
Bild

Tyvärr var det svårt att få vettiga bilder på detta, men jag testade först hur de stod emot vatten och
smuts obehandlade.
Sedan drog jag på ett lager skydd som fick dra in under ca 24h för att sedan köra samma test igen.
Som sagt, svårt att få till bra bilder men resultatet är ok, inte någon enorm skillnad på hur vatten och smuts
fastnar. Jag drar slutsats av att på just mattor är detta inte ett optimalt medel, sannolikt med anledning av detta tygs speciella egenskaper.

Ratt
Sen gjordes ett kort test av BBV Interior Cleaner (blandat 1:15) på ratten.
Medlet applicerads på ratten och gnuggades med en MF.
Här kommer ett par 50/50 för att illustrera resultatet, rengjort till höger....
Bild
Bild

Toppbetyg till BBV Interior Cleaner i denna gren.

Stol

Nu kommer vi till det stora testet, stolarna.
Stolarna var inte jätteskitiga men jag hade inte tillgång till nåt bättre objekt.
Först ett litet test av motståndskraften mot vatten:
Bild

Bild

Inte speciellt bra...

Då kör vi lite rengöring, vi gör en 50/50. Eftersom det inte var så skitigt så sprayades BBV Interior Cleaner (1:15) på
och jobbades runt med en MF.
Bilden nedan är efter 24h, visst blev det en synbar skillnad!
Bild

Sedan drogs det på lite BBV Fabric Protector som fick dra in under 24 h och sedan utfördes testet med vatten igen.

Bild
Här syns det ganska tydligt att vattnet inte tränger in i tyget på samma sätt utan det pärlar sig istället.
Bild
Tyvärr fick jag inga bra bilder på sitsen i övrigt, klantade mig med kameran och det började bli mörkt, men om man tittar noga ser man en tydlig linje
där vattnet trängt in i tyget i nedre delen av bilden medans det pärlar sig på ovansidan.

Hur lyder betyget här då, jo jag tycker att det båda interiörmedlen fungerar alldeles utmärkt!!!
BBV Fabric Protector kanske inte är toppen på golvmattor, men det är nog inte heller meningen.


Nedan ett par blandade bilder på andra test som gjordes för skojs skull.

Bild
Bild

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Test av produkter för Tvätt och Interiör

Inlägg av Wolfram » 02 nov 2014 01:25

Kul att se hur bra interior cleaner är!
Nu har du hunnit köra med Fabric protector ett tag, hur länge skulle du säga att den vattenavstötande effekten håller i sig?

Skriv svar