Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Inlägg av mbilander » 26 maj 2019 13:41

Har precis köpt en "ny" bil, knappt ett år gammal, som det är lagt ett keramiskt lackskydd på (5 års garanti enligt företaget som utfört jobbet, Autoclean i Timrå). Förstår om detta varierar lite på olika tillverkare/fabrikat, men kan jag spola av bilen med enbart vatten och en högtryckstvätt, utan att det påverkar härdningen negativt? Den står ju ute i regn och pollen, så då borde det gå bra att bara spola av den? Utan att komma allt för nära förstås :) Skyddet ska vara lagt den 24/5. I skötselinstruktionen står det att man ska vänta en vecka med att tvätta bilen, men räknas verkligen en avsköljning till detta?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Inlägg av progge » 26 maj 2019 17:12

mbilander skrev:Har precis köpt en "ny" bil, knappt ett år gammal, som det är lagt ett keramiskt lackskydd på (5 års garanti enligt företaget som utfört jobbet, Autoclean i Timrå). Förstår om detta varierar lite på olika tillverkare/fabrikat, men kan jag spola av bilen med enbart vatten och en högtryckstvätt, utan att det påverkar härdningen negativt? Den står ju ute i regn och pollen, så då borde det gå bra att bara spola av den? Utan att komma allt för nära förstås :) Skyddet ska vara lagt den 24/5. I skötselinstruktionen står det att man ska vänta en vecka med att tvätta bilen, men räknas verkligen en avsköljning till detta?
Efter 24 timmar så är det Ok att utsätta bilen för vatten.
Inga alkaliska medel eller annan avfettning.
Spola av med lågtryck är helt ok.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Inlägg av mbilander » 27 maj 2019 10:55

progge skrev:
mbilander skrev:Har precis köpt en "ny" bil, knappt ett år gammal, som det är lagt ett keramiskt lackskydd på (5 års garanti enligt företaget som utfört jobbet, Autoclean i Timrå). Förstår om detta varierar lite på olika tillverkare/fabrikat, men kan jag spola av bilen med enbart vatten och en högtryckstvätt, utan att det påverkar härdningen negativt? Den står ju ute i regn och pollen, så då borde det gå bra att bara spola av den? Utan att komma allt för nära förstås :) Skyddet ska vara lagt den 24/5. I skötselinstruktionen står det att man ska vänta en vecka med att tvätta bilen, men räknas verkligen en avsköljning till detta?
Efter 24 timmar så är det Ok att utsätta bilen för vatten.
Inga alkaliska medel eller annan avfettning.
Spola av med lågtryck är helt ok.
Okej. Är behandlingen känslig för kalkfläckar under härdning? Såg att det blev en del nu när jag hade spolat av den igår.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Inlägg av Funk » 27 maj 2019 14:49

Efter 24 timmar så skall det vara problemfritt, och troligast inte farligt innan heller..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Nylagt keramiskt lackskydd, kan jag spola av bilen?

Inlägg av mbilander » 27 maj 2019 15:02

Funk skrev:Efter 24 timmar så skall det vara problemfritt, och troligast inte farligt innan heller..

/Thomas
Okej, låter bra. Man nojar väl säkert en del i onödan. Men är första riktigt nya bilen jag köper, och då vill man ju ta hand om den ordentligt redan från start :)

Skriv svar