Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 12 sep 2021 22:05

Hej!

Som rubrik lyder, så undrar jag generellt vad ni tycker det finns för fördelar och nackdelar att lackskydda ("keramiskt") en ny bil (gått 300 mil) gentemot att endast sprayvaxa/använda vanligt vax?

Det enda jag kan tänka mig är att ett keramiskt lackskydd, i bästa fall, ska göra tvätten lättare speciellt under kommande vinter och generellt ska glans, avrinning och behandling av lacken vara betydligt lättare kommande 12-24 månaderna, gentemot att hålla på med 'vanliga' vax, eller sprayvax till och med. Finns det något utöver detta som gör keramiskt lack åtråvärt på ny bil? Då vintern är på väg måste man, antar jag, få till ett lackskydd ganska snart om det ska 'underlätta' vintertvättandet (har inget eget garage utan bilen står i bostadsrättsföreningens garage utan tvättmöjligheter, vilket betyder att samtlig tvätt görs utomhus/inomhus på diverse gör-det-själv-ställen.

Alternativt, som jag börjar luta mot (rätta mig om jag har fel), så hade jag tänkt att endast vaxa bilen (spray vax, lättare vax, inget som behöver maskin) och tvätta allt efter behov, för att sen polera och vaxa bilen till våren. Då jag antar att keramiska lackskydd inte skyddar på repor etc, så antar jag att det största vinningen är avrinning / lätthet av tvätt?

Bilen är en ny volvo xc60, men jag ser att lacken har två "små-problem", någon form av prick som jag inte får bort och hoppas att detta löser sig vid polering i vår. (Volvo ÅF menar att det inte finns några 'problem' på lacken, på den splitternya bilen....). Alternativt om den poleras innan keramiskt läggs (dock ytterst osäker på om keramiskt är värt det).

Tack för råd/synpunkter över vad som är att föredra!
Lars

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Manor » 13 sep 2021 08:13

En ny bil är tyvärr ingen garanti att lacken är i perfekt skick.
Vid leverans tvättas bilen iordning, men något större jobb läggs generellt inte ner.

Bilen bör absolut poleras innan ett keramiskt lackskydd läggs. Ju bättre skick på lacken desto bättre resultat.
Den största fördelen med keramiskt lackskydd är hållbarheten, skulle jag säga.
Ju mer en lack kan skyddas mot "allt" desto bättre.

Självklart är ett vax också ett skydd, men står inte emot en vinter då relativt mycket kemikalier används.
Vaxet kan dock bättras på med ett sprayvax, men det senare skulle jag inte anse vara tillräckligt som skydd på vintern.


Personligen så gillar jag mer att polera/lackskydda på våren än sent på hösten.
Jag har oftast ett keramiskt lackskydd i botten som håller dryga två år, men initialt så körde jag med ett lackskydd från Glare på senaste nyköpta bilen, men det finns många andra lackskydd med hyfsad hållbarhet som är lättjobbade och lätt klarar en vinter. Något sådant skulle jag nog tipsa om, och avvakta till våren med polering och kanske ett keramiskt lackskydd (om du har plats, tid, möjlighet att greja med det själv).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 13 sep 2021 16:00

Jag håller med om allt Manor skriver förutom att jag hade lagt keramiskt direkt, efter mild polering..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 13 sep 2021 23:12

Tack för svar!

Jag förstår, tror jag, men då kommer en följdfråga till er båda:

1. Vilket vax rekommenderas som jag kan arbeta ut, med gott resultat, för hand?
Och keramiska alternativet:
2. Då jag inte vågar lägga keramiskt i en vanlig gds hall, speciellt inte för första gången på en så pass fräsch bil undrar jag vilka typer av keramiska skydd (märken) rekommenderas, och också: vågar man anlita "vanliga" rekondare med goda omdömen online, eller är det säkrare att lämna bilen på Volvo? (Dock antar jag att detta görs ändå av tredje part, lite slumpmässigt om det blir bra eller skit, eller?)

Det är väl också varför jag velar, keramiskt sitter ganska länge, så man är orolig för dåligt resultat och/eller repor på bilen efter rekondare har fixat bilen. (Men kan ju såklart gå hur bra som helst. Lacken är också mörkgrå, så gömmer väl lite mer skavanker än tidigare bil som var svart).

