Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

6 årig Keramiskt lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 30 aug 2016 17:46

Det låter bra....endast det bästa är gott nog!!!!!! Sura56:Vet du vad antal lager gör för slut resultatet, är det för hållbarheten att göra med eller glanstalet eller reptåligheten?

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av sura56 » 30 aug 2016 23:23

Reptåligheten blir nog det samma, det blir ju inte hårdare med fler lager, bättre hållbarhet och lite mer/djupare glans tror jag däremot på.
Men som sagt, det är ju bara mina teorier.
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 31 aug 2016 19:34

Det låter som en bra teori ;)



Med Brilliant ceramic protection kan man inte bygga flera lager på vart annat enligt general agenten då den inte fäster på sig själv men den löser inte heller det första lagret av skyddet heller :!: Min teori: ytan har blivit så plan att det inte kan fästa och det är ju en del av poängen med lackskydd så att inte smutsen heller kan ta fäste eller.........? ;)

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 08 sep 2016 23:30

Nu har jag gjort ett litet rep test på Brilliant care lackskyddet på min egna bil genom att svampa en liten yta med den gröna sida mot lacken( Scotch sidan) på behandlad yta samt obehandlad yta och resultatet blev att man faktiskt kunde känna att det var skillnad på hårdheten på dessa två olika ytorna till den behandlade ytans fördel. krävdes mer tryck på den behandlade sida för att orsaka Liknande repor i lacken dock ett helt ovetenskapligt test ;)

Är det keramiska lackskyddet hårdare? Mitt svar är ja.
Kommer man få mindre repor på behandlad bil? Troligen ja ( troligen mer för att den blir mer lättvättad än utan lackskydd)
Är hårdheten 9H lösningen på alla tvättrepor? Nej tyvärr.... Men det visste vi ju innan.....men det är en liten bit i rätt riktning och ingen nackdel i alla fall ;)

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av netmatte » 26 sep 2016 02:14

kan säga av egen erfarenhet att några 6 år får du inte av bc. min mor har det på sin bil legat på 1.5 år nu. har redan börjat ge sig längst ner på framskärm och dörrarna. har prövat på min bil blev likadant där med äfter en kort tid. inget jag kommer rekommendera till någon. kan tillägga att mors bil rullar inte långt Pär år och är väldigt noga sköt. det är min åsikt och uppfattning om det.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 26 sep 2016 10:09

Det var intressant att höra!
Vad heter behandlingen du och din mamma fick?

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 26 sep 2016 21:55

För att förtydliga så är det så att Brilliant care har 3 St olika Lackskydd.!
1. hållbarhet 6 år med 1kontroll och tvätt varje år för att garantin skall gälla.
2. Hållbarhet 6 år men en conserver måste användas vid tvätt samt kontroll varje år med tvätt!
3. 6 års systemgaranti med återbehandling varje år!

Så frågan är vilken ni har på era bilar?

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av netmatte » 27 sep 2016 07:10

tjena sex års med ett års tvätt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av marcus » 27 sep 2016 07:39

Jag tror att de flesta skydd, inklusive keramiska, börjar kämpa på ytsatta ställen efter två år.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 27 sep 2016 09:19

Tvätten är till för att få bort flyg rosten som sätter sig i lacken som är svårt för dom flest kunderna att få bort! (detta gäller alla skydd mig veterligen)

Hade varit kanon om du visste vilken behandling du (netmatte) har på era bilar?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 27 sep 2016 10:46

Tvättade en brilliant care-behandlad bil med conserver för ett tag sen. Den hade gått ca 1000 mil, ett år gammal och det var 0 avrinning efter tvätt, både på vertikala och horisontella ytor. Såg ut som en helt obehandlad bil. Den var inte sträv i lacken heller utan blev helt ren. Hekt enkelt antingen ett dåligt jobb eller ett dåligt skydd.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 27 sep 2016 13:30

Att bilen blev helt ren var ju positivt i alla fall ;)
Har inte kunden använt conservern vid tvätt så kan jag tänka mig att avrinningen inte blev bra(Mina Funderingar)
Detta är om jag inte är helt ute och cyklar ett polymer lackskydd(Äldre generationen)
Det är givetvis kanon att ni kan ge input även om dessa äldre lackskydd men jag är endast intresserad av deras keramiska skydd...hoppas att vi kan särskilja dessa lackskydd åt så att bedömningen blir relevant och rättvis :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 27 sep 2016 16:06

Det var ett keramiskt skydd, hittade high spots lite överallt. Sen kan dom ju slängt med conservern ändå eftersom det är ett schampo.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 27 sep 2016 16:29

Oj! Nu känner jag mig gammal modig....vad menar du med high spots överallt?

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av marcus » 27 sep 2016 16:53

Z-Bilrecond skrev:Oj! Nu känner jag mig gammal modig....vad menar du med high spots överallt?
Slarvigt avtorkad coating dvs man ser "high spots" i lacken.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 27 sep 2016 18:31

Jo, precis. Det är jävligt noga att man torkar av allt överflöd för när ett keramiskt skydd härdar för tjockt ser det ut som en "bensinfläck" på lacken och det går ej att tvätta bort.

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av netmatte » 27 sep 2016 19:59

det som lades på båda bilarna lovade 6 års skydd utan någon uppdatering eller något.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 27 sep 2016 23:01

Kanon då har man lärt sig ett nytt namn på något man ser varje dag :D dock torkar man bort det givetvis!
Netmatte: du får gärna pm mig ditt reg nummer så kan jag kolla upp vem samt vad dom har lagt på din bil. Det är något som är skumt då du borde blivit kallad till kontroll samt tvätt av Brilliant care automatiskt.

Pierriewargen:du säger att det var noll avrinning trots användning av conservern som borde ge precis detta..... Alltså glans samt avrinning oavsett om bilen är Lackskyddad eller inte! Fick du conservern av kunden eller var det något du hade hemma!?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 28 sep 2016 00:43

Conservern hade kunde med sig, fått av firman som la skyddet.
Här är en video. Tvättade om vänster sida med gyeon bathe+ för att visa skillnaden. I detta fall tror jag dock att det är firman som gjort ett dåligt jobb, och inte skyddet som är så här pass undermåligt.
https://youtu.be/9KpTMjA2ONk
Senast redigerad av 1 Pierriewargen, redigerad totalt 28 gånger.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 28 sep 2016 12:31

Tyvärr fungerade inte länken för mig! Jag tycker det är konstig att conservern inte ger avrinning ......men samtidigt har jag ej Någon egen erfarenhet heller men man funderar ju :) .Gyeon bathe+ ger däremot mycket bra avrinning samt hållbarhet men fläckade lite för mycket för mig ;)
Det är konstigt att det inte ens ger avrinning på high spots punkterna då man faktiskt kan se att något typ av lackskydd fortfarande finns kvar då Brilliant care ceramik protektion normalt sett ger mycket bra avrinning. själv har jag svårt att se att firman kan ha misslyckats så totalt då det är enligt mig är mycket lätt att lägga men det finns ju givetvis oseriösa i branschen !

Skriv svar