Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV Prewash Foam

Här kan ni lägga in produkttester som utförts gällande våra produkter
Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

BBV Prewash Foam

Inlägg av yerfen » 01 jun 2017 09:57

Här kommer 10 st testpiloter (Bananen, Eskimo, Funk, Theman, Perra83, Pierriewargen, big-jepp, brainstorm99, Hej, Johan66) att publicera sina tester senast 2017-06-30, vänligen utelämna övriga kommentarer tills alla tester är publicerade :jeps

Kriterierna som ställdes:
1. Ni behöver högtryckstvätt med foam lance.
2. Bild på produkten i valfri miljö (innan ni använder produkten).
3. Bilder eller film på produkten när den skummar ut eller är utskummad på fordonet.
4. Kort utvärdering av produkten samt dessa egenskaper:
Skumbildning
Rengöringsförmåga
Glans
Doft
Graderat 1-10 (1 är mycket dåligt och 10 är riktigt bra).
5. Bilder/film samt utvärdering ska publiceras här på forumet i ett inlägg i tråden som vi kommer att skapa i BBV Tester

Bonus: Den som har flest likes "tumme upp" innan 2017-07-31 vinner ett presentkort på 500kr :best :best :best :best :best
Bild

MVH Pär

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Theman » 02 jun 2017 08:28

Så då var en första snabbtest utförd. Inga bilder än då jag skulle iväg och bara ville se effekten lite snabbt!
Jag blandade 1,5 dl medel och 3,5 dl vatten för att sedan köra med lansen inställd på ca1 till 20.
Skummet som bildades var inte direkt rakskum men det hängde kvar bra under hela tiden det verkade! Det som förvånade mig mycket och positivt var den rengörande effekten! :D
Jag har pps behandling på bilen både rutan fram och lacken och den har körts en vecka med både pollen nedfall och regn på allmänna asfalterade vägar!
Mao bilen var inte ren!
Inget annat medel jag provat har lyckats ta bort skiten så bra som detta. Jag brukar se det på märken efter vindrutetorkarna där de vänder!
Nu är detta bara en första test och mer kommer inkl. bilder.
Men det ser MYCKET lovande ut! :)

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av limban » 03 jun 2017 09:41

Testa köra koncentrat i foam lance den späder ju minst 20 ggr vilket ger ca:4-5% blandning .. och då får du en helt ren bil :jeps
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Theman » 03 jun 2017 12:48

Den spädningen jag gjorde räckte för att få den helt ren! Alla lik från llugor osv försvann! :jeps Fler tester kommer med annan koncentration! Lovar! :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Funk » 03 jun 2017 16:00

Jag tänkte helt ovetenskapligt testa dessa tre mot varandra:
Bild

Jag har länge kört både BBV:s gamla förtvätt och Cotton Candy vilka förmodligen många på forumet är bekanta med.
Förtvätten har varit jättebra på grund av bra rengörande egenskaper, men förlorat på att den inte skummar så bra som Cotton Candy som ändå måste ses som klassreferensen i det avseendet.
Så eftersom Cotton Candy är lite av en kändis fick den och och BBV:s Prewash Foam tävla mot varann.

Bilen är en V40 med ett nyligen lagt lager av CarPro Hydrofoam Lite så den är minst sagt vattenavstötande.. vid tillfället var bilen rätt smutsig efter en veckas ansamlande av pollen, regnfläckar och vägsmust.

I videon så har vi Cotton från mittstolpen och framåt och på bakdelen Prewash Foam. det lades med ca. 15-20 sekunders mellanrum och Cotton lades först.
Blandningen är 40% medel och 60% vatten i flaskan i båda fallen som referens. Max inblandning på lansen ..

https://www.youtube.com/watch?v=4AWL2lFKK6E

Som man kan se ligger skummet på bra för båda och bättre än så här tycker jag inte man behöver ha det..

Jag graderar enligt följande


Prewash foam
Skumbildning 9/10
Rengöringsförmåga 8/10
Glans tycker jag inte man kan bedöma, det är bilen som ger glansen..
Doft: 8/10 så tillvida att det luktar ganska lite, vilket jag gillar..