EDIT: Rekondaren jag tror blint och kanske naivt på använder sig av "Serv faces" och han rekommenderar: "en H8 med två lager".
Vad betyder detta på lekmanna språk ? Bra märke? Skit? Något speciellt att tänka på?

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Manor » 13 sep 2021 23:37

Under de förutsättningar du har så är det väl svårt att rekommendera dig att lägga ett keramiskt lackskydd själv i en GDS-hall...det skulle åtminstone inte jag göra.

Kan du polera, och har du något ställe där du kan hålla till och polera? Om du även då svarar GDS-hall så är drt inte heller något att rekommendera...då är det väl bara en rekondfirma kvar?

Volvo hade tidigare en klausul att lackgarantin inte skulle gälla för vissa lackskydd (allt utom det som Volvo själv sålde). Detta är dock information som är 15 år gammal (om inte löngre). Anledningen att jag känner till det är att en tidigare kollega hade mystiska ljusa partier i lacken på sin nya Volvo V70, och när han anmörkte på detta så försäkte man på bilfirman ducka och skylla på lackskyddet. I detta fallet var dock inte ens bilen vaxad så där åkte firman/Volvo på att fixa skadan... Nu är det ju väldigt tveksamt om Volvo som enda märke skulle kunna ha kvar någon sådan klausul, Jag skulle dock ALDRIG be dem lackskydda bilen utan att veta vem (och med vad)...

Som sagt...bara för att ge dig ett tips så skulle jag peka på lackskyddet Glare. Det läggs lätt för hand och man kan även använda Glares "polish" för hand innan. Det finns säkerligen andra lackskydd som fungerar precis lika bra eller bättre...men då jag har använt just Glare vid massor av tillfällen och blivit nöjd så blir det ändå mitt tips. Deg kan köpas genom Waxdog och kostar 295:- för lackskyddet enbart...eller 519:- i ett paket med både polish och lackskydd. Det grejar utan problem en vintersäsong för mig. Ett vax är tveksamt som behandling inför vintern...visst finns det vax med bättre hållbarhet men Glare är nog billigare och framförallt lättare att jobba med.

Edit: Jag har aldrig hört talas om märket och vet inte vad som menas med H8...men har då inte Googlat. Det finns hur mycket märken som helst...och specialprodukter som endast används på exempelvis MrCAP eller Ditec. Om du litar på rekondaren så får du nog även lita på hans rekommendation...tycker jag. Rekondyrket är ett hantverk och jag skulle personligen vara lite tveksam till en kedja...då tror jag mer på en liten rekondfirma (med rekommendationer...).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 14 sep 2021 15:22

H8 borde indikera hårdhet , vilket i detta fallet är rens försäljnings-BS.

Volvo kör numera för övrigt keramiskt själva, och det ryktas att det är från Turtle (!)

Skall du köra själv på GDS så är faktiskt inte Manors tips om Glare så dumt, ett av de mer hållbara och lättarbetade vaxliknande skydden... keramsikt skall man generellt vara lite mer van vid om man skall lägga snabbt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 14 sep 2021 21:49

Tack för svar båda två!

Det lutar mot att lägga ett keramiskt lack ändå, via rekondfirman i fråga (bra omdömen, dock är jag nyinflyttad i Uppsala så har ingen direkt koll). Volvo använder sig av Turtle? Turtle produkter (diverse sprayer och insektsborttagning o dylikt) har tidigare inte imponerat på mig - men är det kanske annorlunda för keramisk lackskydd? Jag var inne lite på Manors tanke, att stora företag/bolag kanske kör detta på lite för mycket "rullande band", och i och med det så betyder givetvis min bil och jag som kund inte mycket, då man har tusentals andra kommande månaderna.

Då gäller det den ekonomiska frågan, jag kör Glare vaxmedel och försöker få ut det bra (jag vill inte ha massa rosor o dylikt såklart, så jag hoppas att det är lätt applicerat - något som jag läst i tidigare tråd :p ) om det blir snävt i pengapungen.

