Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rädda en MF duk

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Rädda en MF duk

Inlägg av R1Uffe » 26 dec 2018 19:13

Hejsan.

Finns det något sätt att rädda en MFduk efter man har lagt på en Top Coat som består av Kisel, alla instruktioner säger att man ska kasta MFduken efter pga att Top Coaten stelnar.

Tex om man har en hink med vatten och kastar direkt i den när en duk är färdig använd, efter allt är klart tar man alla blötlagda MFdukar och tvättar upp dom

/
Uffe

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rädda en MF duk

Inlägg av Funk » 27 dec 2018 09:03

Med tanke på hur hårda resterna på appliceringsduken blir när den torkat chansar jag inte. En femtiolapp eller två i materialkostnad på ett skydd gör varken till eller ifrån tycker jag.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Re: Rädda en MF duk

Inlägg av R1Uffe » 27 dec 2018 10:18

Ja, det är ju sant, tack för rådet
Funk skrev:Med tanke på hur hårda resterna på appliceringsduken blir när den torkat chansar jag inte. En femtiolapp eller två i materialkostnad på ett skydd gör varken till eller ifrån tycker jag.

/Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rädda en MF duk

Inlägg av Manor » 27 dec 2018 13:24

Jag brukar blanda till HD-grön och vatten i en hink som jag lägger ner MF-dukarna i, och tvättar dem efter någon dag i tvättmaskinen.
Sen använder jag dessa till fälgar och motorutrymme. Smartast är om dessa dukar har en speciell färg eller att man lägger dem i en egen låda/box så man vet var man har dem. Jag håller med om att man inte ska chansa på att använda dem på lacken efteråt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Mr Mortlach
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 nov 2017 22:17

Re: Rädda en MF duk

Inlägg av Mr Mortlach » 08 jan 2019 11:31

Forensic detailing testar denna fråga du ställer och det visar sig att microfiberdukarna repar lätt oavsett om du tvättat dem eller lag dem i blöt. Där håller jag med ovanstående att spara dukarna för andra typer av smutsiga jobb.

https://www.youtube.com/channel/UC_4lRo ... jsFGWS0Jzg

Skriv svar