Så rent subjektivt så skummar det aningen mindre än Cotton, men det hänger på lika bra ändå..
Det rengör bättre och doftar mindre , men gillar man lukten av tuggummituggande tonåring så kanske det luktar för lite... :-)

Tager man med priset i beaktande så har vi allt en vinnarprodukt, och om det dessutom blir lite forumrabatt så har vi tveklöst en ny klassledare.
Bra gjort BBV, det har varit värt väntan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Johan66 » 04 jun 2017 15:16

Hej

Trodde inte jag skulle hinna göra ett test på ett tag, men fick en liten stund över idag för ett snabb-test.
Skall hinna med ett bättre efter nästa vecka.

Först så gällde det hitta ett objekt i bil-poolen på uppfarten, det fick bli "mammas" bil. En VW Golf som för några år sedan fick sig en behandling när det var en forum-träff i Skyttorp. Bilen är inte tvättad på ett par veckor, men avspolad för några dagar sedan (pollen och svart bil är inte en bra kombo...) och fick i natt även en liten regnskvätt på sig.
IMG_1507.JPG
IMG_1507.JPG (159.19 KiB) Visad 17206 gånger
Sedan kom medlet fram för en posering, då jag även har kvar av det "gamla så fick det vara med på bild samt även vara med i detta snabbtest.
IMG_1506.JPG
IMG_1506.JPG (138.85 KiB) Visad 17206 gånger
Sedan blandade jag ihop en mix av vardera medel. Tog 1 dl medel + 2 dl vatten i vardera flaska. Efter senare uträkning motsvarar detta en slutlig blandning på ca 1:60
Kan konstatera att det inte är någon direkt utmärkande doft/lukt från någon av dessa. Möjligen att den nya BBV Prewash luktade lite bättre men inte alls starkt.
Flaskan till vänster är den äldre varianten, och flaskan till höger innehåller då den nya... Som ni ser är det även en färgskillnad men det har i mitt tycke ingen betydelse.
IMG_1509.JPG
IMG_1509.JPG (102.36 KiB) Visad 17206 gånger
Som högtryckstvätt har jag en Stihl RE128+ och foamlance har jag den som BBV säljer. Tycker den kombinationen har fungerat bra för mig, Sen att man vill byta tvätt till en som skickar mer vatten är en annan sak... Tog ingen bild på detta, förmodar att ni har koll på dessa saker...
Inställningsratten på foamen har jag alltid i mest åt - (minus) läget.

Då var det dags för skummet, sprayade ut nya foamen på högersidan. Tog sedan följande bilder.
IMG_1510.JPG
IMG_1510.JPG (145.4 KiB) Visad 17206 gånger
IMG_1511.JPG
IMG_1511.JPG (93.94 KiB) Visad 17206 gånger
IMG_1512.JPG
IMG_1512.JPG (137.29 KiB) Visad 17206 gånger
Sedan bytte jag flaska och sprayade ut den äldre versionen på vänstersidan. Tog även där några bilder.
IMG_1513.JPG
IMG_1513.JPG (151.62 KiB) Visad 17206 gånger
IMG_1514.JPG
IMG_1514.JPG (127.23 KiB) Visad 17206 gånger
IMG_1515.JPG
IMG_1515.JPG (130.86 KiB) Visad 17206 gånger
Första spontana reaktionen är att det är något mer fasthet i löddret för det nya medlet.
Sedan väntade jag i ca 3 minuter innan följande bilder togs
IMG_1516.JPG
IMG_1516.JPG (168.77 KiB) Visad 17206 gånger
IMG_1518.JPG
IMG_1518.JPG (172.99 KiB) Visad 17206 gånger
Jag tycker att avrinningen kanske var för mycket, men det har också legat på i ca 3 minuter.
Det är förmodligen också en balansgång med skummet, för kraftigt så ligger det kvar i stället för att rinna av och ta med sig smutsen.

Rengöringseffekten då?, Då jag inte provat någon annan prewash än BBV har jag svårt att jämföra med andra fabrikat men upplever att bilen blev renare på sidan med nya versionen.