Men - hur mycket bör/ska ett keramiskt lackskydd generellt kosta? Priset jag fått är: 1-3000kr för polering (de kunde inte säga då de inte sett lacken, men överlag är den riktigt fräsch, två små saker på den som sagt), och 6000kr för två lager av det keramiska. Varje extra lager går på 1500kr (prislistan slutar på 4 lager). Är detta ett hyfsat/normalt pris i en relativ stor stad?

Och: finns det någon poäng i att lägga fler än två lager? Jag tänker mig, det blir väl ett Huggormars avföda att polera upp en bil med eventuellt fyra "lager", om man får en repa på lacken (jag antar att keramiskt inte är magisk, o därav kan man fortfarande få tvättrepor/andra repor på lacken ändock).

Tack!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 15 sep 2021 07:29

Personligen tror jag inte på det där att betala för extra lager, ett bra system/skydd är så att säga bestämt i hur man lägger det och inget direkt vinnes på extra lager.
Prissättning. tja vad skall man säga...det är dyrt med hantverk helt enkelt. Men kommer du undan med 7500 för ett komplett jobb så är det inte på något sätt konstigt om det är bra gjort. Samtidigt är det det som gör mitt eget arbete inte bara kul utan även en ren besparing om jag gör det själv.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 15 sep 2021 16:09

Tack för svar!

Finemang, jag kör på "standard", dvs två lager. Det ska läggas nästa onsdag. En sidofråga - betyder keramiskt lackskydd att jag bör vänta tills skyddet är borta (hur märker man det, utöver avrinning?) innan jag polerar/vaxar? (hade tänkt att träna/testa lekmanna polering inom en snart framtid, men jag blir så äcklad av att köra Uppsala-->Sthlm tur och retur utan något som skyddar lacken, så behöver något today).

Jag förstår, låter vettigt - men går det bra att lägga keramiska skydd, eller polera, i vanliga GDS-hallar? Jag tänker, jag slås inte direkt av deras renhet, och det finns ju även andra som eventuellt skvätter o sprätter med dylika vätskor o vatten. Bor i lägenhet, så jag har ingen naturlig plats att gömma mig när jag vill smeka bilen :p

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 15 sep 2021 16:50

Första frågan, när avrinningen avtar kan det vara att gott skydd kvar. T.ex sköljmedel från tvättautomater dödar avrinning... en tvätt med neutralt eller boostande tvättmedel så är den tillbaka.. Keramiskt kan hålla läänge om man inte överdriver med tvättkemikalier. över två år har jag gladeilgen fått ut av mitt skydd (CQUK). Du skall inte polera om det inte är absolut nödvändigt under den tiden, eller lägga annat ovanpå än t.ex" keramiskt" schampoo.

GDS hallar rekommenderas aldrig till finlir, det tar dessutom tid att lägga skydd och polera så det blir dyrt...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Alf A Romeo » 15 sep 2021 20:05

Jag tänker också prova CarPro CQuartz UK 3.0, troligen först till våren efter poleringen som jag gör varje år. Sökte efter det på Bollnäs bilvård men hamnar då på ULTI CERAMIC V3. Någon som vet vilket som är bäst?
Just nu ser det ut som man bara kan köpa CQUK 3.0 på Carpros hemsida, eller deras Carpro Center. Känns dumt och chansa. :)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 15 sep 2021 21:43

Funk skrev:
15 sep 2021 16:50
Första frågan, när avrinningen avtar kan det vara att gott skydd kvar. T.ex sköljmedel från tvättautomater dödar avrinning... en tvätt med neutralt eller boostande tvättmedel så är den tillbaka.. Keramiskt kan hålla läänge om man inte överdriver med tvättkemikalier. över två år har jag gladeilgen fått ut av mitt skydd (CQUK). Du skall inte polera om det inte är absolut nödvändigt under den tiden, eller lägga annat ovanpå än t.ex" keramiskt" schampoo.

GDS hallar rekommenderas aldrig till finlir, det tar dessutom tid att lägga skydd och polera så det blir dyrt...

/Thomas
Finemang, tack för svar!

