Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

6 årig Keramiskt lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av Jill » 22 dec 2016 13:28

Z-Bilrecond skrev:Det just det här som ni säger som jag tycker sticker ut lite med detta lackskydd......
1. Bara ett lager krävs för att garantin skall gälla dock skall det givetvis läggas ut noggrant som dom flesta keramiska skydden.
2.Priset! Det här får ni ta med en stor nypa salt ännu men det jag har räknat på med den information jag har fått så skulle en nybilsbehandling "börja" på ca 4500 kr med moms hos mig. Fortfarande är det mycket pengar men inga 17 000 kr i alla fall.

Det finns en negativ sak med skyddet det är att det inte känns halt som en nyvaxad yta gör men det gäller nog dom flesta keramiska skydden tror jag?

Har du testat att toppa med "soft coat" något?

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 24 dec 2016 00:54

Japp,det har jag....men det är tyvärr ett moment till på ca 15-20 min med det medlet jag kör med....men visst skulle man velat ha att ytan var vax hal så att säga om man fick önska redan från början!!!!
På Brilliant care ceramic protection får man inte lägga något på ytan för än efter ca 6 h vilket jag inte tycker riktigt stämmer för mig i verksamheten.
Jill : har du blivit nyfiken på något keramiskt lackskydd ännu.... jag vet ju att du är kräsen och skeptisk vilket jag anser vara en nödvändighet i denna bransch ?

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Jill » 26 dec 2016 12:10

Z-Bilrecond skrev:Japp,det har jag....men det är tyvärr ett moment till på ca 15-20 min med det medlet jag kör med....men visst skulle man velat ha att ytan var vax hal så att säga om man fick önska redan från början!!!!
På Brilliant care ceramic protection får man inte lägga något på ytan för än efter ca 6 h vilket jag inte tycker riktigt stämmer för mig i verksamheten.
Jill : har du blivit nyfiken på något keramiskt lackskydd ännu.... jag vet ju att du är kräsen och skeptisk vilket jag anser vara en nödvändighet i denna bransch ?
Vi har testat och funderat under något år nu. Vi kommer nog att lägga till BC i vårt sortiment som det ser ut nu. Känns som ett bra komplement.

När man ser på Ditec keramiska så har dom 3 dygns arbete inkl härdning, så jag tror inte man kommer ifrån tidsaspekten.... ser väl även att det är därför man får se till att hålla priset på ett plan så att det blir värt allt arbete man lägger. En fin balansgång som jag får klura lite på :-)

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 27 dec 2016 10:50

Ok!! Vad spännande,då fortsätter vi att följa varandras val av lackskydds sortiment(PPS och nu då kanske Brilliant care) :D

Jag tänker så här just nu: Till kunder som är super pedanter(älskar sin bil) så passar nog lackskydd(vax) med återbehandlingar bäst.....typ PPS ,perma5ive m.m. Här bör man nog välja återbehandlingar med Max 1 års mellan rum för att göra denna kund kategori nöjda.

Till kunder som är pedanter eller bara gillar sin bil då passar Brilliant care alldeles utmärkt Som val och detta är nog den största kund gruppen enligt mig ;)

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 09 apr 2019 17:46

Hej och hå vad tiden går.......Tänkte uppdatera er hur det har gått med att ha Brilliant care ceramic lackskydd i min verksamhet under ca 3år tid om någon är intresserad :roll:
Lite info: Varje år kallas kunden in via ett brev för en "Garantitvätt" så jag får lite koll på hur bilarna sköts och hur dom känns att tvätta! Tvätten är främst till för att ta bort avlagringar samt oxid/bromsdamm partiklar i lacken.