Tog 2 bilder på sidan där jag använde nya versionen, s.k. före och efter bilder.
Man ser speciellt under handtaget att det är smuts innan

Före
IMG_1508.JPG
IMG_1508.JPG (113.68 KiB) Visad 17206 gånger
Nä, det är ingen repa i bilen, det är grannens flaggstång som syns på bakdörren...

Efter
IMG_1519.JPG
IMG_1519.JPG (110.33 KiB) Visad 17206 gånger
Lite svårt att se på bilderna men smutsen som var innan försvann rätt bra, nu är bilen inte helt torr på efter-bilden men hoppas att ni ser en skillnad. Tycker att det är riktigt svårt att ta bilder som visar detta genom att det speglar sig så mycket i bilen. men IRL så såg man skillnaden bättre

En liten snabb summering

Skumbildningen, just nu får det bli 8 av 10 då jag hade ställt mig in på ett riktigt raklödder...
Men som sagt, man kanske inte skall ha det då det inte rinner av bilen och gör rent som det skall.
Skall sedan prova med annan mix i flaskan.

Rengöringseffekten, 8 av 10 då det blev lite renare på högersidan med nya versionen jämfört med äldre versionen

Doften, Detta är subjektivt... Vill man ha doft eller inte? Vill man ha doft blir det 1 av 10 och vill man inte ha doft blir det 9 av 10. Upplevde ingen doft alls när jag la på medlet, efter jag spolat av bilen så foamade jag bilen med Arti+ innan jag svampade av den och Arti+ luktar mycket mer när man foamar. Luktar man i flaskan direkt så finns det en doft som inte är otrevlig. När det gäller doften är jag kluven. Egentligen är det bra att det inte luktar, men det skulle ibland vara kul om det luktar körsbär eller tutti-frutti över hela gatan så grannarna känner att man tvättat av bilen...
Betyget blir 9 av 10 då det är bra att det inte lukter

Glansen, här måste jag få be om att återkomma... Måste göra fler test och på fler bilar för att kunna avgöra detta.
Kommer tyvärr att åka iväg några dagar men när jag kommer hem igen så skall alla fordon på uppfarten få sig en dust.

Vid nästa test skall jag prova med att köra koncentrerat i flaskan och variera med spädningen på foamen i stället.
Gäller bara att få koll på hur foamen mixar i vredet...

På Återseende
// Johan66
Senast redigerad av 1 Johan66, redigerad totalt 13 gånger.

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Theman » 05 jun 2017 16:38

Då är jag tillbaka! Har kört med bilen ca 30 mil sedan i torsdags och den har även få ett rejält regn på sig och på detta kördes den på grusväg! Idag körde jag 100% medel i flaskan! Oj vilken effekt! Är så att man orolig för att lackskyddet ska ta skada! Löste tom upp asfalten på marken! Skulle bifoga bilder men hur gör jag det?? Får läsa på lite och återkomma med dem! Fick inte dem i rätt ordning men det visar ändå att som förtvättmedel funkar det kanon. De rester som är kvar på huven efter flugor försvann när jag svampade bilen!
IMG_0275.JPG
Flugor
Bilagor
IMG_0290.JPG
Bilen torr. Rätt bra rengöringseffekt
IMG_0289.JPG
Löser tom asfalten
IMG_0287.JPG
Avspolad
IMG_0282.JPG
Löser flugor bra!
IMG_0283.JPG
Efter 3-4 minuter
IMG_0279.JPG
Nypålagt
IMG_0277.JPG
Grusväg

Användarvisningsbild
Eskimo
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: 30 jan 2012 18:41
Ort: Luleå

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Eskimo » 05 jun 2017 20:06

Då var det dags för nästa test.
Jag kör med en foam lance från BBV samt med en kärscher HD 5/15 tvätt.
VBmvB%EPQ3OZNS8SvukQzQ_thumb_a80b.jpg
Förväntningarna jag har på en förtvätt är att den skall ta bort det mesta av skiten för att sedan säkert kunna göra en vanlig tvätt. Vid tvätten brukar jag oftast foama ut tex cotton candy eller motsv. Detta innebär att om bilen inte är jättesmutsig typ sommartvätt med pollen och lättare smuts så kan förtvätten räcka som en enstegs touch less tvätt.
Startfältet som jag nyttjar just nu och i ranking från väster till höger är enligt bilden. Spännande och se vart BBV placerar sig i detta gäng. BBV´s gammal Prewash saknade jag flaskan till men den placerar sig på delad trea på bilden.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a81f.jpg