Idag använder jag tershine schampoo (den gamla versionen), den ska tydligen vara neutral om jag förstår saken rätt. Men det betyder också då att jag kanske kan med fördel lägga "refract ceramic quick coat" (spray som ska ge glans och en lackskydd light edition, tydligen "keramisk spray") på det keramiska lackskyddet antar jag? (finns det något specifikt ämne man ska helst undvika på lackskyddet?) Jag tänker under vintern blir det en hel del okq8 superavfettning kan jag tänka mig, kanske man då kan pumpa på refract varannan tvätt eller något liknande för att hålla liv i lackskyddet?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Manor » 15 sep 2021 22:46

Alf A Romeo skrev:
15 sep 2021 20:05
Jag tänker också prova CarPro CQuartz UK 3.0, troligen först till våren efter poleringen som jag gör varje år. Sökte efter det på Bollnäs bilvård men hamnar då på ULTI CERAMIC V3. Någon som vet vilket som är bäst?
Just nu ser det ut som man bara kan köpa CQUK 3.0 på Carpros hemsida, eller deras Carpro Center. Känns dumt och chansa. :)
Jag har svårt att tro att Ulti Ceramic V3 är samma medel.
I mitt fall så har jag beställt bl.a CarPro produkter från England tidigare, men nu efter Brexit vete tusan. Det går ju såklart att kolla runt i andra EU länder på deras priser...om inte annat för att få en priskoll.

TAC System har medel som ska vara hyfsat lika CarPro och säljs bl.a av Streetpower Rekond. Jag vill minnas att några på forumet gillar TAC System.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Alf A Romeo » 16 sep 2021 01:16

Manor skrev:
15 sep 2021 22:46
Alf A Romeo skrev:
15 sep 2021 20:05
Jag tänker också prova CarPro CQuartz UK 3.0, troligen först till våren efter poleringen som jag gör varje år. Sökte efter det på Bollnäs bilvård men hamnar då på ULTI CERAMIC V3. Någon som vet vilket som är bäst?
Just nu ser det ut som man bara kan köpa CQUK 3.0 på Carpros hemsida, eller deras Carpro Center. Känns dumt och chansa. :)
Jag har svårt att tro att Ulti Ceramic V3 är samma medel.
I mitt fall så har jag beställt bl.a CarPro produkter från England tidigare, men nu efter Brexit vete tusan. Det går ju såklart att kolla runt i andra EU länder på deras priser...om inte annat för att få en priskoll.

TAC System har medel som ska vara hyfsat lika CarPro och säljs bl.a av Streetpower Rekond. Jag vill minnas att några på forumet gillar TAC System.
Tack för svar! Nu har jag inte mer än fyra mil till ett Carpro Center. Har inte varit där någon gång, men då blir det nog ett studiebesök dit vid lämpligt tillfälle. :nicka
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 16 sep 2021 07:01

Tershine Purify funkar bra , och för att boosta avrinning funkar deras Purify S bra..
Det som dödar avrinning mest är enligt mig vaxschampo och vissa snabbvax samt sköljvaxet i snabbtvättar.
Så länge du tvättar regelbundet behövs inte mycket avfettning. Man kommer långt med en alkalisk förtvätt och schampo. Personligen tycker jag att vintern ofta ändå är en förlorad säsong med avseende på perfekt glans, så varför slita ut skydd och miljö med massor av avfettning då bilen börjar bli skitig igen så snart man kör ut den ur hallen..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Manor » 16 sep 2021 15:56

Funk skrev:
16 sep 2021 07:01
Tershine Purify funkar bra , och för att boosta avrinning funkar deras Purify S bra..
Det som dödar avrinning mest är enligt mig vaxschampo och vissa snabbvax samt sköljvaxet i snabbtvättar.
Så länge du tvättar regelbundet behövs inte mycket avfettning. Man kommer långt med en alkalisk förtvätt och schampo. Personligen tycker jag att vintern ofta ändå är en förlorad säsong med avseende på perfekt glans, så varför slita ut skydd och miljö med massor av avfettning då bilen börjar bli skitig igen så snart man kör ut den ur hallen..