1 Är detta guds gåva till alla bil nördar ;) ?
Svar:Nej,givetvis inte ,det lackskyddet är inte uppfunnit ännu tyvärr som faktiskt stämmer överens med deras egna reklam blad eller liknande vad jag vet :)

2.Avrinning?
Svar:Finns mer att önska på den fronten.Men här märker man skillnad om kunden har använt Brilliant care egna schampo som ger ok avrinning samt den blir mjuk och fin/lätt att tvätta.Det finns dock inget krav på att använda deras schampo/medel men ger faktiskt en ok yta :jeps

3 Är den blank då?
Svar: Bilen blir faktiskt blankare efter ca "50 RÄTT "utförda tvättar av någon anledning :jeps

ops :o måste tyvärr åka på ett ärende nu....hoppas på att fylla på lite senare

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Funk » 09 apr 2019 19:28

Kul att du hittat tillbaka, tack för synpunkterna.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 10 apr 2019 22:10

Tack Funk :jeps

4 Reptålighet 9H!
Ja tänk den dagen då lackskydd verkligen kommer att vara diamant hårt ;)
Verkligheten är att den hjälper dig på vägen men mer än så är det inte men dock åt rätt håll!
Rätt utförd tvätt är givetvis en förutsättning och troligen helt omöjlig under 6 år med olika ägare/tvättare m.m

5 Frätskador/fågelskit?
Jag tror inte jag har haft någon frätskada på någon bil ännu......kunden har krav från garantin att ta bort fågelskit inom 7 dygn !

6 Topcoating!
Lager 2 kom för ca2 år sedan som ett komplement samt för att konkurrera mot Ceramic pro olika nivåer.
Coatingen ger bra glans samt betydligt tydligare avrinning och mer lättvättad.
Ytan blir mer likt en vaxad yta som många saknar från dom keramiska lackskydden.Ytan blir dock inte hårdare.
Topcoatingen har dock "bara" 2års hållbarhet
Denna topping är väl tänkt till den mera Kräsne kunden 8-)

7 Pris bild!
Ja gratis är det ju inte tyvärr :) men inget man blir rik på heller ;)

8 Finns det mer att önska av lackskyddet Brilliant care ceramic protection ?????
JA.......utveckling skadar aldrig.....



Mitt dröm lackskydds egenskaper hoppas jag på blir :Aldrig mera repor :jeps behöver endast tvättas med högtryck/vatten klart :jeps givetvis svin blank också :best

Någon som har detta skydd på hyllan kanske :cheers

ceramic man
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 aug 2021 00:31

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av ceramic man » 24 aug 2021 02:31

Angående Brilliant ceramic lackskydd med garanti på 6 år får ni nog ta med en nypa salt. Bostar/topcoating ni inte bilen efter ca 3-4 mån så kommer det aldrig att hålla. Nu finns det mycket bra medel på marknaden som håller bra om man bostar bilen var 3 -4 mån. Tershine ceramic som inte har högflourerande medel i samt mindre lösningmedel i (Voc)- Artdeshine har tagit fram mycket bra produkter metal och grafine försegling samt Purest P5. Enkla att applicera och man behöver bara göra ett lager. Alla dessa har Uv-skydd, glans och mycket bra avrinning.
Har gjort det på ett antal lite nyare bilar och har aldrig polerat dessa bilar bara gjort en regel rengöring med kall avfettning väntat nårga minuter och lagt på flygrostsmedel på det- väntat några min och spolat av. Kör sen foam lance med alllkaisk avfettning (Cartex) låter ligga nårga min och spolar av. Sen kör jag autoschampo och låter det ligga några min och spolar av som en förtvätt. Efter det så blir det Schampo (Artdeshine) p-h neutrala och låter ligga några min- kör sen microvante och tvättar av och spolar av. Torkar av och lägger på ceramic coating. Har fått mycket bra resultat på alla bilar jag provat.
P.s Tar Isopropanol eller tershime Prime som första steg om inte bilen är så skitig- annars efter när man gjort alla steg.
Kör allt i foam lance utom kall avfettningen.
Håller på att testa ett medel där svamp eller microvante tid kan vara förbi efter en lackbehandling.
Tar ca en timme så är det klart.
Dessa håller ca 1 -3 år om man bostar med topcoating var 3-4 mån. Alla dessa märken som jag nämnder ovan har bra medel för topcoating.

Skriv svar