Jag börja med att göra ett litet test på en vit bil. Syftet var att se hur mycket som förtvätten tar bort jämfört bara med bara vatten. Resultatet var riktigt bra. Det är svårt att få fram på video och bilder men det var en tydlig gräns vart medlet varit och där jag bara spolat. Ytan med medel var hal och ren medans ytan utan var fläckig och fortfarande skitig. Jag blanda på motsvarande sätt som jag kör med med valet pro combo 3dl medel 7 dl vatten och fullt på foam lancen. Skummet blev nästan lite för tjockt, för jag tycker att om det blir för tjock så faller det bara ned i stora klumpar, jag vill att det skall hänga kvar och sakta glida av bilen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a80d.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a80e.jpg
Här är en video. https://youtu.be/7dixG3OCCr8


IMG_3344.jpg
Här är det svårt att se,men i det vänstra hörnet ser man vi min sko en svart linje. Det är från tejpen och till höger ser man att det är skit och fläckar kvar.

Sedan var de dags för ett fullskaligt test. Bilen är inte jättesmutsigt, men den är täckt av en tunt lager grusdamm vilken man inte vill gnida runt på bilen. Denna gång så vred jag ned till ca 50% på blandningen. Jag har inte fyllt på flaskan sedan första testet så det är lite mindre än 1l från start.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a81c.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a81e.jpg
Här är en video till när jag kör https://youtu.be/Vg0V9ISqvvU
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a821.jpg
För att summera upp allt. Bra skum, jag tyckte att min blandning blev lagom då jag kan reglera via vredet på foam lancen. Den luktar inte så mycket från dunken, typ svag doft av rengöringsmedel, ut skummad ännu mindre märkbra doft. Jag tycker att det varit nice med lite doft så för min del hade det varit roligt med cherry eller melon doft. Men det är inget minus då min 1:a, Valet pro combo 2 luktar ganska snarlik som BBV Prewash Foam. På rengöringen finns det inget att klaga på, spolar av lätt och lämnar en ren yta. Åtgången tycker jag är helt ok ca 1,5 dl schampo på en stor bil är inte mycket att säga om.
Vart placerar den sig ibland mina favoriter? Valet pro combo 2 och BBV Prewash är likvärdiga på alla plan så det handlar bara om priset. 374:- kostar BBV Prewash (för oss på forumet) och jag köpte min Valet pro för 350:- ligger dock på 265:- idag).
Med detta så är det ett självklart val att sätta BBV Prewash som en ny 1:a även om det blir lite dyrare så stödjer jag heller svenska företag som utvecklar och säljer egen produkt, då produkten i övrigt är likvärdig.

Skumbildning: 10
Rengöringsförmåga: 10
Glans: Svårt att avgöra......
Doft: Beroende på vad man är ute efter 10
Senast redigerad av 1 Eskimo, redigerad totalt 7 gånger.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Nalle » 06 jun 2017 19:15

Valet pro combo 2 säljs av en sponsor, så priset är ju klart en faktor att räkna med , har inte gjort matten på spädningen på de olika produkterna än , så per tvätt vet jag inte hur mycket som skiljer.


Waxdog tar 265kr för tillfället!

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av brainstorm99 » 06 jun 2017 22:39

Då har jag också testat BBV nya Prewash!