/Thomas
WORD :nicka.
Själv kör jag BBV:s P27 i mild blandning under vintern.
Det fungerar väldigt bra ihop med ett lackskydd som CQuartz i botten, tycker jag.
Kallavfettning används numera bara till vårens rejäla rengöring .
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 17 sep 2021 22:40

Funk skrev:
16 sep 2021 07:01
Tershine Purify funkar bra , och för att boosta avrinning funkar deras Purify S bra..
Det som dödar avrinning mest är enligt mig vaxschampo och vissa snabbvax samt sköljvaxet i snabbtvättar.
Så länge du tvättar regelbundet behövs inte mycket avfettning. Man kommer långt med en alkalisk förtvätt och schampo. Personligen tycker jag att vintern ofta ändå är en förlorad säsong med avseende på perfekt glans, så varför slita ut skydd och miljö med massor av avfettning då bilen börjar bli skitig igen så snart man kör ut den ur hallen..

/Thomas
Tack för svar!
Jag förstår, men angående avfettningen - hur ska jag, i mitt fall, tänka då angående detta. Jag antog att avfettning var second nature under vintern, speciellt med all salt och skit. Jag kör cirka 60 mil i veckan, mycket trafik och allmänt skit från diverse transportbilar å polska lastbilar. Jag känner mig spontant orolig till att inte använda "stark" avfettning på kontinuerlig basis ,då torka en bil med skit kvar resulterar i många tårar xD Så frågan blir hur man blir säker på att bilen är "tillräckligt ren för att torka av med torkduk" efter mildare avfettning o dylikt? Detta kanske blir en icke fråga efter lackskyddet, men jag personligen har svårt att se skillnad på en mörkgrå bil, som min, om den är "verkligen ren" gentemot "den ser ren ut". xD Om du förstår vad jag menar :D

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 17 sep 2021 22:42

Manor skrev:
16 sep 2021 15:56
Funk skrev:
16 sep 2021 07:01
Tershine Purify funkar bra , och för att boosta avrinning funkar deras Purify S bra..
Det som dödar avrinning mest är enligt mig vaxschampo och vissa snabbvax samt sköljvaxet i snabbtvättar.
Så länge du tvättar regelbundet behövs inte mycket avfettning. Man kommer långt med en alkalisk förtvätt och schampo. Personligen tycker jag att vintern ofta ändå är en förlorad säsong med avseende på perfekt glans, så varför slita ut skydd och miljö med massor av avfettning då bilen börjar bli skitig igen så snart man kör ut den ur hallen..

/Thomas
WORD :nicka.
Själv kör jag BBV:s P27 i mild blandning under vintern.
Det fungerar väldigt bra ihop med ett lackskydd som CQuartz i botten, tycker jag.
Kallavfettning används numera bara till vårens rejäla rengöring .
I see - men som ovan, hur vet man att bilen är "säker" att torka av, utan starkare avfettning? Är det med ögonmått eller ser du helt enkelt efter erfarenhet att det inte blir "en massa tvättrepor o repor" av torkningen med duk och således betyder det att det räcker med BBVs mikroavfettning?

Jag antog att kallavfettning var även bra mot salt, men det kanske räcker med tillräckligt med vatten för att lösa upp / bli kvitt salt?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 18 sep 2021 08:19

Salt löses av vatten, problemet är allt som följer med, däckrester, asfalt osv.. Men det viktigaste är att få bilen sköljd och/eller tvättad ofta så inget hinner riktigt sätta sig. En förtvättad och svampad bil är enligt mig tillräckligt ren för att torkas, då allt löst tvättats bort..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Bananen » 18 sep 2021 12:50

Alf A Romeo skrev:
15 sep 2021 20:05
Jag tänker också prova CarPro CQuartz UK 3.0, troligen först till våren efter poleringen som jag gör varje år. Sökte efter det på Bollnäs bilvård men hamnar då på ULTI CERAMIC V3. Någon som vet vilket som är bäst?
Just nu ser det ut som man bara kan köpa CQUK 3.0 på Carpros hemsida, eller deras Carpro Center. Känns dumt och chansa. :)
30 ml på amazon.se

Samma "firma" fast på ebay.de.
/ Hälsningar Thomas

Skriv svar