Jag kör alltid med en förtvätt vid varje tvätt på sommaren.
Eftersom jag gillar att testa nya produkter så köper jag på mig en hel del medel :)
(Notera att jag tappat upp BBV:s i mindre flaska)
IMG_0374.JPG
Brukar blanda enligt leverantörernas anvisningar vilket jag skrivit ned på en Whiteboard (Notera att det är BBV:s gamla prewash)
IMG_0375.JPG
Så jag blandade den här likadant som deras gamla, dvs 1 dl medel + 4 dl vatten i lancen. Så jag fick 0,5 Liter färdig blandning.
IMG_0376.JPG
Vilket gjorde att jag fick ett riktigt tjockt skum som satt kvar på bilen länge!
IMG_0377.jpg
IMG_0378.JPG
Jag kommer dock att testa att köra med 0,5 dl medel till 4,5 dl vatten nästa gång, då denna blandningen var lite för stark, då avrinningen på bilen minskade rejält! Bara det inte går ut över skumeffekten!

Doft.....Tyckte den luktade väldigt likt Autobrite Magifoam som luktar banan när man luktade på den koncentrerat, men när man skummade ut den så var den nästintill luktfri.

Glans kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag känner att det är allt underarbete som spelar störst roll här.

Tyckte den här rengjorde lika bra som alla de andra medlen jag har vid den här första gången jag använder medlet.
Måste dock använda denna produkt lite mera för att verkligen ge ett svar.

Min favorit foam just nu har varit Car Chem Snow foam som ligger på 395 kr för 5 Liter å den blandar jag 0,5 dl medel till 4,5 dl vatten vilken ger tjockare skum än 1 dl till 4 dl vatten av BBV:s prewash vilket gör att Carchem känns mer prisvärt, så man får ut dubbelt så många tvättar med den.
Så om BBV får till ett bra pris på denna så kan det helt klart vara ett prisvärt alternativ!

:cheers

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Hej » 12 jun 2017 14:34

Då har även jag provat den nya förtvätten! :D

Förutsättningar:
Bilen - pendlat mycket motorväg och inte tvättad på flera veckor. Många mil i både regn och sol hade satt sina spår med svarta avlagringar på fälgarna, massor med insekter i fronten och smuts som fastnat längs sidorna. I all hast glömdes såklart förebilder på torr bil, men den var ovanligt smutsig för att tillhöra mig. 8-) Lacken har i grunden Menzerna Powerlock som lades för drygt 1 år sedan, men toppas oftast med Perfection efter tvätt.

Vi börjar med en bild på produkten:
01_ooppnad.jpg
Använder mig av BBVs foamlance och en Nilfisk E145.3:
02_hogtryckstvatt.jpg
Skummar ut det på bilen. Blandade hälften/hälften i foamlancens flaska, och ställde vredet på "mest medel" vilket borde resultera i en utgående blandning på 1+40:


Ligger kvar som ett rätt tjockt skum till en början:


Bilen helt täckt:
03_utskummat.jpg
Tycker att det påminner väldigt mycket om den gamla generationens förtvätt från BBV. Ser snarlikt ut när den skummas ut och beter sig detsamma utskummad.

Däremot skiljer det sig markant på några punkter.
1. Den nya skiktar sig inte när den står oanvänd!
2. Den nya är tunnare i konsistensen.
3. Den nya luktar mindre än föregångaren.
04_utskummat_nere.jpg
Den gamla gjorde dock inte så att marken såg ut riktigt så här, så någonting är uppenbarligen på G:
05_utskummat_marken.jpg
Man ser även tydligt hur smutsen släpper från däcket:
06_smutsen_dacket.jpg
Förtvätten verkar:


Då är det dags att spola av bilen, nerifrån och upp:
07_dags_att_spola.jpg
Har enbart spolat av under midjelisterna här, o man ser tydligt hur det redan pärlar sig på lacken igen:


Färdig-avspolad! Ser ju faktiskt väldigt lovande ut, resultatet:
08_ren_helbild.jpg
Fälgarna har aldrig blivit så rena tidigare av bara förtvätt: :jeps
09_falg_ren.jpg
Sidan:
10_ren_sida.jpg
Till och med bakom bakhjulen var det rent:
11_ren_bakom_hjul.jpg
Fronten blev bra den med. 95 procent av alla insektsrester försvann:
12_inga_insekter_lykta.jpg
Mina betyg är följande:
Skumbildning: 8 av 10
Rengöringsförmåga: 10 av 10
Glans: 10 av 10 (ifrån det jag sett, men bilen är ju blank redan innan...)
Doft: 5 av 10 (kunde doftat lite "roligare", men hellre doftlös än att lukta äckligt/för mycket)

Så sammantaget kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den nya BBV Prewash Foam:en. :best Den gör vad den ska helt enkelt.
Brukar aldrig bara snabbtvätta bilen med bara en förtvätt så här, men de gånger jag har bråttom och vill få bilen ren snabbt så kommer jag köra på denna metod. Likaså kommer jag alltid förtvätta bilen med denna förtvättt innan jag tvättar "som vanligt" där jag rör bilen mekaniskt.
13_ren_slutbild.jpg
Tack för mig! :brumm
/Björn

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Johan66 » 13 jun 2017 21:18

Hej igen, då jag fick lite tid över innan maten gjorde jag ett nytt test med Prewash'en
Objektet denna gång fick bli sonens bil som var tillräckligt smutsig :)
IMG_1530.JPG
IMG_1530.JPG (156.17 KiB) Visad 16883 gånger
Nu tänkte jag att testa med att köra koncentrerat i behållaren och justera mixen genom skruven på foamen.
Hällde upp medlet i behållaren.
IMG_1526.JPG
IMG_1526.JPG (127.93 KiB) Visad 16883 gånger
Några närbilder på hur bilen såg ut, inte toksmutsig men tillräckligt att behöva göra något åt
IMG_1527.JPG
IMG_1527.JPG (134.17 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1528.JPG
IMG_1528.JPG (141.25 KiB) Visad 16883 gånger
Vred tillbaka skruven knappt 2 varv för att förhoppningsvis få en blandning på ca 1:40, tänkte att om minst blandning är 1:20 och mest blandning är 1:60 bör hälften då vara 1:40...

Satte igång med att lägga skummet på bilen och min första spontana reaktion var att det var blaskigare än förra testet.
Se några bilder från när det är pålagt.
IMG_1531.JPG
IMG_1531.JPG (131.03 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1533.JPG
IMG_1533.JPG (128.28 KiB) Visad 16883 gånger
Sedan väntade man i 3-4 minuter och innan avspolningen såg det ut som nedan
IMG_1534.JPG
IMG_1534.JPG (166.88 KiB) Visad 16883 gånger
När man hade spolat av bilen nerifrån och upp väntade jag en stund för att bilen skulle självtorka innan man tok några efterbilder. Under tiden funderade man lite på varför det kändes blaskigare, och en fundering kan vara att då man inte använt skruven någonting så kanske den har hängt sig, vad vet jag?

Men som ni ser på bilderna nedan så blev det ett bra resultat.
IMG_1535.JPG
IMG_1535.JPG (135.11 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1536.JPG
IMG_1536.JPG (136.86 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1537.JPG
IMG_1537.JPG (131.98 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1538.JPG
IMG_1538.JPG (141.49 KiB) Visad 16883 gånger
IMG_1539.JPG
IMG_1539.JPG (170.34 KiB) Visad 16883 gånger
Är jag fortfarande nöjd?
Jo, det är jag. Nästa test kommer jag köra med koncentrat och på minsta blandningen (ca 1:20)

Summeringen då? Ungefär som förra testet, möjligen lite lägre då jag upplevde skummet blaskigare
Fast då det rann "bra" ner från bilen så kan man också se det som att rengöringseffekten är bättre?
Rengöringseffekten samma som tidigare och fortfarande ingen doft att tala om.

Förhoppningsvis kommer nästa test till helgen...

// J

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Pierriewargen » 15 jun 2017 15:51

Nu har jag testat BBV prewash foam ett par gånger och tycker att jag kan ge ett vettigt omdöme.

Bilen i fråga den här gången står parkerad utomhus på grusplan året runt och hade inte blivit tvättad på ett par veckor vid tillfället.
Syns kanske inte så bra på bild men den var tillräckligt skitig för att jag av erfarenhet vet att många förtvättar inte skulle ta bort filmen, speciellt på huv och tak.
Bild
Bild
Bild
Bild
Nåja, till testet. Körde denna gång rent kem i lansen och fullt minus på ratten (cirka 1:20, 5%, i utblandning). Endast ett par deciliter räcker till att foama en normalstor bil för mig.
Bild

Skummet är bra, inte för tjockt så det inte drar med sig någon smuts men inte heller så tunnt att det rinner av på en gång utan att hinna emulsifiera smutsen.
Jag gjorde testet i solsken vilket inte rekommenderas men pga mängden skum går det att låta det sitta en stund innan avspolning.
Bild
Bild
Man känner på lukten att detta är en stark alkalie. Det luktar inte äckligt men det är heller ingen rolig doft. Lite stickande men inte för påtagligt.
Lukten spelar mig ingen roll om det betyder att förtvätten faktiskt gör rent vilket de flesta andra skum jag testat inte gjort.

Jag spolar alltid skummande förtvättar "backande", dvs med ryggen mot skummet och spolar av mot ren yta backandes ett varv runt bilen.
Jag tycker det både är smidigare och går snabbare, dessutom samma effekt som att spola nerifrån och upp.

En sak jag direkt reagerade på var hur enkelt den spolas av. En del förtvättar "klibbar" fast och måste spolas väldigt noga, men inte denna. Bra!

Efterbilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Av alla förtvättar jag testat är detta utan tvekan den mest effektiva i form av rengöringseffekt.
För att illustrera rengöringsförmågan torkade jag lite lätt med vitt hushållspapper längst ner bakom fram- och bakhjul samt på instegen och som synes är pappret så nära rent man kan komma. Mycket imponerande.
Insteg:
Bild
Bakom framhjul:
Bild
Bakom bakhjul:
Bild

Avslutade sedan med att tvätta bilen med Gyeon bathe och torka av den med optiseal som torkstöd. Sen för den sista putsen applicerade jag ett lager polishangel high gloss. Lite overkill kanske men det går snabbt och blir bra.
Bild

Betyg
Rengöringsförmåga:
9
Skumbildning:
8
Doft:
5
Glans:
5 (ger den medel, det är för svårt att avgöra i mitt tycke)

Överlag en kanonprodukt. Kommer förmodligen köpa en till dunk när nuvarande tar slut. En produkt som gör det den ska och som är enkel att använda. Inte den billigaste på marknaden men ibland får man vad man betalar för.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Bananen » 15 jun 2017 22:36

Jag testade på nytt ikväll och det gick bättre med svagare blandning! :jeps
Ska bara få ihop bilder, text och eventuellt film bara tiden tillåter. :nicka :cheers
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Bananen » 16 jun 2017 23:40

Färdigt! :nicka
Hoppas att det duger? :oops: :cheers

/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Lefty » 22 jun 2017 12:33

Kör ni på det på torr bil, eller på avspolad bil?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Funk » 22 jun 2017 13:58

På torr bil, det rinner av för fort annars. Enda undantaget är om man kallavfettat inför en polering t.ex.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Johan66 » 22 jun 2017 22:08

Då har man gjort ytterligare ett försök till att testa Prewash.
Denna gång blev det också med den nya tvätten som kom i onsdags samt med en spritt ny foamlance från BBV som jag köpte i tisdags när man hade vägarna förbi Bollnäs. Skall man vara lite ärlig så såg jag till att man behövde en tjänsteresa till dessa trakter...

Bild på tvätten och nya foamen
Nilfisk-2.jpg
Nilfisk-2.jpg (90.67 KiB) Visad 16525 gånger
Redan i onsdags kunde jag inte hålla mig och packade upp tvätten och provade den tillsammans med den nya foamen och med en mix ut från foamen som motsvarar ca 1:40. Upplevde att det var ett fastare skum jämfört med mitt första försök. Om det beror på foamen eller att det är en annan tvätt vet jag inte men klart fastare i alla fall. Inga bilder togs heller, var för het på gröten...

Tillbaka till idag. Första bilen i kväll blev en bil som inte blivit tvättat eller avspolad på nästan 2 veckor och drygt 100 mil, varav över 50 mil bara i tisdags.
IMG_1544.JPG
IMG_1544.JPG (133.98 KiB) Visad 16525 gånger
Skummade då ut med koncentrat i behållaren och lancen med läget minst blandning, motsvarar ca 1:20 i mix
Sillmjölkar i gatan vilken skum det blev. Kan säga att i fortsättningen kommer jag troligen köra med 50/50 i behållaren.
IMG_1545.JPG
IMG_1545.JPG (153.45 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1546.JPG
IMG_1546.JPG (146.89 KiB) Visad 16525 gånger
Bilen är behandlad med Touchgard av Volvo och den andra behandlingen gjordes i april för information

Efter ca 4 minuter togs följande bilder.
IMG_1548.JPG
IMG_1548.JPG (153.6 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1550.JPG
IMG_1550.JPG (154.62 KiB) Visad 16525 gånger
Tyckte att det hängde kvar ganska bra, men däremot kände jag en doft när jag skummande som jag inte känt tidigare.
Den var lite frän i doften. Jag tyckte inte direkt om den. Arti+ luktar mycket godare

Efter avspolning så tog jag några nya bilder för att få liten jämförelse
IMG_1541.JPG
IMG_1541.JPG (104.21 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1551.JPG
IMG_1551.JPG (98.84 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1543.JPG
IMG_1543.JPG (74.4 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1552.JPG
IMG_1552.JPG (103.97 KiB) Visad 16525 gånger
Det svarta precis i vecket är ett stenskott... Inte kul... Men bilen har också rullat 5100 mil nu
Alla insekter i fronten var borta, det tycker jag är bra

Vindrutan var ganska smutsig och det fanns innan avspolningen en markant skillnad efter där torkarna vart respektive inte vart. Har tidigare upplevt att smutsen inte helt försvinner men nu tog den bort i princip allt. Det är bra, väldigt positivt överraskad över detta. Har ingen bild på det då det var svårt att få till en bra bild.


Då man ändå hade prylarna framme (och möjlighet att reta grannen...) så körde jag en bil till som kände sig manad.

Några bilder innan tvätt
IMG_1553.JPG
IMG_1553.JPG (145.83 KiB) Visad 16525 gånger
IMG_1557.JPG
IMG_1557.JPG (111.23 KiB) Visad 16525 gånger
Bilen skummad, samma som tidigare med endast medel koncentrerat i behållaren
IMG_1558.JPG
IMG_1558.JPG (150.26 KiB) Visad 16525 gånger
Efter ca 4 minuter såg det ut så här
IMG_1562.JPG
IMG_1562.JPG (164.21 KiB) Visad 16525 gånger
Sedan en jämförande bild efter avspolningen
IMG_1565.JPG
IMG_1565.JPG (93.87 KiB) Visad 16525 gånger
Fortfarande ett riktigt bra resultat.

Vad är min summering nu efter detta?

Rengöringen vill jag ha 9 /10. Kommer själv i fortsättningen mixa 50/50 i behållaren, finns ingen anledning att köra koncentrerat i behållaren

Skummandet, herrejösses vilket rakskum det blev med koncentrerat. Nästan lite för mycket... Men 8 /10 nu mixat med nya foamen och tvätten.

Doften då?, koncentrerat var det ingen höjdare så då blir det 5 / 10 men när jag kört med mixat i behållaren så kände jag ingen doft alls

Blänkan då, här är jag nog mer övertygad om att hur bilen är från början spelar mest roll. Tyckte inte att den röda bilen blänker mer nu än innan och den är nog inte behandlad med något senaste åren.

Min summering av Prewash, den är riktigt bra. När denna dunk tar slut kommer jag definitivt att köpa mer av den.
Skulle man använda detta 2 ggr/vecka så tror jag inte att man behöver svampa bilen oftare ä var 3-4 gång.
Detta innebär att min 25 liter dunk med Arti+ kommer räcka ett tag till...

Sådär, inser att detta inlägg nog blev i det längsta laget. Ber om ursäkt för det. Skall försöka att inte upprepa det.

Ha nu en trevlig midsommar
Johan

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av progge » 22 jun 2017 22:38

Mycket bra skrivet :best :best :best :best :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: BBV Prewash Foam

Inlägg av Florio » 23 jun 2017 08:27

Vilket PH värde har denna?
Är den säker på lackskydd?

Skriv svar